Startet av Daniel_0007, tir 26. aug 2025, kl. 08:50

« forrige - neste »

Kires

Noen som har testet selvkjøring på denne? Gjerne sammenlignet med VW Travel Assist
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

indianrunner70

Da er Smart #5 BRABUS i bestilling. Er ikke noen andre biler med samme utstyr nivå, kombinert med veldig god pris, kvalitet og identitet.
SMART #5 Brabus 2026
Kia Niro EV 2026
Tesla Model Y LR 2023 (solgt)
Tesla Model 3 LR 2019 (solgt)
Hyundai Kona 2019
Nissan Leaf 2016
Nissan Leaf 2013 (solgt)

NielsL

Fikk registrert min Smart #5 i Kristiansand 30/12, hentet bilen for to uker siden.
Veldig behagelig og gøyal bil å kjøre, fint å forlate Tesla etter 10 år!
God fremkommelighet på vinterføre og masser av plass.
Men intuitiv software ligger mange hakk bak Tesla, håper det kan bedre seg etter hvert med OTA!
Skulle gjerne hatt utstyret på Brabus, men synes rød bukseseler og div styling ble i meste laget!
Dessuten ville det bety levering i februar - sparte momsen på den jeg fikk.

.
Smart #5 Pulse 2026
Tesla model Y 2022 (solgt)
Tesla model S100 2019 (solgt)
Tesla Model S85 2015 (solgt)

indianrunner70

Sitat fra: NielsL på ons 04. feb 2026, kl. 15:40Fikk registrert min Smart #5 i Kristiansand 30/12, hentet bilen for to uker siden.
Veldig behagelig og gøyal bil å kjøre, fint å forlate Tesla etter 10 år!
God fremkommelighet på vinterføre og masser av plass.
Men intuitiv software ligger mange hakk bak Tesla, håper det kan bedre seg etter hvert med OTA!
Skulle gjerne hatt utstyret på Brabus, men synes rød bukseseler og div styling ble i meste laget!
Dessuten ville det bety levering i februar - sparte momsen på den jeg fikk.

.Hvilke forbrukstall har du erfart? Har selv en BRABUS i bestilling, og det skal bli en lettelse å selge Teslaen..
SMART #5 Brabus 2026
Kia Niro EV 2026
Tesla Model Y LR 2023 (solgt)
Tesla Model 3 LR 2019 (solgt)
Hyundai Kona 2019
Nissan Leaf 2016
Nissan Leaf 2013 (solgt)

E-Viggen

Skal bytte ut Model 3 i noe større og Smart #5 er blant flere på lista. Noen som kan dele erfaringer fra vinteren nå som våren er i anmarsj? Hvordan har dørhåndtak og vinduer taklet frost og kulde? Forbruket er også et lite minus, men rask ladetid vil jo kompensere en del. Hvordan oppleves forbruket i daglig bruk?

ArthurWikan

Lite trafikk i denne tråden, jeg vurderer en Pulse - de selger den ren for 499k - uten vinterdekk/felg (som jo koster over 40k, så der blir det antakelig noe annet). Prøverkjørt Brabus, men trenger ikke det lille ekstra. Kona liker den, sitte høyt og greier - jeg hadde håpet å kunne forlenge sitteputen... Likevel, det står flere av disse på kaia i Drammen, det har ikke tatt av - så mulig jeg venter på kampanje. Det pleier å skje.
2018 Tesla S 100D
Alfa Romeo Brera - 210 hk diesel

Daniel_0007

Sitat fra: ArthurWikan på man 18. mai 2026, kl. 10:28Lite trafikk i denne tråden, jeg vurderer en Pulse - de selger den ren for 499k - uten vinterdekk/felg (som jo koster over 40k, så der blir det antakelig noe annet). Prøverkjørt Brabus, men trenger ikke det lille ekstra. Kona liker den, sitte høyt og greier - jeg hadde håpet å kunne forlenge sitteputen... Likevel, det står flere av disse på kaia i Drammen, det har ikke tatt av - så mulig jeg venter på kampanje. Det pleier å skje.

Tviler på kampanje, prisen er ganske pressa forhold til andre land men tipper kommer et null rente kampanje snart som de har for Peugeot nå frem til Sommeren. Ser forresten at bos optimistisk selger demo brukte pulse til ny pris så rabatten er vinterhjul.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

ArthurWikan

Sitat fra: Daniel_0007 på man 18. mai 2026, kl. 17:02Ser forresten at bos optimistisk selger demo brukte pulse til ny pris så rabatten er vinterhjul.

Ja, den ene i Rogaland. Har søk på finn - den andre til 499 annonseres ikke med vinterhjul. De sier den er "meget godt utstyrt" - som jo er som alle andre Pulse.
2018 Tesla S 100D

Svk

Vente litt til da og få 0% rente?

ArthurWikan

Sitat fra: Svk på man 18. mai 2026, kl. 19:24Vente litt til da og få 0% rente?

Jeg kikket på en Mazda 6e, som jo har gunstig rente. Selger kunne gi meg en del bedre pris på nybil hvis jeg ikke benyttet meg av rentekampanjen. Det er vel ikke sånn at null rente er gratis.
2018 Tesla S 100D

Svk

Er sikkert billigere for selger å gi 0 i rente enn mye rabatt i kr. Bankene bidrar kanskje også?

Svk

Dere med #5, har dere fått testet Digital key? Fungerer den like bra som på Tesla?

finnes det noe dashcam i #5 ala Tesla?

Tsy

Sitat fra: Svk på ons 09. sep 2026, kl. 11:26Dere med #5, har dere fått testet Digital key? Fungerer den like bra som på Tesla?

finnes det noe dashcam i #5 ala Tesla?

Har testet Digital Key og den fungerer delvis, men ikke helt som på Tesla.
Du må ha linket telefonen mot bilen, og på Iphone så må du IKKE lukke Smart Appen. så lenge Smart Appen får kjøre i bakgrunn og du ikke lukker appen så fungerer det.

Ikke noe dashcam som det er i Tesla dessverre.

Svk

Endte opp med Tesla

Tsy

Hatt min Smart #5 BRABUS siden juni, og ønsker å komme med en liten tilbakemelding på min erfaring med bilen.

Første inntrykk:
Det er en ekstremt sprek bil, den er utrolig komfortabel å kjøre, den er romslig og den er full av funksjoner.

Drivverk:
Som sagt er den ekstremt sprek og det er nok ikke noe særlig mer å si om det. 588/646hk er mer enn nok, og bilen er responsiv som bare det.
Til sammenligning med f.eks. Tesla Model Y så er #5 en bil som har veldig myk fjæring/demping, i tillegg til at den er mye mer komfortabel å kjøre. I motsetning føles den kanskje ikke like sportslig nettopp fordi den ikke er like stiv som en Tesla Y.

Funksjoner:
Alt av "Duppeditter" som følger med denne bilen fungerer 99,9% av tiden noe som er overraskende bra til å være Geely.
Det eneste jeg har å bemerke er at tale-assistenten er litt i overkant sensitiv.
Når man har satt seg litt inn i alle kommandoene man kan si til tale-assistenten så oppdager man fort at det finnes en del "aktiveringsfrie" kommandoer. Dette betyr at man ikke trenger å si "Hei Smart" før man sier kommandoene.
Til min store frustrasjon så gjelder disse kommandoene blant annet "Neste sang" "Forrige sang" "Pause" og "Spill av".
Når man har to barn i baksete som babler og babler samtidig som man hører på musikk så misforstår dermed tale-assistenten disse kommandoene og bytter sang/pauser sang/spiller av sang i hytt og pine.
Dette skal visst nok være noe som er tatt i betraktning i neste oppdatering (vi får se).

Utenom dette fungerer alt annet jeg har prøvd som det skal.
Noen funksjoner jeg har testet:
- Blindsonevarsling (fungerer som vanlig)
- Unnamanøverassistent (fungerte fint når det sto en rev i veikanten)
- Varsel for kryssende traffikk (varsler om kryssende trafikk inn i rundkjøringer og kryss)
- Smart Pilot Assist (Selvkjøring. Denne fungerer ganske bra, den sliter litt når veier går fra ett til to felt, og man må ta i rattet hvert 10ende sekund eller holde en hånd på rattet til en hver tid)
- Kjørefeltvarsling (Varsler og "holder deg på veien" dersom du nærmer deg utsiden av linjene i feltet du kjører i)
- Inn og utstignings sete justering (man stiller inn denne posisjonen selv som man ønsker)
- Automatisk parkeringsassistent. (Lukeparkerer bilen for deg automatisk. Still deg opp ved siden av plassen du vil parkere og skru på automatisk parkeringsassistent)
- Antispinn med tre moduser (Normal = holder deg rett, Sport = Lar deg spinne litt ved akselerasjon, OFF = Slås helt av)
- HUD (Head Up Display) som faktisk viser alt man trenger. Kart/navigering, fart, fartsgrense, cruisecontrol og hva den er stilt inn på, blinklys, blindsonevarsling, varsling om kryssende trafikk etc. etc. den er veldig enkel å stille inn til sitt bruk både med høydejustering og lysstyrke.

Det er også mange andre funksjoner som har fungert bra.

Rekkevidde er oppgitt til 540km. I sommer klarte jeg omtrent 500km på en lading, men regner med den blir vesentlig kortet ned til vinteren.
Hurtiglading på 400kW er absolutt et pluss. Jeg tok tiden når jeg ladet fra 8-85% og det tok omtrent 17 minutter. Det er oppgitt at 10-80% skal ta ca. 18 minutter så jeg er imponert over at jeg brukte kortere tid på 8-85%.

Alt i alt så er det en velutstyrt bil med masse krefter, masse plass, mange gode funksjoner (som fungerer 99% av tiden) og til en ikke alt for dyr pris.

Si gjerne ifra om det er noe spesielt dere vil at skal testes, jeg tester og kjører med glede litt ekstra dersom noen trenger noe spesielt testet  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA