Ulykke på E18: – Kjørte med teknisk kjøreassistanse. Politiet anmelder.

Startet av What-a-watt, fredag 22. august 2025, klokken 16:07

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Orbit på fredag 22. august 2025, klokken 23:11Tekna-versjonen har adaptiv fartsholder og filholder. Så om en gambler på at filholderen ikke trenger tilsyn kan det gå galt.

Leide en Leaf lik den på bildet en gang, som ved et par anledninger nappet kraftig i rattet i 80-sonen nordover på E6 langs Mjøsa ved Biri. Det var pent, kaldt vær og dagslys - men noe snø i veibanen. Som medførte at jeg ved én anledning fikk sleng på bilen på en mer eller mindre rett strekning. Veldig spesiell opplevelse. Klarte etterhvert å skru av denne assistenten, som etter min mening er livsfarlig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

What-a-watt

Jeg ville aldri turt å bruke selvstyring med dagens teknologi, uansett merke, med snø på veibanen.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på mandag 29. september 2025, klokken 22:49Jeg ville aldri turt å bruke selvstyring med dagens teknologi, uansett merke, med snø på veibanen.
Spørs hvordan du bruker det. Om man holder i rattet og følger konstant med, er det ihvertfall i Kona en måte å gjøre kjøreturen sikrere og mer behagelig.

Men systemet i bilene er ikke noe man skal stole blindt på, så man må bruke det som en avansert assistanse fremfor å gi den full råderett og selv holde på med noe annet enn å følge med på veien foran seg og ellers rundt bilen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA