Startet av Daniel_0007, tir 26. aug 2025, kl. 08:50

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søn 07. sep 2025, kl. 15:01Mye skryt, men er det så ekstremt bra egentlig? Med 540km rekkevidde på 95kWh netto, så er det veldig høyt forbruk. Og så må man legge til 17k for å få med hengerfeste. Med vinterhjul er man da fort oppe i 550k.

Litt mer og faktisk for denne Brabus versjonen.

Bilen har også rammeløse vinduer..jeg synes det skramlet litt - ikke mye..men litt.
Bagasjerommet er i volum høyt, men ikke så veldig stort i praksis.
Bilen har mye volum og er ikke aerodynamisk på noen som helst måte.....så forbruket er stort ja.
Jeg klarte rundt 17-18 ved å kjøre mellom 50-70 i relativ flat test kjøring...
At den vil bruke mye på litt høyere hastighet visste jeg før prøvekjøring. I normale hastigheter tror jeg den vil ligge på ett sted mellom 21 og 25 kwh/100 km...og det kan fort bli ennå mer på motorveihastigheter og ved vinter/regn....

Hva det koster ekstra pr år i elektrisitet vil jo variere - men sier vi at du kjører 2000 mil og sammenligner med en bil med et forbruk på 5 kwh/100 km lavere...så snakker vi om 5 x 200 =1000 kwh...
Så hva koster da 1000 kwh? Regner en ett snitt på 3 kr/kwh som da innebærer både hjemmeladning og hurtiglading..så snakker vi 3000 kr ekstra i utgifter til strøm for den bilen i året...
Det er jo overkommelig...
Men så er det ladingen i seg selv...det tar jo lengre tid å lade opp denne boksen enn en bil med mindre batteri...Så har du, som meg, kun 3.6 kw som maks å bruke..for 2 biler..så blir det jo veldig fort veldig lenge den må lade etter litt kjøring......For de fleste kanskje ikke en issue..men jeg synes det blir tungt å leve med en bil med så høyt forbruk av rent praktiske årsaker nettopp pga hjemmeladingen...ikke at man ikke har råd......

Det er alltid mange plusser og minuser man må gå gjennom før man lander på bilvalg - selv er jeg glad i biler med lavt forbruk...det gir liksom en ekstra pluss i margen.  Denne bilen synes jeg har mye positivt ved seg..men formen...og dermed forbruket...der scorer den ikke så høyt.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 07. sep 2025, kl. 15:26Hva det koster ekstra pr år i elektrisitet vil jo variere - men sier vi at du kjører 2000 mil og sammenligner med en bil med et forbruk på 5 kwh/100 km lavere...så snakker vi om 5 x 200 =1000 kwh...
Så hva koster da 1000 kwh? Regner en ett snitt på 3 kr/kwh som da innebærer både hjemmeladning og hurtiglading..så snakker vi 3000 kr ekstra i utgifter til strøm for den bilen i året...
Men så er det ladingen i seg selv...det tar jo lengre tid å lade opp denne boksen enn en bil med mindre batteri...Så har du, som meg, kun 3.6 kw som maks å bruke..for 2 biler..så blir det jo veldig fort veldig lenge den må lade etter litt kjøring......For de fleste kanskje ikke en issue..men jeg synes det blir tungt å leve med en bil med så høyt forbruk av rent praktiske årsaker nettopp pga hjemmeladingen...ikke at man ikke har råd......

Det er alltid mange plusser og minuser man må gå gjennom før man lander på bilvalg - selv er jeg glad i biler med lavt forbruk...det gir liksom en ekstra pluss i margen.  Denne bilen synes jeg har mye positivt ved seg..men formen...og dermed forbruket...der scorer den ikke så høyt.
Kostnadene for det ekstra forbruket har lite til ingen betydning for meg, det er en pølse i slaktetida ift andre nybilkostnader.

Men ja, er helt enig i alt det andre du skriver. I tillegg vil destinasjonslading ikke gi like god effekt. Vi kjører innimellom slik at vi ankommer destinasjon sent og kjører videre tidlig morgenen etter. Da vil man typisk ikke få ladet fullt over natten. Så kan man jo argumentere med at det ikke spiller så stor rolle når den uansett lader så fort på hurtiglader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på søn 07. sep 2025, kl. 16:07
Sitat fra: hELgenen på søn 07. sep 2025, kl. 15:26Hva det koster ekstra pr år i elektrisitet vil jo variere - men sier vi at du kjører 2000 mil og sammenligner med en bil med et forbruk på 5 kwh/100 km lavere...så snakker vi om 5 x 200 =1000 kwh...

Kostnadene for det ekstra forbruket har lite til ingen betydning for meg, det er en pølse i slaktetida ift andre nybilkostnader.

Men ja, er helt enig i alt det andre du skriver. I tillegg vil destinasjonslading ikke gi like god effekt. Vi kjører innimellom slik at vi ankommer destinasjon sent og kjører videre tidlig morgenen etter. Da vil man typisk ikke få ladet fullt over natten. Så kan man jo argumentere med at det ikke spiller så stor rolle når den uansett lader så fort på hurtiglader.

Vel den har støtte for 22kw så hvis du er heldig og finner hotel med det så vil jo lade seg opp på 4 timer, ser folk klager over forbruk, ja er høyt men er vel fortsatt mindre enn fat e-tron og den lader jo enda saktere men solgte som hakka møkk.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på søn 07. sep 2025, kl. 16:16Vel den har støtte for 22kw så hvis du er heldig og finner hotel med det så vil jo lade seg opp på 4 timer
Det var "hvis" da. Aldri sett mere enn 11kW på destinasjonslader, og både 3,6 og 7,2kW er ganske vanlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: Etternøleren på søn 07. sep 2025, kl. 12:18
Sitat fra: batterimannen på søn 07. sep 2025, kl. 08:25Er det noen som har målene på lengde, bredde og høyde i bagasjerommet med plata i øverste posisjon?

https://youtu.be/b0VWKNTIEk4?si=_hXbw6Bf4vsYJptk&t=391

6:31 i videoen.

Takk. Ser veldig likt ut som i vår XC40. Da blir forskjellen å ha den i nedre posisjon, og det man eventuelt får under plata. Er ikke like praktisk å ha den i laveste posisjon til vanlig, i forhold til å dra ut barnevogn osv...

Ved ferietur og full oppakking for reise, så ville det blitt en del ekstra plass.

Mål XC40 (motor.no)
Høyde 47, bredde 100, dybde 91

Mål #5
Høyde 45, bredde 103, dybde 89

Tok utgangspunkt i minste mål fra video

Personlig vil jeg heller ha en mer firkantet bil med høyere forbruk, om det gir mer innvendig plass i forhold til ytre størrelse. Vil ha plass til alle 5, og bagasje, men det er ulempe med stor bil når man skal parkere på kjøpesenter osv.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Planla å prøvekjøre i helgen, men prøvekjøring var fullbooket et par uker frem i tid. Noen muligheter på hverdager.

Forhandler i Lørenskog hadde heller ikke fått inn egen visningsbil til butikklokalet, så da var det ingen mulighet til å verken se eller prøvekjøre med det aller første.

I går kom jeg over en test som jeg tror var fra Sveits, med en kar som hadde kjørt 1400km med bilen. Han var veldig positivt overrasket over bilens forbruk på langtur. Vanskelig å sammenligne med mindre en kjører sammenligning av to biler samtidig, men han hadde brukt bilen mer normalt enn en ser i div andre tester hvor de gir mye flatt jern osv, så erfaringen er kanskje mer representativ enn mange andre tester.

Jeg har ingen bråhast med bytte, men skal høre med forhandler om de vurderer å ta inn premium versjonen. Får heller se på Zeekr 7x nå i helgen og teste smart 5 senere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Følger opp min egen post da jeg har gjort litt research etter noen kommentarer om bagasjeplass.
Kikket litt på denne videoen;
https://www.youtube.com/watch?v=sivl0etKwa8

Målene tyder på at de bruker en litt annen standard enn europeiske produsenter mtp mål.

Det inspirerte meg til å måle egen bil, se noen målevideoer på nett av egen bil samt videoer av Model Y for å se om Smart bruker samme fantasitall som Tesla.

Det ble en liten vekker.

Motor oppgir 100x98x61 opp til hattehylle for ID4. Jeg måler omtrent det samme. Dvs ca 592 liter. Da har de ikke regnet med brønnen under gulvet eller utsparringer på sidene.
Opp til tak måler jeg 82cm fra gulv, og rommet for øvrig er relativt firkantet og ikke spesielt skrå bakluke.
I hattehyllehøyde er det litt vanskelig å beregne nøyaktig, men kanskje 70-80cm.
Over hattehylle- kanskje et par hundre liter?
Brønn, kanskje 30-50 liter?
Dvs rundt 830-840 liter ish.
Eller 592+40=632

For Smart #5 kikket jeg på videoen over og målene er 91x105x40 med gulv i øverste posisjon. 73cm opp til tak.
Senkes gulvet blir det 54 til hattehylle og 87 til tak, fortsatt med en lite brønn under (kanskje 70-80 liter?)
Dybden ved hattehylle måler han bare til ca 59cm, og tar en bort gulvet er det litt kant rundt så en får ikke full uttelling for å fjerne det. Mangler fort 20cm av bagasjerommets dybde der.
Legger jeg godviljen til blir det 91x105x54 under hattehylle, dvs 515 liter. mot 592 i ID4. Over hattehylle er høyden litt høyere enn ID4, men virker å være grunnere enn antatt med så rett baklkuke når han bare måler dybden der til ca 59. Kanskje setene var tiltet fullt bakover?
47 liter frunk og ca 60-70 under gulv blir totalt 515+47+70=632. Men - med et inntrykk av at plass over hattehylle er litt mindre enn ID4, så blir plassen ganske lik og samtidig litt mindre praktisk pga gulvets utforming.

For moroskyld sammenlignet jeg mål for Model Y som har fantasitall og løftes frem som milevis foran alle andre.
https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler
95x108x47 gir 482 liter. Altså ca 100 liter mindre enn bilen vi har nå. Over hattehylle er jeg mer usikker på forskjellene, men vet at Model Y har vesentlig mer skrå bakluke samtidig som det virker som om plassen over er litt lenger. Om vi antar at de er noenlunde like over hattehylle så ligger fordelen for Model Y i en frunk på 117 liter, og rommet under gulvet på rundt 100 liter (tidligere oppgitt differanse mellom 5seter og 7seter. 

Totalt 699 liter, så kanskje rundt 60-70 liter mer enn ID4. Rundt 10%. Komisk at den ene bilen er oppgitt til 854 liter pluss 117 liter frunk, totalt 971 liter, og den andre er oppgitt til 540 liter. Forskjell i realiteten er liten, men i favør Model Y.

Ettersom prøvekjøring av Smart 5 var fullbooket langt frem i tid var dette i det minste en vekker mtp at vi nok ikke får merkebart mer bagasjeplass i Smart 5 selv om den er oppgitt å ha 100 liter større bagasjerom.  Om en utnytter alle kriker og kroker maksimalt (noe som ikke er realistisk), får vi kanskje med oss bittelitt mer. Men ikke merkbart.

Tenker jeg må ta med målebånd når jeg prøvekjører for å sjekke hvilke tall jeg får. Om ikke annet gjorde det nok at Xpeng G9 og Zeekr 7X rykket litt opp igjen. Sammen med traveren ID7.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Jeg har,som nevnt tidligere i tråden,prøvekjørt denne. Og bagasjeplassen er ikke stor..Faktisk fremstår den som lite sammenlignet med ID4

Forøvrig har jeg bestemt meg for å ikke handle denne. Synes forbruket var for høyt og skjermene for reflekterende.

Har både prøvekjørt og studert bilen flere ganger..og det er mye positivt med den..men fikk ikke den rette følelsen.

batterimannen

Jeg ble litt interessert i #5, siden den virket bra priset og hadde på papiret mer plass enn vår XC40. Men jeg tror ikke forskjellen er stor nok.

I forhold til måling av bagasjeromsvolum, så synes jeg denne 40 sekunder lange videoen her viser godt hvordan det gjøres (etter Europeisk standard).

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Her er en grei video om bilen...i akkurat den fargen jeg ville bestilt

https://youtu.be/aX6EmvukZEM

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på søn 14. sep 2025, kl. 17:54Her er en grei video om bilen...i akkurat den fargen jeg ville bestilt

https://youtu.be/aX6EmvukZEM

Syns rød er finest, passer bra med brabus interiøret 😝
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Har lest meg litt opp på denne.
Har lyst på ny bil.
Må si denne tikker av i alle bokser....

Eneste grunn til ikke å kjøpe denne er jo 0 renta til Tesla.
Men vil jo ikke ha lik naboens bil/støtte Musk.
Kun 8 stk #5 reg så langt.

hELgenen

Sitat fra: Svk på tir 16. sep 2025, kl. 10:44Har lest meg litt opp på denne.
Har lyst på ny bil.
Må si denne tikker av i alle bokser....

Eneste grunn til ikke å kjøpe denne er jo 0 renta til Tesla.
Men vil jo ikke ha lik naboens bil/støtte Musk.
Kun 8 stk #5 reg så langt.

Det er levering i November/Desember på disse som de første kundene bestiller - så de første kundebilene har ikke kommet ennå.

Svk

Er sikkert bare demo og utstilling,ja.

Ingen brabus på lager iflg selger.

Kunne tenkt meg en sølv brabus med hengerfeste.
Heller ikke brabus som demo her vest

What-a-watt

Brabus er et luxus-merke som jeg fulgte mye med på i min ungdom (kostet dessverre alltid mere enn et helt livs forbruk av skjorter..... >:( ).

Brabus er et tysk tuningfirma for Mercedes-Benz, Smart, Maybach, Porsche, Land Rover og Rolls-Royce. De har hovedkvater i Bottrop utenfor Düsseldorf. Firmaet ble grunnlagt av Bodo Buschmann i 1977. Blant de mest kjente modellene er Brabus CLS V12 S, også kalt «Rocket» med en 6,3 l V12 på 730 hk og 1320 NM, men den er sperret på 1100 NM. Den har en toppfart på 366 km\t. Den har en pris på 348 000 euro.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA