Ladekontakt

Startet av EvensenC, mandag 11. august 2025, klokken 14:11

« forrige - neste »

EvensenC

Hei

Vi har følgende stikkontakt i garasjen, det ser ut som en 3-fase kontakt. Se vedlagte bilder.

Kan man lade en Tesla Model Y (2025- Juniper) direkte i denne? Eller må man koble til en ladeboks?

Dersom man kan lade direkte i denne, hvilket adapter må jeg bruke?

Setter stor pris på svar

Mvh
Chris

Håvar

https://www.elbilgrossisten.no/en/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw?variant=31890478825575

Dette bytter du det bare ut med Schuko-pluggen som er i "nødladeren" du kanskje bestilte med bilen
Edit: Pass på at du bestiller riktig, blå CEE har både 3- og 4-pin varianter
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Orbit

Sjekk kursoversikten i sikringsskapet. Dersom kursen er merket med "Kontakt til elbillading" eller lignende, er det lov å bruke den jevnlig - ellers bare til nødlading. Se første merknad her under "Lading fra eksisterende kontakter":
https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#lading-fra-eksisterende-kontakter
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 11. august 2025, klokken 15:06Sjekk kursoversikten i sikringsskapet. Dersom kursen er merket med "Kontakt til elbillading" eller lignende, er det lov å bruke den jevnlig - ellers bare til nødlading. Se første merknad her under "Lading fra eksisterende kontakter":
https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#lading-fra-eksisterende-kontakter
Den spesifiseringen gjaldt vel bare schuko-stikk, ikke industri-stikk som er laget for mer langvarig, høyere belastning. Ergo var industrikontakt tillatt på den tiden de reglene kom, uten å spesifikt værew satt opp for lading av elbil.

Her er det og interessant å vite om den er satt opp av forrige eier for elbillading, eller har vært brukt til dette før, bare for å vite formålet med at denne ble satt opp!

Dog, her ville jeg likevel lagt til en ladeboks, om det er fast ladested det skal brukes på. det er absolutt sikrest, og garantert innenfor regelverket!

Ev. fått en vurdering fra en jurist før man tar det i bruk som fast ladepunkt. Greit å være nogenlunde sikker på at man er på rett siden av loven, og reglementet. Spesielt om det skulle skje noe, selv om jeg tenker stikket er mer enn kapabel til å tåle belastningen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

EvensenC

Takk for alle svar, setter pris på det.

Forrige eier ladet elbil der slik jeg forstår det, er bilde av en elbil som lader der i salgs annonsen.

Er nok best som dere sier å installere en ladeboks, så går nok for den løsningen.

Vurderer Easee Charge Up, noen erfaringer med den?
https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-up/6601012/Product.html

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 11. august 2025, klokken 18:48Den spesifiseringen gjaldt vel bare schuko-stikk, ikke industri-stikk som er laget for mer langvarig, høyere belastning. Ergo var industrikontakt tillatt på den tiden de reglene kom, uten å spesifikt værew satt opp for lading av elbil.
Nei, det er også krav om at stikket kun brukes til "tiltenkt formål", dvs det må være satt opp for elbillading (etter daværende krav) for å benyttes til lading i dag. Det er ikke kun snakk om hva stikket og denne kursen tåler, men også samtidighetsfaktor og andre kurser på samme hovedsikring. F.eks. om stikket er satt opp for å bruke en sirkelsag som går noen minutter i gangen en sjelden gang (lav samtidsighetsfaktor) og dette fungerer fint, så kan lading av bil over mange timer på maksimal belastning trigge hovedsikring/overbelastningsvern.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. august 2025, klokken 00:07
Sitat fra: RJK på mandag 11. august 2025, klokken 18:48Den spesifiseringen gjaldt vel bare schuko-stikk, ikke industri-stikk som er laget for mer langvarig, høyere belastning. Ergo var industrikontakt tillatt på den tiden de reglene kom, uten å spesifikt værew satt opp for lading av elbil.
Nei, det er også krav om at stikket kun brukes til "tiltenkt formål", dvs det må være satt opp for elbillading (etter daværende krav) for å benyttes til lading i dag. Det er ikke kun snakk om hva stikket og denne kursen tåler, men også samtidighetsfaktor og andre kurser på samme hovedsikring. F.eks. om stikket er satt opp for å bruke en sirkelsag som går noen minutter i gangen en sjelden gang (lav samtidsighetsfaktor) og dette fungerer fint, så kan lading av bil over mange timer på maksimal belastning trigge hovedsikring/overbelastningsvern.
Det var som sagt krav til Schuko-stikk, ikke industrikontakter (CEE-kontakter). De er allerede laget for høye belastninger over tid, og brukes jo gjerne mot nettopp tyngre laster, både på byggeplasser, gårdsbruk og ved næringsbygg.

Du får lese deg litt tilbake på tidligere diskusjoner fra da de reglene kom, så tenker jeg du ser det jeg påpeker her. Industrikontaktene ble altså ikke utsatt for de samme begrensningene om 10A på kursen for å bli akseptert.

Det var kun schuko-stikk som fikk de begrensningene, nettopp fordi de ikke var laget for en langvarig høy belastning, men for korte spisslaster opp til 16A som var/er vanlig å ha på utekontakter!

Skal du sette opp til lading nå, så er det selvsagt dagens regler som gjelder, og da har de altså fjernet muligheten til å lade direkte på både schuko og industrikontakt, dog gir ikke dagens regler virkning for ladeopplegg laget etter tidligere regler.

Nå må man ha dedikert ladeboks, selv om noen ladebokser er laget for å kobles mot industrikontakt mot anleggssiden, fordi disse ladeboksene har mer overvåkning av lasten og sjekk for div. feil som kan oppstå, og da skal kutte strømmen.

:)
Bosted Oslo

Orbit

Ja, denne diskusjonen har gått mange ganger :) , f,eks her.

Jeg er helt enig med deg at at en industrikontaktkurs som er lagt opp med passende kabel og stor nok sikring, i seg selv fint tåler elbillading på 16 A.

Men:
  • Strømanlegget/hovedsikring er ikke nødvendigvis dimensjonert for en 7 kW kontinuerlig last over mange timer fra denne enkeltkursen. Det kan gjøre at hovedsikringen går ofte, som et tydelig tegn på en er utenfor "tiltenkt bruk" i forskriften.
  • Summen av ampere for alle enkeltkurser er normalt langt over det hovedsikringen tåler. Det er derfor installatør også må regne på samtidighetsfaktor, hvor det kreves at en kurs for lading skal antas brukt 100% av tiden (samtidighetfaktor = 1). Å sette av en kurs til elbillading kan medføre krav om oppgradering av hovedsikring/overbelastningsvern, som en ikke ville fått for en industrikontakt til tilfeldig/midlertidig bruk
  • Det har vært større endringer av krav til ladekontakt i 2014 og 2023 (gradvis strengere krav). Uten dokumentasjon, og uten å kjenne installasjonstidspunktet (og forskriftene) kan en ikke vite om kontakten var godkjent for lading da den ble installert.
  • (En 16A industrikontakt kan godt være kablet/sikret for f.eks. 10A, så lenge sikringen er det svakeste leddet.)

Jeg tror derfor det ikke er fritt frem å lade på et "tilfeldig funn" av en industrikontakt. Dersom den faktisk er tilrettelagt for det (etter kravene på installasjonstidspunktet), vil den også stå som "Lading av elbil" eller lignende i kursoversikten i sikringsskapet - da er det OK.

Nå har trådstarter bestemt seg for å gå for ladestasjon. Da vil elektriker også sørge for at resten av anlegget følger dagens forskrifter til overspennings- og jordfeilvern ved elbillading, så det kan dra på seg litt mer kostnader enn bare ladestasjonen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:46Å sette av en kurs til elbillading kan medføre krav om oppgradering av hovedsikring/overbelastningsvern, som en ikke ville fått for en industrikontakt til tilfeldig/midlertidig bruk[/li][/list]
Som jo bare er tull så lenge man har lastbalansering...

Elforskriftene i Norge er preget av det samme som byggeforskriftene, alt for forsiktige og kompliserte, som gjør at det er 50% dyrere å bygge hus i Norge enn i Sverige, uten at det brenner noe mere i Sverige. Sånn går det når bransjer får bukta og begge endene. Men til slutt er det ris for egen bak når folk ikke har råd til å bygge nytt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. august 2025, klokken 21:10
    Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:46Å sette av en kurs til elbillading kan medføre krav om oppgradering av hovedsikring/overbelastningsvern, som en ikke ville fått for en industrikontakt til tilfeldig/midlertidig bruk[/li][/list]
    Som jo bare er tull så lenge man har lastbalansering...

Elforskriftene i Norge er preget av det samme som byggeforskriftene, alt for forsiktige og kompliserte, som gjør at det er 50% dyrere å bygge hus i Norge enn i Sverige, uten at det brenner noe mere i Sverige. Sånn går det når bransjer får bukta og begge endene. Men til slutt er det ris for egen bak når folk ikke har råd til å bygge nytt...

Ja det er i ferd med å gå for langt. Selv har jeg en ladestasjon som er koblet til industrikontakt, dog med egen kurs, og montert før kravet om kontaktøs kobling hele veien kom. Fikk beskjed om å ta ut og sette inn industrikontakten med jevne mellomrom. Hva, en kontakt med solide kontaket med godt spenn ?

Hva med alle de fast koblingene i huset. Tok en runde i huset for noen år siden der jeg fjernet alle deksler og gikk over alle skru koblinger ink sikringsskap. Flere steder kunne jeg trekke etter og ett sted var ikke skruene skrudd til - kontakt kun via spenn i ledningene - her sto kaffe maskinen som trekker en del, dog gått bra i flere 10 år.

Neste blir vel krav om at eletrikker skal gå over alle disse koblingene hvert annet år  :)
    2016 BMW i3 (Solgt)
    2020 Jaguar I-Pace HSE
    Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Gazer75

Sitat fra: Håvar på mandag 11. august 2025, klokken 14:24https://www.elbilgrossisten.no/en/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw?variant=31890478825575

Dette bytter du det bare ut med Schuko-pluggen som er i "nødladeren" du kanskje bestilte med bilen
    Edit: Pass på at du bestiller riktig, blå CEE har både 3- og 4-pin varianter

Den du linkar til vil ikkje passe. 16 og 32A pluggane har ulik diameter. Kontakten på biletet er ein 16A trefase 316-9.
    Har ikkje sett ein 16A trefase adapter for Tesla UMC.
    2020 e-Golf (2023-)

Trekkoppbil

Det du trenger er en EVSE med type 2 kontakt om du skal lade Tesla, og ett 4-pol 16A blått støpsel. Det er en enkel løsning, dersom du begrenser deg til å lade med 1 fase. Dvs at du får kun ca 3,7kw om du lader med 16A.
    Det er avhengig av hvor mange biler du skal lade: Skal du lade 2 eller 3 biler, bør du ha en forgreining som sikrer fordeling på fasene, og ulempa med blått uttak, er at du må justere ned strømmen på evse om du lader flere biler, og i motsetning til rødt uttak, hvor du kan lade 3 biler med 16A samtidig.

Støpsel:
    På enkelte EVSER følger det med overganger til ulike kontakter, eller man kan kjøpe eller lage sjølv. Enkelte forhandlere lager overganger.
    På noen EVSER kan man også bytte støpsel, dersom det ikke er temperatursensor i det gamle støpselet. Har forstått det som at på under 25A, kan man bytte apparatstøpsler sjølv, men på 3-fase bør man vite hva polene er til.
    Kan være vanskelig å finne hyllevare med 4-pol støpsel, men man får kjøpt støpsel på løst https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-3-fase-norge-2000017383

1 eller 3 faser:
    Spørsmålet er om du må begrense deg til å lade på en fase, eller om det finnes biler og EVSE'r som støtter 3-fase IT. Dvs 3-fase 230V.
    Når man lader 3 fase, så er det vanlig å lade fra røde 5-pins kontakter.

Du bør også sjekke om sikringskursen er på 16A, som jeg ville tippe, eller om du må justere ned EVSE til lågere strøm.

Hvis jeg har forstått det rett, så har 3-fase-biler 3 stk 230V likerettere. Man bruker 1 eller 3 av dem, avhengig av om man lader med 1 fase eller 3 faser. Det er 2 typer EVSER: De som støtter 1-fase og de som støtter både 1-fase og 3 fase.

• 3-fase EVSER har typisk rødt 5 pins støpsel. Jeg vil sterkt fraråde å lage 3-fase-overgang mellom rød 5-pin og blå 4-pin. Lenge trudde jeg at man ikke kunne lade 3-fase fra blå 4-pol kontakt, men jeg har aldri hatt behov for å finne ut, og jeg trur jeg har lest i andre tråder på forumet her, at noen har brukt en kvasiløsning. Det spørs hvor høy terskel det er å få til: Om man kun trenger en svært spesiell evse, eller om man også må bygge om bilen. Det bør gå å ha overgang mellom rødt og blått, dersom man begrenser ser til å kople kun 1 fase.
    • 1-fase EVSER har gjerne blått støpsel, men de kan ha nesten hvilke som helst type jorda støpsel, og man kan ha overganger til nesten hvilk som helst aktuellt støpsel. Å bruke 3-fase-støpsel er kurant, da man kan kopler til kun en fase. (Problemet er at man mister fort oversikt over hvilke fase man lader fra, og om man lader flere enfasebiler fra en 3-fasekurs, ved hjelp av overganger, så er det tilfeldig om de lader fra samme fase eller ikke, og min erfaring er at Murphys lov slår inn her, så hvis man lader 2 enfasebiler i garasjen, så kommer de på samme fase.)

Orbit

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:46På noen EVSER kan man også bytte støpsel, dersom det ikke er temperatursensor i det gamle støpselet. Har forstått det som at på under 25A, kan man bytte apparatstøpsler sjølv, men på 3-fase bør man vite hva polene er til.
    Du kan bare bytte 1-fas selv, ikke 3-fas. For støpsel er grensen 25 A (for å kunne sette på komfyrstøpsel), 16A for kontakter.

Sitat fra: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/Dette kan du gjøre selv:
    • Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
    • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
    • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
    • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
    • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
    • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
    2016 BMW i3 94Ah
    2019 Audi e-tron 55

RJK

Nå har jo noen elbilprodusenter bl.a. og noen 3djepartsleverandører solgt/levert ut biler der man har utbyttbare adaptere. Det har vel både Tesla, BMW, Audi og MB levert, enten som standard eller som tilleggsutstyr/valgbart tillegg.

Typisk har dette vært 1-fase 16A 230V blå CEE eller 3-fase 32A 400V rød CEE. den litt sære norske varianten med 3-fase 16A 230V blå CEE har vært vanskelig til umulig å få tak i.

Eneste jeg husker som har levert dette, er Besen og Spark med sine flex mobil-ladere, men kan nesten se ut som også noen få andre leverer det samme/tilsvarende.
    Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA