El-bil til vinterføre

Startet av Litebilkunnskap, tir 19. aug 2025, kl. 06:10

« forrige - neste »

Litebilkunnskap

Det er på tide at jeg skaffer meg en annen bil, men jeg har ikke så mye kunnskap om bil, enda mindre med el-bil.

Trenger en god vinterbil da jeg bor opp en noe bratt og svingete bakke. Har kjørt golf 2013 i flere år nå. Har alltid gått bra, men sitter med hjerte i halsen.

Tenker helst Max 240 000. Har sett på Hyundai Kona, men er vekslende tilbakemeldinger om vinterføre. Noen andre med bedre kunnskap?

syklisten

Selv ville jeg ikke ha vurdert noe annet enn 4WD i så fall.
Se f.eks. på Subaru Solterra/Toyota BZ4X (det er samme bilen). Men vet ikke om de har falt såpass i pris til nå at de er innenfor budsjett.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Kona har ikke 4WD. Med bratt svingete vei om vinteren vil en 4WD har veldig stor fordel. Alternativt "anti-skli-sand/leca" i bagasjerommet på 2WD  :)

Ulempen med budsjett på 240.000 er at bilene er kjørt ganske langt. Det er og et ganske begrenset utvalg av 4WD til den prisen. For 260.000 får du Hyundai Ioniq 5 fra 2023, men som er kjørt så langt at det nesten ikke er garanti igjen. Sånn utenom det så er det en veldig bra bil. Den har vunnet en del priser opp gjennom. Jeg ville ikke vært for bekymret pga garantien.
https://www.finn.no/mobility/item/420463591?ci=1

Her får du en 4WD testvinner med god rekkevidde fra 2023 til en billig penge.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Tenker du AWD får man godt brukte model 3 (rett under 100'km) til rundt 200'. Relativt rimelige deler og mange verksted som kan fikse den. Som med alle elbiler uten garanti kan man selvfølgelig være uheldig å ryke noe dyrt.
Ellers kan man kjøpe I-pace, E-tron (og Ocean, men det er et eget kapittel) med AWD, under 100'km til 240', men der er prisene på deler/rep i en annen liga ift Tesla.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

daktari

Fordelene med I-pace vs Model 3 er en bil i hel aluminium (ruster ikke) vs stål med tynn lakk og dårlige fuger i falsene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på tir 19. aug 2025, kl. 10:59Fordelene med I-pace vs Model 3 er en bil i hel aluminium (ruster ikke) vs stål med tynn lakk og dårlige fuger i falsene.

Men du får og høyere risiko at bilen brenner og :P
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

batterimannen

Har hatt Kona som eneste bil. Var veldig fornøyd med den. Vi kom oss rundt på vinteren, men jeg synes den spant veldig lett. Da vi fikk barn nr 2 byttet vi til Volvo XC40 (firehjulstrekk). Det er helt natt og dag forskjell på vinterføre.

Man får godt brukte Volvo XC40 eller VW ID.4 til rundt 300k. Er over budsjett, men jeg ville ikke byttet til 2WD igjen i forhold til vinterføre.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Kjører selv Kona, og kommer meg greit rundt på flate Østlandet, selv om veikryss i lett oppoverbakke med is under og "slush" oppa, er utfordrende.

Om du ikke kan gå for 4WD, så tenker jeg at en RWD er langt mer anvendelig på vinteren, spesielt med tanke på tilnærmet 50/50 vektfordeling, og den vektforskyvningen bakover som man uansett får når man skal opp en bakke.

Men nå er ikke prisforskjellen på biler som leveres både som RWD og 4WD så veldig stor, og man har ikke de ulempene som man har med ice-4wd (veldig nøye på liten forskjell i dekkslitasje), så da bør en 4WD være et enkelt valg.

Men om de bilene du ser mest på ikke leveres med 4WD, velg en modell med RWD heller enn FWD...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA