Mobil repeater for garasjeanlegg

Startet av Gazer75, fredag 22. august 2025, klokken 16:13

« forrige - neste »

Gazer75

Ikkje akkurat lading, men litt relevant for mange.

Er det nokon som har erfaring med dette? Mange bilar i dag er jo online for app søtte osv, men i mange garasjeanlegg under bakken i blokker så er det dårleg med signal.

For at vårt last balanserte Easee system skulle fungere så kjøpte dei ein 4G ruter for å få dekning på alle stasjonane. Dette vil jo koste litt kvar månad.

Hadde det ikkje vore betre med ein mobil repeater som då ville gi mobildekning til alle boksane og i tillegg alle bilar i garasjen?
Ein slik vi jo koste meir i starten men ikkje ha ein fast kostnad per månad til evig tid.
2020 e-Golf (2023-)

Oddaa

Aneo bruker en wifi-løsning basert på mobildata her, men sameiet valgte å installere repeatere for å få mobildekning i garasjeanlegget. Var litt håpløst uten...
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Gazer75

Er slik repeater dyrt å kjøpe og installere? Har kun tipsa styreleiar om slikt men kunne jo vore greit å vite kostnad.

Vi styrer alt sjølve her så fekk kun installert Eeasee systemet av eit lokalt elektrikarfirma. 4G wifi ruteren ordna styreleiar sjølv og har styra med å få den plassert. Min boks er offline minst ein gong i veka pga dårleg dekning.
Skal vist vere ein master og ein slave boks, og så lenge master boksen har dekning så får den andre også.
2020 e-Golf (2023-)

Oddaa

Prisen her var ca 200 kNOK. Dette var i 2023 og anlegget har 111 parkeringsplasser.
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Gazer75

Såpass ja :o Her er det ei blokk med litt over 30 plassar under. Burettslaget er ein kombi av leilegheiter i blokka og vertikaldelte hus.
Er vel kanskje 50m frå porten til den inste delen, men med ein vinkel midt på.
Burde vel vere nok med ei eller to antenner inne.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. august 2025, klokken 08:36De trenger ikke være så dyre:

https://gsmrepeaternorge.com/product-category/leverandor/telenor-signalforsterker-mobil/

Disse er mest sannsynlig ikke lovlig bruke:

https://nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/jammere-og-repeatere/repeatere

Det er i alle tilfeller ikke lov montere på egen hånd, ref "Virksomhet som installerer mobilforsterkere skal ha autorisasjon fra Nkom."

2022 Model 3 Performance

TB

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. august 2025, klokken 08:36De trenger ikke være så dyre:

https://gsmrepeaternorge.com/product-category/leverandor/telenor-signalforsterker-mobil/
Denne typen sendere er ikke lov til å benytte.

Adressen Fridtjof Nansens Plass 4 består av kontorhotell.

Det er flere som rapporterer at bestillinger gjort fra nettsiden gsmrepeater.dk ikke kommer i det hele.
Tilsvarende kontor hotell adresse i Danmark. Se https://dk.trustpilot.com/review/gsmrepeater.dk

Oppsummert: Installasjon av WiFi er trolig rimeligere og kan gjøres uten løyve fra mobil operatør.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

TB

Sitat fra: Gazer75 på fredag 22. august 2025, klokken 16:13Ikkje akkurat lading, men litt relevant for mange.

Er det nokon som har erfaring med dette? Mange bilar i dag er jo online for app søtte osv, men i mange garasjeanlegg under bakken i blokker så er det dårleg med signal.

For at vårt last balanserte Easee system skulle fungere så kjøpte dei ein 4G ruter for å få dekning på alle stasjonane. Dette vil jo koste litt kvar månad.

Hadde det ikkje vore betre med ein mobil repeater som då ville gi mobildekning til alle boksane og i tillegg alle bilar i garasjen?
Ein slik vi jo koste meir i starten men ikkje ha ein fast kostnad per månad til evig tid.
Installasjon av WiFi utstyr er gjerne en engangskostnad. Selve internett forbindelsen kan skaffes via fiber, eller 4G. Ved bruk av 4G forutsettes dekning der ruter står, eller en egnet antenne.

Å få utbygget innendørs 4G dekning har en forholdsvis høy kostnad og slik jeg har forstått. Det er bare de tre operatørene Telenor, Telia og ICE som kan levere dekning, frekvensene kan ikke benyttes av andre.

Ved behov for telefoni kan WiFi Tale benyttes på del fleste telefoner idag.
Lørenskog

Gazer75

Burde vore enklare og rimelegare å få mobildekning i garasjeanlegg. Alle nye bilar blir vel levert med ei form for online dekning og fleire får app støtte.
Ser for meg ein del frustrerte bileigarar i framtida som ikkje får brukt app støtta pga at bilen står i ein garasje under jorda.
WiFi er heller ikkje til hjelp for bilar som må ha mobildekning.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 03. september 2025, klokken 09:37Burde vore enklare og rimelegare å få mobildekning i garasjeanlegg. Alle nye bilar blir vel levert med ei form for online dekning og fleire får app støtte.
Ser for meg ein del frustrerte bileigarar i framtida som ikkje får brukt app støtta pga at bilen står i ein garasje under jorda.
Den skjønner jeg ikke helt! Alt du kan få via 4G/5G, kan du vel og få via Wifi, ihvertfall så lenge den støtter å sende meldinger og gjennomføre samtaler via wifi.

Det eneste man kanskje kan slite med, om det ikke allerede er lagt inn som mulighet, er å motta eller ta i mot samtaler uten 4G/5G-dekning. Mulig dette allerede er bakt inn, og det bare er at jeg ikke er/var klar over dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Våre biler holder seg ikke koblet opp mot et wifi-nett slik at det kan kommuniseres mot dem via app mens de står parkert. 5G derimot så fungerer det.
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Gazer75

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 11:23
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 03. september 2025, klokken 09:37Burde vore enklare og rimelegare å få mobildekning i garasjeanlegg. Alle nye bilar blir vel levert med ei form for online dekning og fleire får app støtte.
Den skjønner jeg ikke helt! Alt du kan få via 4G/5G, kan du vel og få via Wifi, ihvertfall så lenge den støtter å sende meldinger og gjennomføre samtaler via wifi.

Det eneste man kanskje kan slite med, om det ikke allerede er lagt inn som mulighet, er å motta eller ta i mot samtaler uten 4G/5G-dekning. Mulig dette allerede er bakt inn, og det bare er at jeg ikke er/var klar over dette!
Styring av bilen sine funksjonar går via mobilnett. Eg kjenner ikkje til nokon bil som kan gå over til WiFi for dette om det er tilgjengeleg. Kan Tesla gjere dette eller er det kun for oppdateringar? Og om det går så kan det fort bli dyrt for burettslag som må betale ekstra per månad for meir data på ein 4/5G ruter.
Bilar som har OTA oppdatering lastar faktisk ned ganske store mengder data og om dette skal gå via WiFi så kan det bli mange gigabyte per månad.
Oppdatering av navigasjonsdata på min bil er vel nær 30GB åleine.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 03. september 2025, klokken 18:34
Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 11:23

Styring av bilen sine funksjonar går via mobilnett. Eg kjenner ikkje til nokon bil som kan gå over til WiFi for dette om det er tilgjengeleg. Kan Tesla gjere dette eller er det kun for oppdateringar? Og om det går så kan det fort bli dyrt for burettslag som må betale ekstra per månad for meir data på ein 4/5G ruter.
Bilar som har OTA oppdatering lastar faktisk ned ganske store mengder data og om dette skal gå via WiFi så kan det bli mange gigabyte per månad.
Oppdatering av navigasjonsdata på min bil er vel nær 30GB åleine.
Nå er jeg ikke sikker på det med oppkobling til nett via wifi når bilen "sover", mulig bilprodusent bare overvåker kall via mobilt bredbånd. Men har man wifinett der man står, og er koblet til dette, så vil vel endel biler inkludert Tesla mest sannsynlig foretrekke wifi ihvertfall ved større pakker. Men i Tesla så mener jeg å ha lest at du kan tvinge den til det ene eller andre, sånn i tilfelle man får problemer med hva som faktisk er den beste og mest jevne tilkoblingen.

Dyrt for borettslaget blir det vel kun om den bruker wifi for å tale sammen mellom boksene, og så bruker 4G/5G mot internett. Men tror de fleste som kan ha wifi i garasjen, har det nettet koblet til en bredbåndsavtale som sørger for internett. Med bredbåndsavtale så betaler man ikke mer for mengden man laster ned, men for hastigheten man har avtale om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

En stor forskjell mellom mobilnett 4G/5G og WiFi er hvordan enheten kobler til nettverket. Mobilnett benytter simkort, engen fysisk eller eSIM. WiFi benytter et passord (pre-shared key) som manuelt må legges inn i enheten som skal koble seg til.

Slik jeg forstår er det få bilprodusenter, med mulig Tesla som unntak som kan utnytte både 4G og WiFi. Eldre biler har gjerne bare WiFi, uten 4G. Nyere biler har gjerne bare 4G/5G løsning.

Om WiFi for styring av ladebokser er koblet mot en 4G/5G router vil det være naturlig å bare benytte WiFi løsningen bare for styring av ladebokser.

Er det derimot koblet mot en fiber eller coax løsning uten noen datakvote kan også biler (som støtter det) kobles mot WiFi nettet. Sikkerheten kan ivaretas med to ulike SSID, for ladebokser og biler - for holde trafikken adskilt.
Alle WiFi løsninger idag har støtte for ekstra SSID.

De som ønsker dekning for telefonen i parkerings kjeller kan dermed legge til WiFi nettet, og benytter da WiFiTale i kjelleren.

En WiFi løsning er etter min oppfatning enklere å installere, rimeligere og mer anvendelig enn å bygge ut 4G/5G på de fleste punkt. Men, det løser ikke tilkoblingen av nyere biler som krever 4G nett.
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA