Har jeg en sak mot tesla? Dårlige foringer

Startet av kensund, fre 08. aug 2025, kl. 15:22

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tir 14. okt 2025, kl. 06:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 13. okt 2025, kl. 15:19
Sitat fra: HRS på man 13. okt 2025, kl. 14:36Fikk beskjed om slitt foring bak på EU kontroll som sannsynligvis ville bli underkjent på neste EU kontroll. De sa det var en vanlig feil med Tesla og på grunn av måten Tesla reparerte bilen ble en forholdsvis dyr reparasjon. Vet ikke om dette er det samme som er beskrevet under?

Se bla: https://teksiden.no/elbiler/tesla-eiere-advares-fdm-anbefaler-sjekk-av-styring-og-hjuloppheng/

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2025-06-populaere-tesla-modeller-ramt-af-nye-problemer

Grunnen til at det blir så dyrt er at Tesla skifter ut hele "assembly"-et, altså hele edderkoppen. Det pleier å koste 24.000 hos Tesla etter at garantien er gått ut (vet ikke om det dekkes før den er gått ut). Tesla har derimot begynt å selge foringer løst for skifte, sånn som andre bilfabrikanter gjør. Det som gjør det litt vanskeligere er at foringene til Tesla er RÆVVA med noe mykt alu, som smelter sammen med stålet. Så når du skal ha vekk de gamle foringene så må du ha en mann med tålmodighet og dyktighet. Heldigvis kjente jeg en sånn mann, men han ødela ett verktøy før det var skiftet. Som en ser på bildet så er det aluminium igjen mot stålet. På min bil var det bare en foring på hver side som behøvdes skifting (den på toppen). Bestilte de to foringene på Tesla for litt over 600 kroner. Fant delenummeret inne på en en sånn Tesla service-side. Så etter at dette ble fikset så gled jeg fint gjennom EU-kontrollen. Han som skiftet delen hadde følt litt slark, selv om jeg ikke hadde merket noe.

Er den delen i gult du må ha, hvis det er øverste foring du trenger.

Det står i artikkelen:
"mens slør i bagerste hjulophæng i nogle tilfælde kan udbedres med at udskifte en bøsning i den såkaldte spindel i hjulophænget. Bøsningerne findes imidlertid kun som uoriginale reservedele og benyttes ikke af Tesla. I stedet skifter Tesla hele spindelen i hjulophænget, hvilket som minimum koster omkring 8.000 kr. Har man en Tesla Model 3 eller Model Y, som nærmer sig garantiudløb, er det vores anbefaling, at man får testet bilen hos en uvildig, så evt. fejl eller slør kan blive rettet, mens garantien stadig gælder. Ellers hænger man selv på regningen, siger Lone Otto."

Tesla har som nevnt begynt å selge disse foringene separat. Men jeg noterer meg at jeg fikk tilbud på skifte av hele spindelen (24.000). Så du kan få et annet verksted til kun å skifte en foring (på hver side). Men Tesla har vel funnet ut hvor herk det er å skifte foringen, eller så tenker de gjerne at det sikkert er lurt å bare få alt nytt, siden alt er av såpass lav kvalitet, som gjenspeiles i at en foring koster under 300 kroner per stk eks. mva. Jeg gadd i hvert fall ikke betale 24.000, så jeg skiftet bare en foring på hver side ved hjelp av en ekspert som ikke jobber hos Tesla.

Interessant.
Ser ut som litt varme på aluminiumen kan være en fordel når gammel foring i stål skal ut. Med riktig hydraulisk verktøy,trenger man trolig ikke ta ut hele navet heller.

Men gitt prisen på 5600kr for helt ny hub i delelista, er det egentlig verdt det å bruke 4x237kr plus ett ganske betydelig antall arbeidstider for å fikse på den gamle?

Du trenger ikke skifte alle 4 foringer på hver side. Virker å være den på toppen som slites ut. Altså en del til ca 300 inkl mva. 5622,98 er ekskl mva, så 7028,72 inkl mva. Og så ønsker du å skifte på begge sider, siden det garantert er litt slitt på andre siden og, og du ønsker det skal være likt på begge sider, så da er du oppe i 14057 vs 600 for 2 foringer.

Han som utførte arbeidet for min del brukte ikke uhorvelig mange timer, men han er en erfaren bilmekaniker med de riktige verktøyene (han ødela som nevnt ett verktøy da det var avrevet verktøy (gjengestang) fordi det satt så fast).

Tesla ville og utføre 4-hjulskontroll hvis de skiftet alt, så da hadde en hatt 2025,- i tillegg oppå der, i tillegg til nye bolter og mutrer, så ca 22.000 + etterkontroll-beløp.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Tror denne vil dekke flere bruksområder.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjw9czHBhCyARIsAFZlN8QME8VbJgCNLikZ3Qf0PO6P1tCJFWRJA0n-TLyxCCa7ItV3ALTDjkAaAhWmEALw_wcB

Men problemet er dette med gjenger, de skjærer seg fort når belastningen er litt høy. Hydraulisk hullsylinder, i kombinasjon med settet over er en ganske god løsning, men krever investeringer i verksted-klassen for å gjøre det lønnsomt.

https://www.amazon.com/Enerpac-RCH-302-Single-Acting-Hollow-Plunger-Hydraulic/dp/B006376UAS
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tom

Tingen med det settet er at det må modifiseres for å passe på øvre foring.. men er ganske lett med en vinkelsliper..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA