Oppdatering

Startet av Steiol, fre 22. aug 2025, kl. 12:07

« forrige - neste »

Steiol

Har en 14 dager gammel G6 som jeg tester ut. Cruise med ATC som justerer hastighet før svinger bremser for sterkt og kjøring blir veldig rykkete. Jeg har hørt rykte om en OTA som skal fikse dette. Jeg har nå versjon  Xos 5.6.12.8901 og jeg har forstått at den nye skal ha 5.6.14 .... Noen som vet noe?

hELgenen

Sitat fra: Steiol på fre 22. aug 2025, kl. 12:07Har en 14 dager gammel G6 som jeg tester ut. Cruise med ATC som justerer hastighet før svinger bremser for sterkt og kjøring blir veldig rykkete. Jeg har hørt rykte om en OTA som skal fikse dette. Jeg har nå versjon  Xos 5.6.12.8901 og jeg har forstått at den nye skal ha 5.6.14 .... Noen som vet noe?

5.6?? Jeg trodde de var på 5.8

https://www.youtube.com/watch?v=PyN1AAxy14M

https://www.youtube.com/watch?v=fYQ2PzzLOuE

Øyvind.h

Om G6 følger G9 så ble dette akkurat lagt ut i en fb gruppe:

XOS 5.8.0

Fra og med mandag 25. august rulles XOS 5.8.0 offisielt ut til alle. Husk at oppdateringen rulles ut i etapper, og det kan ta opptil 48 timer før du ser den tilgjengelig i din bil.

Nedenfor finner du en oversikt over de mest markante endringene i oppdateringen, oversatt til norsk.

AI FØRERASSISTENT

Copilot (Samkjøring)

•   Oppdatering: Lane Centering Control (LCC) i Copilot gir nå større fleksibilitet – føreren kan styre mer fritt mens LCC fortsatt er aktivt, noe som gir bedre samspill mellom fører og system, spesielt i svinger.

•   Fungerer med Copilot-funksjonen opp til ca. 85 km/t, deretter går den over til tradisjonell LCC.

Adaptiv Fartpilot (ACC)

•   Oppdatering: XPILOT ASSIST tillater nå raskere svinger med ACC aktivert.

•   Oppdatering: Bedre nedbremsing – gir en jevnere opplevelse ved stans eller i saktegående trafikk.

Lane Centering Control (LCC)

•   Oppdatering: Forbedret ytelse ved filbytte, avkjøringer og kryss. Rattet vibrerer mindre i slike situasjoner.

•   Merk: Ha alltid hendene på rattet når LCC er aktiv.

AI BODYGUARD

Dashcam (kjøreopptaker) – Kun tilgjengelig i Europa, unntatt Luxembourg, Portugal, Sveits og Østerrike.

•   Ny funksjon: Tar automatisk opp omgivelsene under kjøring.
Valg: «Frontkamera» eller «Frontkamera + omgivelser».
Kollisjonsregistrering lagrer opptak under «Nødopptak».
Manuell opptak: Kan startes via XDOCK eller bilens berøringsskjerm.

•   Merk: Følg lokale lover for bruk av dashcam.

•   Krever USB-lagringsenhet.

AI KUPÉ

Kjæledyrmodus

•   Ny funksjon: Gjør det trygt å la kjæledyr være i bilen. Modusen varer helt til den slås av.
Vinduene låses automatisk, A/C kjører i AUTO med uteluftsirkulasjon. Varsling i appen ved unormale forhold.
Aktivering: [Innstillinger] – [Kjøretøy] – [Kjøretøymodus] – [Kjæledyrmodus].
Finnes nederst i A/C-menyen i mobilappen.

Karaoke uten mikrofon

•   Ny funksjon: Ny Karafun karaoke-app (kan brukes uten mikrofon).
Startes automatisk første gang etter oppdatering.
Aktivering/deaktivering: Trykk på mikrofon-ikonet og åpne XPENG Mixer.

AI Kalender

•   Ny funksjon: Synkroniserer bilens kalender med telefonen opptil 3 dager frem.
Mulighet til å navigere direkte til adresser fra kalenderen.
Krever at kalendersynkronisering er aktivert i XPENG-appen.
Merk: Kun XPENGs egne kart støttes.
På iPhone fungerer det med den innebygde Kalender-appen (ikke Outlook).

XCOMBO SPRÅKOPPDATERING

•   Ny funksjon: 20 nye språk lagt til i XCOMBO (tidligere kun britisk engelsk).
Brukere kan sette opp kombinasjoner av funksjoner (f.eks. automatisk låse barnesikring i D-gir).
Fjernstyring via XPENG-appen, med anbefalte XCOMBO og hurtigaktivering.
Se, legg til, rediger og kjør kombinasjoner direkte i bilen eller appen (redigering kun i appen).
Nye språk inkluderer: engelsk, svensk, norsk, fransk, tysk, nederlandsk, portugisisk, arabisk, thai, indonesisk m.fl.

MOBILAPP

•   Oppdatering: A/C, Max Heat/Cool og Refresh kan tidsinnstilles opptil 60 minutter.

KLIMAANLEGG (A/C)

•   Oppdatering: Laveste temperatur senket fra 18℃ til 16℃ (område 16℃–32℃).

•   Oppdatering: 3D-animasjoner med blå/hvit/rød luftstrøm.

•   Oppdatering: Mer presis temperaturstyring og stabil luftflyt.

•   Oppdatering: Optimalisert automatisk avriming.

•   Oppdatering: Mindre viftestøy ved lave temperaturer.

FORETRUKKET BLUETOOTH-ENHET

•   Ny funksjon: Merk en enhet som «Foretrukket» – kobles til automatisk ved opplåsing.

APPLE CARPLAY

•   Oppdatering: Bedre lydkvalitet under CarPlay-samtaler.

MUSIKK OG MEDIA

Smooth Resume

•   Oppdatering: Musikk fra Spotify, TuneIn eller Bluetooth starter automatisk igjen etter oppstart eller reset.

Egendefinerte låselyder

•   Ny funksjon: Brukere kan importere egne låse-/opplåsingslyder fra USB.
Aktivering: [Kjøretøykontroll] – [Vinduer og dører] – [Lydinnstillinger for lås/opplås].
Støtter WAV-format.

Radio i Europa

•   Feilretting: FM og DAB viser nå riktig tittel og cover. Aktiver «Utvidet radioopplevelse».

•   Oppdatert radio via samarbeid med Radioplayer.org.

Media via USB

•   Ny funksjon: Spill musikk og video direkte fra USB i appen «Local Media».
Støtter bl.a. MP4-video med Dolby Atmos-lydspor, samt MKV.
For musikk støttes bl.a. MP3 og FLAC.

STRØMMENDE BAKSPEIL (G9 OG G6 MY25)

•   Oppdatering: Bytter automatisk til speil når bakluken åpnes – tilbake til video når den lukkes.

LADING

Nødkobling av ladekabel

•   Oppdatering: Knappen er nå enklere å finne via [Kjøretøykontroll] – [Lading og utlading] – [Lading].

XPENG STEMMEASSISTENT

•   Oppdatering: Støtter nå stemmestyring av bl.a. luftstyrke på A/C, Kjæledyrmodus, Light Saber-modus, farge på ambientelys, Bluetooth for baksete/passasjersete.

•   Ny funksjon: Forbedret aktiveringsord-gjenkjenning.
Brukeren sier aktiveringsordet fem ganger under stille forhold for trening.
Krever lukkede dører og at multimediaanrop er deaktivert.

VINDUSVISKERE

•   Oppdatering: Bakviskerne følger nå bedre rytmen til frontviskerne i intervallmodus.
Høy: 9 sek, Lav: 14 sek, Auto: synkronisert.

INFOTAINMENT – SPRÅK

•   Ny funksjon: Nå støtte for brasiliansk portugisisk. Velges i [Generelt] – [Språk og tid].

AI LADING

Smartere kart og navigasjon

•   Ny funksjon: Kart viser ladestasjoner langs ruten og ladeinformasjon.

•   Ny funksjon: Filtrer på operatør, pluggtype og effekt – både i kart og rutevisning.

•   Ny funksjon: Viser hvor rekkevidden ikke rekker, slik at du blir varslet i tide.

•   Nå langt flere ladeoperatører å filtrere på – og navigasjonen husker filtreringen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Steiol

Takk for svar, min versjon er definitivt 5.6, men skal følge med hva som skjer framover. Har slitt med LCC som har vært følsom, og måtte gå ned på laveste følsomhet. Mulig dette også blir bedre nå. Har forøvrig hørt at automatisk dimming har vært dårlig med blending av motgående trafikk. Har ikke testet det, men har foreløpig skrudd av systemet - en nedtur fra min forrige bil med matrix. Ser ikke noe om endringer der. Vil det komme noe offisiell informasjon om alle oppdateringer?

peby

Kjæledyrmodus er noe jeg savner. Har G6 fått surrekroker i bagasjerommet nå, eller er det bare G9 som har det?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA