Hjelp til valg av elbil

Startet av sjokolademonsteret, onsdag 13. august 2025, klokken 14:53

« forrige - neste »

turfsurf

Fremdeles litt lite, men levelig for mange
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. august 2025, klokken 12:37Fremdeles litt lite, men levelig for mange

Ja, hvis Lexus skal være litt Luksus, så burde de vel helst hatt 87 kWh i det minste.... Men blir jo og avveining med vekt og kjøreegenskaper.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Jeg synes det høres ut som høy bakkeklaring og god 4wd er viktig.

E-tron og I-pace med luftfjæring kan heves meget høyt og vil fungere godt. De kan fungere i røft terreng.

Utfra bilene jeg ser på gata ser det ut som om Y er i det lavere skiktet, og nærmere en Model 3 enn den er ID4 og Toyota/Subaru. De siste har ganske normal bakkeklaring for SUV. Toyota er kanskje litt luftigere under enn ID.4,  men det er ikke så mye.

Til gjengjeld har Y pinnestive fjærer, så den vil neppe sette seg så mye med last, men heller ikke følge terreng så godt.

Jeg har forøvrig sett videoer av Toyota i litt røffere terreng enn typisk norsk hytte også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 15. august 2025, klokken 14:09Jeg synes det høres ut som høy bakkeklaring og god 4wd er viktig.

E-tron og I-pace med luftfjæring kan heves meget høyt og vil fungere godt. De kan fungere i røft terreng.

Utfra bilene jeg ser på gata ser det ut som om Y er i det lavere skiktet, og nærmere en Model 3 enn den er ID4 og Toyota/Subaru. De siste har ganske normal bakkeklaring for SUV. Toyota er kanskje litt luftigere under enn ID.4,  men det er ikke så mye.

Til gjengjeld har Y pinnestive fjærer, så den vil neppe sette seg så mye med last, men heller ikke følge terreng så godt.

Jeg har forøvrig sett videoer av Toyota i litt røffere terreng enn typisk norsk hytte også.

Ja, var derfor jeg tenkte Solterra som det en bør se på først.
Model Y har fått mykere fjøringer over to ganger nå, så det skal ikke være så stivt nå. Men vil tro Solterra er bedre på dette området på dårlig vei. Med min Model Y fra 2021, da fjørene var pinnestive, sånn litt i hvert fall, så er det fremdeles meget bra fremkommelighet når jeg kjører opp til hytta, da særlig når jeg har hatt på Terrengassistent. Synes bakkeklaringen på 16,7 cm gjør jobben bra for min del i løs snø. Da jeg hadde Model 3P var bakkeklaringen 13cm (14cm på vanlig Model 3). Solterra har jo 21 cm, men det kommer jo et punkt hvor det ikke er nok med høy bakkeklaring for å komme frem. ID4 har litt lavere bakkeklaring enn Model Y med 16cm, altså 7mm lavere  ;D  Sikkert helt tilstrekkelig det og.

Grunnen til at jeg ikke har nevnt e-tron er at prisen er ganske høy, og jeg trodde de slet litt med feil. Mulig alt det er fikset nå. I-Pace har vel og hatt en tendens til å stå lagret opp med ødelagt hovedbatteri, men har ikke fulgt med på hvordan det går. De kjøpte vel tilbake en del biler fra kundene. I Pace kunne en vel heve seg opp 40 cm, og også kjøre i litt dypt vann, så vidt jeg husker fra presentasjonen.

daktari

Jeg syklet forbi en haug av disse i dag, og jeg kan si med sikkerhet av Model Y ser klart lavere ut enn ID.4. Som vanlig vil jeg anta at Tesla sentralt "pynter på tallene".

Ved normale snøfall vil stort sett alle biler komme frem, også vanlige lave biler.

Med 30 cm våt snø kan lave biler raskere få problemer.
Mine I-Pace videoer

Rosstopher

Har fint klart å komme meg opp bakken fra tunet i 30 cm våt påskesnø med Model Y. Skvettlappene tok kvelden, men den kom seg opp. Det kan likevel godt hende at noen av konkurrentene ville ha klart det bedre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. august 2025, klokken 17:19Har fint klart å komme meg opp bakken fra tunet i 30 cm våt påskesnø med Model Y. Skvettlappene tok kvelden, men den kom seg opp. Det kan likevel godt hende at noen av konkurrentene ville ha klart det bedre.

Om skvettlappen tok kvelden så fikk vel karosseriet en smell ved innfestingen også..

daktari

Alt går, til man plutselig står fast, eller noe brekker eller rives av.

Men det er bare å kikke på bilene. Står en Y i gata her, med en Corsa ved siden av og Corsaen ser ut som har bedre bakkeklaring. Så hvorfor en Y kalles SUV er litt rart, jeg ville heller kalt det en familie-van.
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 15. august 2025, klokken 15:34I Pace kunne en vel heve seg opp 40 cm, og også kjøre i litt dypt vann, så vidt jeg husker fra presentasjonen.
Her mistenker jeg sterkt at du bommer kraftig. 40 cm er jo dramatisk.  :o

Tenker du leste 40 mm, altså 4 cm. Selv det er jo temmelig greit, da!  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. august 2025, klokken 17:51
Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. august 2025, klokken 17:19Har fint klart å komme meg opp bakken fra tunet i 30 cm våt påskesnø med Model Y. Skvettlappene tok kvelden, men den kom seg opp. Det kan likevel godt hende at noen av konkurrentene ville ha klart det bedre.

Om skvettlappen tok kvelden så fikk vel karosseriet en smell ved innfestingen også..

Neida, bare plastproppene som røyk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Ikke akkurat radikal forskjell på i4 og Model Y når det kommer til bakkeklaring.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. august 2025, klokken 17:51

Skvettlappene på Model Y er laget på en ganske stiv måte, og stikker litt langt ned. De er designet for å slippe bilen med å knekke plast-skruene for å unngå at karosseriet får seg en trøkk. En trenger egentlig ikke skvettlappene om en kjører mye i høy snø.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 15. august 2025, klokken 20:13Ikke akkurat radikal forskjell på i4 og Model Y når det kommer til bakkeklaring.

Det du ser på bildet her er en Performance versjon av Model Y. Kjennetegnes ved røde bremsekalippere. Performance er lavere enn LR AWD.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 15. august 2025, klokken 18:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 15. august 2025, klokken 15:34I Pace kunne en vel heve seg opp 40 cm, og også kjøre i litt dypt vann, så vidt jeg husker fra presentasjonen.
Her mistenker jeg sterkt at du bommer kraftig. 40 cm er jo dramatisk.  :o

Tenker du leste 40 mm, altså 4 cm. Selv det er jo temmelig greit, da!  ;)

Ja, tror du kan ha rett i det. Ser den kan heve seg ca det ekstra i off road mode, til 19,3 cm bakkeklaring totalt.
Mulig jeg og blandet med vade-dybde, men det er jo 51cm, så ikke nøyaktig 40 det heller  :angel:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA