Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny ladbar VW gigant-SUV

Startet av tomrh, tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:19

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arnejorg1

Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

foxy

"gigant-SUV" med like mye bagasjerom som en merce-stasjonsvogn?! artig...
I-miev 2011
Asker

elektrolux

Blir også spennende å lese hva de 0,21 l / mila blir på reell kjøring. Tipper vi får nye rekorder i forskjell på påstått forbruk, og reelt forbruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ingebrigt

Med disse prisene utkonkurerer de alt, men når noe virker for godt til å være sant. ..

Prisen må nok ganges med 2-3 for å komme opp på en realistisk utsalgspris.

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. mai 2013, klokken 17:29
Blir også spennende å lese hva de 0,21 l / mila blir på reell kjøring. Tipper vi får nye rekorder i forskjell på påstått forbruk, og reelt forbruk.

Hvis batteriet på 9,8 kWh gir en rekkevidde på "inntil 33 kilometer" lurer jeg på hva de har gjort med den fossilen delen av bilen for å få forbruket ned i 0,21l/mil på dieseldrift?

I følge spritmonitor.de har Toureg et snitt på på 11,03 mens Tiguan er "helt nede" i 7,45
Eller sagt på en annen måte: minimumsforbruket på Tiguan er 5,05 -over dobbelt så høyt som Crossblue som veier 50% mer...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingebrigt

Dette er samme som Ampera og Outlander PHEV. Forbruket måles med fullt batteri som utgangspunkt og tilsvarende mindre bruk av dinosaurer.  Outlander PHEV er oppgitt til rundt 0.2l/mil på den europeiske testsyklusen, og det tredoble på langkjøring uten opplading av batteri.

basar

Og den vil ha skyvedører!

Blir deilig med en overkommelig priset gigantisk amerikaner med et ålreit miljøalibi. Greit å få plass til pulk og vogn uten å måtte slå det sammen :)

basar

Noen som kan regne ut hva norske avgifter blir på denne?

valvolainen

Det står at denne skal bygges på golf plattformen, trodde tuareg var større?

Thomas Parsli

Sitat fra: basar på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:00
Noen som kan regne ut hva norske avgifter blir på denne?

Avgiftsmessig er dette en dieselbil, så du bør kunne sammenligne priser mot andre modeller (f.eks Tiguan og Tuareg). ~300hk blir dyre -og prisen på NOK 120.000,- gjelder i USA og reflekterer muligens VW ønsker om å komme inn i det amerikanske markedet.

Jeg tipper på den ender på rundt 450.000,- i Norge med dagens avgiftsnivå, men det tror jeg er endret før den kommer i produksjon ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gnilre

Hvorfor skal du sammenligne med en diesel-bil ? Mitsubishi Outlander PHEV Instyle + (høyeste utstyrsnivå for den) er priset til 469.800 i Norge i en brosjyre jeg fikk i november. Norsk moms på 25 % og regavgift på 42788NOK er da inkludert. Verdt å merke seg er at en diesel Outlander vil koste omtrent det samme, men regaviften er ca 100.000 NOK høyere enn PHEV pga mye høyere CO2-tall.

Så hvis Cross Blue selges til 120'NOK før avgifter i Norge bør det bli såvidt over 200'NOK hvis den har lave CO2-tall. Men det kommer ikke til å skje. Kommer den til Norge er utsalgsprisen doblet vil jeg tro. Og bilen skal lages i og for USA. VW tar vel ikke den til Europa da ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Cowboystrekk

Har gjort noen beregninger:
Vekt er visst 2220 kg, hybridavgift gir 1887 kg, NOX estimeres til 80, CO2 21 gram, 190 hk. Norsk pris vil nok ligge på minimum 150.000, sikkert mer pga transport, bedre garantier, høyere lønninger etc. I det aller rimeligste scenarioet vil den koste 310.000 for en ribba utgave, skal du ha litt mer ustyr, vinterdekk etc så fyker den vell fort opp i 350.000. Realistisk tipper jeg den kommer til å koste minst 400.000.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

#14
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:01
Vekt er visst 2220 kg
Hvor fikk du den fra?

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:01
NOX estimeres til 80
NOx settes til 30 for hybrider, jfr kalkulatorlenka under.

Ang. dine andre data om CO2 og effekt...her fant jeg data om bilen som avviker endel fra det du bruker:
- CO2: 89 mpg (EPA) = 73,6 g/km
- Dieselmotor: 138 hk = 101,4 kW
Artikkelen kjenner ikke vekta, jeg antar at bilen veier "bare" 2000 kg siden jeg synes 2220 kg hørtes veldig mye ut når Outlander PHEV veier 1810 kg.
Det at du bruker 190 hk tror jeg kommer fra denne artikkelen eller tilsvarende? Journalistene kan ikke regne, de påstår at 190 + 54 + 115 = 305.  ::) Derfor tror jeg 138 hk er mer edruelig og riktig.

Fant en kalkulator som jeg bruker til å estimere engangsavgift på VW-suv'en: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Bilkalkulator/

Hybrider får 15% vektreduksjon (=1700 kg etter reduksjon), og NOx settes til 30 mg/km. Da får jeg engangsavgift på 105.908 kroner. Om bilen er lettere, f.eks. som Outlander PHEV (1810 kg eller 1538,5 kg etter reduksjon), blir avgiften 74.632 kroner.

Utsalgspris anslås i artikkelen til USD $32000. Dette må nødvendigvis inkludere både fraktutgifter og 10% VAT, dvs. $32000 / 1,1 = $29.000 eks. VAT. Anta kurs 1 USD = 6 NOK, dvs. dette blir 174.000 kr. Legg på norsk 25% MVA, og vi kommer på 217.500 kr. Med engangsavgift som beregnet over blir utsalgspris ca. 300.000-325.000 avhengig av bilens vekt. For en ribba utgave sikkert. Omtrent samme tall som deg, men med andre tall lagt til grunn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA