Hvilken nytte av Premium Connectivity abonnement?

Startet av gimo, ons 27. aug 2025, kl. 09:46

« forrige - neste »

gimo

Nye eier av 23 Y her. Nå får jeg mail fra Tesla om at jeg må tegne abonnement på Premium Connectivity hvis jeg skal beholde det videre. Synes dere med erfaring her det er verdt kr. 129 pr måned? I tilfelle hvorfor? Ikke det at det ruinerer meg på noen måte, vil bare høre hva andre tenker først.  :)
2023 TMY LR
2016 Leaf30 Tekna

What-a-watt

Hvis du er i tvil, så si det opp. Da ser du hva du mister. Du kan når som helst tegne ett nytt abonnement.

ps. Personlig ville jeg aldri være foruten.

Se her:

https://www.tesla.com/no_no/support/connectivity

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Håvar

Jeg har prøvd uten, men kommet frem til at jeg er villig til å betale for det.
Satellittkart er mest nice to have.
Direkte trafikkart og til dels fotobokser  og musikkstrømming er det som gjør det verdt for min del
Samt mulighet til å se sentry live.

Videostrømming og nettleser bruker jeg så lite at det er likegyldig om jeg bruker wifi via mobil. Står uansett stille når jeg benytter de appene.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rosstopher

Satelittkart er ikke nødvendig, men jeg syns det gjør mye for opplevelsen.
Trafikk er nyttig om man kjører et sted hvor det er trafikk. Ikke like viktig om man mest kjører på landet.
Spotify er fint.
Fotobokser er fint.
Resten er ikke så interessant for meg.

Kredittkortet mitt gikk ut, så jeg mista premium connectivity en gang. Jeg aktiverte det igjen så fort jeg kunne. Jeg syns det er verdt det. Jeg syns en bil med alle de ekstra funksjonene helt klart er verdt 129 kroner i måneden mer enn en bil uten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

Jeg kjøper det kun når jeg skal på langtur. Typisk en mnd om sommeren. Savner det ikke ellers i året og synes ikke det er verdt pengene.
"Navigation With Real-Time Traffic Along the Route" får man også uten PremCon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Fotoboks-varsel: 5 km/t over fartsgrensen koster 1.200, men så fort er det vel ingen som kjører.... :police:

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på ons 27. aug 2025, kl. 11:05Fotoboks-varsel: 5 km/t over fartsgrensen koster 1.200, men så fort er det vel ingen som kjører.... :police:

Det beste med fotoboksvarsel er at den viser snitthastighet gjennom strekningsmålinger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på ons 27. aug 2025, kl. 11:05Fotoboks-varsel: 5 km/t over fartsgrensen koster 1.200, men så fort er det vel ingen som kjører.... :police:
De fleste vet hvor boksene står der de kjører til daglig, og jeg har tilgode å bli tatt i en slik etter å daglig ha passert dem i rundt 30 år.
Har også tilgode å høre om noen som har blitt bøtelagt for å ha kjørt 5 km/t over fartsgrensa i en fotoboks, selv om det sikkert skjer. Speedometer viser 2 over og man får 3 i fratrekk. I praksis må speedometer vise 10 over, og ofte får man ikke bot før man måles til 10 over, altså 15 over på speedometer. Men såklart, hvis man vet man at man ikke klarer å unngå å bli tatt i fotoboks hvert år, så kan det bli en lønnsom investering.

What-a-watt

SitatDe fleste vet hvor boksene står der de kjører til daglig, og jeg har tilgode å bli tatt i en slik etter å daglig ha passert dem i rundt 30 år.

Å huske hvor fotoboksene står etter å ha passert dem i 30 år er neppe noen bragd. Sikkert noen modige her som av og til tar sjansen på å bevege seg litt utenfor sitt eget habitat, og som ikke synes at kr. 129.- er særlig merkbart.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på ons 27. aug 2025, kl. 12:35
SitatDe fleste vet hvor boksene står der de kjører til daglig, og jeg har tilgode å bli tatt i en slik etter å daglig ha passert dem i rundt 30 år.

Å huske hvor fotoboksene står etter å ha passert dem i 30 år er neppe noen bragd. Sikkert noen modige her som av og til tar sjansen på å bevege seg litt utenfor sitt eget habitat, og som ikke synes at kr. 129.- er særlig merkbart.
I tillegg kommer det nok langt flere på veiene, siden Staten har bestemt dette. Visstnok ikke fordi de har budsjettert med økte inntekter på bøter, men de har budsjettert med høyere inntekter på bøter altså. Bare at de ikke vil at vi skal tro det er for å få mer inntekter til Staten at disse nye fotoboksene kommer opp!

Nei, det er nok bare i trafikksikkerhets-arbeidets ånd de gjør dette!  ::) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på ons 27. aug 2025, kl. 12:35

Det stemmer helt. Om du ser det i sammenheng med det jeg skrev tidligere så er det nettopp jeg også gjør. Men for meg er det ikke verdt pengene når jeg kjører steder jeg er lommekjent.
Alle fotobokser har jo fysisk varsling i form av skilt i veikanten, noe som er gratis. Men det betinger en viss grad av korttidsminne, siden de gjerne står et stykke foran fotoboksen. Og for å gjenta; hvis man er tror at PremCon sørger for at man unngår å bli tatt i fotoboks innimellom, så kan fort rundt 1500,- i året lønne seg.

Suverin

Jeg syns ikke det er verdt kronene, og savner ikke noe av funksjonaliteten man får ved Premium Connectivity. Men som det nevnes her, det er bare å prøve en periode uten, savner du noe så er det fort gjort å aktivere igjen :)

Handyman

Ja. Aktivering gjøres i appen og skjer omtrent umiddelbart, og man kan si opp straks man har bestilt. Man får da en mnd før det deaktiveres.

anorway

Jeg har hatt Premium Connectivity fra dag 1 og angrer ikke et sekund.

Har satt opp en liten liste over de viktigste funksjonene jeg syns med Premium connectivity.

Bedre navigasjon og trafikkinnsikt 🗺�: Få live trafikkdata, satellittkart og dynamisk ruteplanlegging i sanntid.
Unngå køer, spar tid. Perfekt for pendling eller turer der trafikken kan være uforutsigbar.

Forbedret sikkerhet med Sentry Mode Live View og opptak 📹: Overvåk bilen din live via Tesla-appen fra hvor som helst med video fra kameraene. Ekstra trygghet mot tyveri eller skader, spesielt i travle byer som Oslo.

Ubegrenset streaming av musikk og underholdning 🎶: Nyt integrert Spotify Premium, YouTube, Netflix og mer direkte på bilens skjerm. Strøm favorittmusikk, podkaster eller filmer mens du lader eller venter, uten å bruke mobildata.

Økt bekvemmelighet med vær- og nyhetsoppdateringer
☀️: Få sanntids værmeldinger, nyheter og trafikkvarsler rett på dashbordet. Viktig i Norge for å unngå overraskelser som glatte veier eller stengte fjelloverganger.

Anbefaler deg og teste det en måned eller to. Er du ikke fornøyd kan du bare si opp abonnementet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA