Hvilke nyere elbiler (2024–2025) har de beste garantiordningene

Startet av janrogerjensen, lør 09. aug 2025, kl. 10:54

« forrige - neste »

Vaduz

Er fornøyd med Kia sin garanti, 7 år, service hvert annet år eller 30k km. Hadde ev9 på service nå og det kom på 6600kr med bytte av pollenfilter/kupefilter, sjekk av bremsevæske og smøring av bremser.

Ellers må jeg si jeg var veldig fornøyd med tesla sin garanti og service. Lett med app, kontaktløst, trengte ikke ta med nøkkel en gang, og de gav kostnadsestimat i forkant og var veldig ryddige.

Rosstopher

Sitat fra: syklisten på ons 13. aug 2025, kl. 09:23Tilbake til garantiordninger så må det vel være Toyota BZ4X som er best, med 10 år eller inntil 1 million(!) kilometer på batteriet. Nå kommer BZ4X snart som stasjonsvogn også, den kommer til å selge i bøtter og spann.

Ja jeg håper den slår an, for det ser ut som en bra totalpakke. Trur imidlertid de må en del ned i pris i forhold til i dag før den skal selge i bøtter og spann. Jeg ser Bz4x har falt til 10. plass på registreringsstatistikken nå i Q3. Det har blitt solgt dobbelt så mange Enyaq og fem ganger så mange Model Y som Bz4x, og det er nok ikke fordi Toyotaen er så mye dårligere enn konkurrentene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

kaiat

Grunnen til at Bz4x har falt på registreringsstatstikken, er vel at folk venter på den oppgraderte modellen vil jeg tro.

Radial

Og BZ4X er i dag litt liten for mange familier (bagasjerom), den oppgraderte og ikke minst forlengede versjonen er den egentlig mange venter på.

Med 10års caranti, OK pris, 600L++ bagasjerom, 1500kg hengervekt, god bakseteplass, 4x4, OK lydisolasjon og komfort, Ok rekkevidde og god service, så blir dette fort en vinner i Norge.

Hurtiglading forblir begrenset, men jeg er i referansegruppen "barnefamilie" som hurtiglader 2 ganger i året...og 15 minutter er da for korte stopp for meg🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Tror tyske biler ganske snart må øke sine garantier. Garanti er for mange et viktig kjøpsargument, og det å bli forbigått av koreanske, japanske, og kinesiske biler vil kunne svi skikkelig.

Toyotas 1 mill. km på 10 år blir litt humoristisk. Er det noen, bortsett fra kanskje taxier, som kjører 100.000 km. i året?  :D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kaiat på ons 13. aug 2025, kl. 10:22Grunnen til at Bz4x har falt på registreringsstatstikken, er vel at folk venter på den oppgraderte modellen vil jeg tro.

Kan være at en del har falt ned på Model Y LR i stedet for BZ4X 4WD også fordi rekkevidden har vært betydelig høyere på Model Y. Med nye BZ4X får BZ4X 12% mer rekkevidde i snitt, men fremdeles vil BZ4X 4WD Active ha 70 km kortere rekkevidde enn Model Y 4WD LR (516 vs 586 km kombinert WLTP). Executive versjonen har enda 10km kortere rekkevidde. I praksis utgjør det jo en del, hvis en ikke tør kjøre til 0 osv. Men de må nok testes for å se hvordan det slår ut under ulike forhold. Regner med det er hjulene som ødelegger for Bitone.

Virker ikke som at BZ4X touring får mer rekkevidde, men det er gjerne pga økt lengde osv. Men utenom det ser jo den nye Touring'en ut som en meget bra bil.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på ons 13. aug 2025, kl. 09:23Tilbake til garantiordninger så må det vel være Toyota BZ4X som er best, med 10 år eller inntil 1 million(!) kilometer på batteriet. Nå kommer BZ4X snart som stasjonsvogn også, den kommer til å selge i bøtter og spann.

Ser mange medier kaller bilen en stasjonsvogn, og Toyota kaller den Touring, som ofte er en stasjonsvogn. Men Toyota kaller den fortsatt en SUV, og det gjør de med rette. Bilen har nemlig ikke blitt lavere når den blir 14 cm lengre. Den blir derimot 2cm høyere. Den blir for eksempel 4cm høyere enn VW ID4.

Boikott My Ass

Sitat fra: Rosstopher på ons 13. aug 2025, kl. 09:50

Ja jeg håper den slår an, for det ser ut som en bra totalpakke. Trur imidlertid de må en del ned i pris i forhold til i dag før den skal selge i bøtter og spann. Jeg ser Bz4x har falt til 10. plass på registreringsstatistikken nå i Q3. Det har blitt solgt dobbelt så mange Enyaq og fem ganger så mange Model Y som Bz4x, og det er nok ikke fordi Toyotaen er så mye dårligere enn konkurrentene.

Mener Lexus har samme / like bra garanti??
Bmw 530i G30

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 13. aug 2025, kl. 12:10

Ser mange medier kaller bilen en stasjonsvogn, og Toyota kaller den Touring, som ofte er en stasjonsvogn. Men Toyota kaller den fortsatt en SUV, og det gjør de med rette. Bilen har nemlig ikke blitt lavere når den blir 14 cm lengre. Den blir derimot 2cm høyere. Den blir for eksempel 4cm høyere enn VW ID4.

Kunne nesten sagt den er en Rav4 "EV", design språket ser veldig likt ut når man ser på linjene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på ons 13. aug 2025, kl. 19:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 13. aug 2025, kl. 12:10

Kunne nesten sagt den er en Rav4 "EV", design språket ser veldig likt ut når man ser på linjene.

Ja, den minner en del, mens nyeste RAV4 endrer fronten en del. Vil nok være mye større plass i BZ4X Touring siden den er såpass mye lengre, og ikke trenger å har et hybrid-batteri under bagasjegulvsplaten.

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 13. aug 2025, kl. 11:49
Sitat fra: kaiat på ons 13. aug 2025, kl. 10:22Grunnen til at Bz4x har falt på registreringsstatstikken, er vel at folk venter på den oppgraderte modellen vil jeg tro.

Kan være at en del har falt ned på Model Y LR i stedet for BZ4X 4WD også fordi rekkevidden har vært betydelig høyere på Model Y. Med nye BZ4X får BZ4X 12% mer rekkevidde i snitt, men fremdeles vil BZ4X 4WD Active ha 70 km kortere rekkevidde enn Model Y 4WD LR (516 vs 586 km kombinert WLTP). Executive versjonen har enda 10km kortere rekkevidde. I praksis utgjør det jo en del, hvis en ikke tør kjøre til 0 osv. Men de må nok testes for å se hvordan det slår ut under ulike forhold. Regner med det er hjulene som ødelegger for Bitone.

Virker ikke som at BZ4X touring får mer rekkevidde, men det er gjerne pga økt lengde osv. Men utenom det ser jo den nye Touring'en ut som en meget bra bil.
Har liten (les ingen) tro på at 70 km er et utslagsgivende parameter i valg av bil, men at det er et av flere er nok riktig. Jeg som har hatt Tesla i snart 7 år har iallfall bøttevis av andre grunner til ikke å velge merket en gang til. Det eneste som gjør at jeg ikke allerede (les for lengst) har kvittet meg med bilen er at jeg har gratis lading. Og med en SuC like i nærheten kombinert med foretrukket shoppingsenter på samme sted, er det vinn/vinn. Men når reparasjonskostnadene overstiger det jeg sparer på lading, fyker den ut. Nærmer meg den grensen med stormskritt....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tor 14. aug 2025, kl. 11:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 13. aug 2025, kl. 11:49

Har liten (les ingen) tro på at 70 km er et utslagsgivende parameter i valg av bil, men at det er et av flere er nok riktig. Jeg som har hatt Tesla i snart 7 år har iallfall bøttevis av andre grunner til ikke å velge merket en gang til. Det eneste som gjør at jeg ikke allerede (les for lengst) har kvittet meg med bilen er at jeg har gratis lading. Og med en SuC like i nærheten kombinert med foretrukket shoppingsenter på samme sted, er det vinn/vinn. Men når reparasjonskostnadene overstiger det jeg sparer på lading, fyker den ut. Nærmer meg den grensen med stormskritt....

Ja, jeg hadde og Tesla Model S, og var inne på verksted 19 ganger på noen år. Med Tesla Model Y har de laget noe helt annet, og jeg har nå kjørt over 100.000 km uten feil på bilen.

What-a-watt

100.000 km uten feil er spesielt, men av en eller annen merkelig grunn er det alltid Tesla-fansene som får de beste bilene  :laugh: . For oss andre er nok risikoen litt større. Du kjøpte jo ny Tesla uten å kunne forsikre deg om at den nye ikke var i samme kategori som Sen din. Tøft...

https://elbilforum.no/index.php?topic=61757.0

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tor 14. aug 2025, kl. 13:08100.000 km uten feil er spesielt, men av en eller annen merkelig grunn er det alltid Tesla-fansene som får de beste bilene  :laugh: . For oss andre er nok risikoen litt større. Du kjøpte jo ny Tesla uten å kunne forsikre deg om at den nye ikke var i samme kategori som Sen din. Tøft...

https://elbilforum.no/index.php?topic=61757.0

Da jeg etter 4,5 år skulle selge Model S (for å kvitte meg med den før garantien gikk ut), så hadde jeg bestilt Audi e-tron. Fikk solgt Model S med en gang for 67% av nybilpris, og så kunne plutselig ikke Audi si hvor lang tid det ville gå, så da prøvde jeg ulike biler, som Skoda Superb (hele bilen ristet av diesel-motoren), og mange andre biler. Prøvde da (i 2019) på gøy en Model 3. Fikk, til min store overraskelse, plass til familien inni den, så kjøpte under tvil den (Performance). Den hadde heller ingen feil, og hadde den til 2021, ettersom jeg egentlig ville ha en større bil. Så da jeg kjøpte Model Y var jeg trygg på at den var ganske bra, men var veldig skeptisk da jeg kjøpte Model 3 i 2019, men fant ingen andre alternativ, og hadde jo lest at de hadde løst problemområdene fra Model S på mye enklere måter, som at ikke hvert dørhåndtak hadde store motorer med sensorer og bevegelige ledninger osv.

De jeg kjenner med Model Y har heller ikke hatt feil på bilen.

Ser at linken du la ut med garantisaker på Model Y var ca 10 sider, hvor det aller meste som lå der var diskusjon om alt annet enn garantisaker. På Model S ser jeg tilsvarende tråd er 296 sider, på tross av at det er solgt 4 ganger så mange Model Y som Model S.

Nå i 2025 har en jo veldig mange flere alternativ til en rimelig el-SUV.

https://insideevs.com/news/710663/tesla-model-y-best-electric-car-consumer-reports/

elektrolars

Jeg har en Volvo C40/EC40 kjøpt av Volvo Økern med 3 års service og forsikringspakke. Jeg vet ikke om det er merket eller forhandler som er problemet, men jeg vil ikke anbefale dem.

Opplever ingen goodwill fra verkstedet, har måttet betale for plastdeksel under bilen som har falt av uten at jeg har vært nedi og for bytte av ryggesensor foran (fordi det visstnok var et lite hakk i sensoren). Så nylig at det var dugg i det ene frontlyset da jeg vasket bilen og da må jeg også betale for at de skal se på det hvis de konkluderer med at det ikke er en garantisak. Småting, men irriterende når jeg kjøpte full pakke med service og forsikring for 600k. Gjør at jeg ikke vurderer en EC90 selv om den frister.   

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA