Garantiutløp Ipniq gen 2.

Startet av KJE E, fredag 15. august 2025, klokken 21:48

« forrige - neste »

KJE E

Hei.

Vår Ioniq er nærmer seg 5års merket og garantiutløp.

Var ganske sikker på at vi kom til å handel ny bil før denne tid, men med unntak av muligheten for takfeste og litt tvilsomme vinteregenskaper så så har bilen levert på det aller fleste punkt. Har vært lite feil. Og det som har vært har forhandler fikset opp i (dørhåndtak x2, dugg i en baklykt, og dårlig kontakt i førerdør).

Så på tross av mange nye og fine biler har vi endt opp med at vi ønsker å beholde Ioniqen litt til.

Som en ekstra "trygghet" bestilte jeg no en garantiutløpssjekk hos NAF.

Så lurer på om andre her har gjort det samme, og hva som eventuelt er blitt påpekt av feil

Vår har ingen nevneverdig rust på understell, oppheng eller fjærer. I langt mindre grad en det MG leverer med som "standard". Bilen er tight og fin å kjøre, og ingen synlige mangler foruten de kjærlighetsmerkene konemor har laget på støtfanger bak.

Bilen har vel og lite kjente feil eller?  Eneste jeg kommer på foruten dørhåndtak er noen saker med tæring i et lager på girkassen forårsaket av en dårlig jordledning. Men dette mener jeg er et mindre problem på gen 2.

Så hører gjerne hva andre har av erfaring med Garantiutløpssjekk og evt andre ting man bør sjekke selv eller ha et øye med før forhandler er fristilt for ansvar.

Cougar

Vi har nå hatt vår siden den var ny i 2019 (riktignok gen1 men de er nokså like), kjørt 97.000 km nå.

Småfeil vi har hatt:
Sidespeil byttet en gang på garanti, har nå røket igjen (folder seg ikke inn, passasjerside)
Temperatursensor for utetemperatur byttet på garanti

Så den store:
Lekkasje på evaporator for AC inni dashbordet.
Stor reparasjon da dashbord + mye annet må ut for å bytte den.
Estimert til ca. 30.000 i kostnad
Fikk det heldigvis dekket av maskinskadeforsikringen (Tryg NITO elbil ekstra)

Ellers har den vært problemfri, kun byttet dekk :)
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA