Fartsgrense

Startet av derwaechter, tor 07. aug 2025, kl. 18:57

« forrige - neste »

derwaechter

Har kjørt Model Y i snart to år nå.

Massevis i Norge og i eller gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederlande, Belgia, Frankrike, Sveits og Østerrike.

I alle disse steder er bilen utrolig dårlig til å "vite" fartsgrensen. Grunnene virker til å være feil i kartmaterialet, at den ikke ser skild eller leser dem feil (f.eks. når de er tidsbegrenset eller gjelder bare visse typer kjøretøy).

Hvorfor er det så dårlig og hvordan i all verden skal bilen kunne være selvkjørende når den ikke vet hvor raskt det er lov å kjøre?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

What-a-watt

Dette har vært diskutert i det uendelige. Finnes verken svar eller løsninger.

daktari

Grunnprovlemet er at det er vanskelig å vite hva som er "gjeldende sannhet".

I utgangspunktet er det kartet som bestemmer farten. Hver lille meter av veien er kartlagt, hver eneste sving er et eget segment som har noen attributter bl.a. fartsgrens og knapphet m.m.

Så kan disse grensene endres uten at dataleverandørene får det med seg umiddelbart, og endringer skal synkes med bilene sin database, samt lastes ned i sanntid under kjøring.

Det kan være dramatiske feil i data, men ofte kan man oppleve en feiltolkning fra GPS som tror man plutselig er på en annen vei, eller at kartgrunnlaget roter der det er bruer etc.

Da kommer kamera-gjenkjenning av fartsgrenser, og disse overstyrer antagelig kartet. Da kreves god lesing på begge sider av veien, og unngå falske negative og falske positive.

Alle merker bruker en kombo av forskjellige leverandører av bildegjenkjenning, kartdata og GPS, så mye som kan gå galt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

derwaechter

Sitat fra: What-a-watt på tor 07. aug 2025, kl. 19:38Dette har vært diskutert i det uendelige. Finnes verken svar eller løsninger.

Så full selv driving er umulig?

Ærlig talt trodde jeg at det burde være et av de enklere ting å løse. Hvor vanskelig kan det være å gjenkjenne skilt?
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

What-a-watt

Mye kan ha med MobilEyes patent på å lese fartsskilt. Patentet utgår i 2030.

Tipper at Tesla manuelt legger inn fartsgrenser i navdatabasen for Austin.

Klykken

Mobile Eye er ikke feilfri de heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Det er riktig. VW bruker ME, og her oppstår det også feil. Men en ting er VW overlegne på: Tesla reduserer hastigheten i det øyeblikket fartsskiltet passeres. Da ender man med for høy hastighet langt inne i sonen. VW reduserer hastigheten slik at den er riktig når skiltet passeres.

OlaM

Det er vanskelig å forstå at det er så dårlig, når så mye annet er så bra. Det er veldig lett for meg å visuelt sanse hva som er gjeldende sannhet på et gitt stykke vei. Elons selvkjøringsfilosofi er at bilen kun skal sanse sine omgivelser visuelt, hvis den hadde gjort det hadde den vært bedre. Men den gjør jo helt klart noe annet. Hvis kartdataene var dårlige eller vanskelig tilgjengelig kunne jeg forstått det bedre, men her i Norge er de offentlig, gratis tilgjengelig og de er korrekte.

Bilen kan registrere et opphevet-skilt, vise det til meg på skjermen, og så ignorere det. Fartsgrenser fra naboveier kan "smitte" over, selv om den tydelig viser at den kjører på riktig vei. Fartsgrenser med underskilt ignorerer den jo selvsagt aldri, da gjelder fartsgrensen med en gang. Det er en salig miks av merkelige feil og det har ikke blitt bedre på mange år. De har en eller annen selvpåført begrensing som gjør at de ikke vil fikse dette skikkelig, gud vet hva for slags merkelig Silicon Valley-grunn det er.

Aldri i verden om disse bilene noen gang kan kjøre seg selv trygt. Hvis du tror på det tror du på julenissen. Og det er ikke et tech-problem, det er et leder-problem.
'21 3LR

derwaechter

Sitat fra: OlaM på fre 08. aug 2025, kl. 10:36Det er vanskelig å forstå at det er så dårlig, når så mye annet er så bra. Det er veldig lett for meg å visuelt sanse hva som er gjeldende sannhet på et gitt stykke vei. Elons selvkjøringsfilosofi er at bilen kun skal sanse sine omgivelser visuelt, hvis den hadde gjort det hadde den vært bedre. Men den gjør jo helt klart noe annet. Hvis kartdataene var dårlige eller vanskelig tilgjengelig kunne jeg forstått det bedre, men her i Norge er de offentlig, gratis tilgjengelig og de er korrekte.

Bilen kan registrere et opphevet-skilt, vise det til meg på skjermen, og så ignorere det. Fartsgrenser fra naboveier kan "smitte" over, selv om den tydelig viser at den kjører på riktig vei. Fartsgrenser med underskilt ignorerer den jo selvsagt aldri, da gjelder fartsgrensen med en gang. Det er en salig miks av merkelige feil og det har ikke blitt bedre på mange år. De har en eller annen selvpåført begrensing som gjør at de ikke vil fikse dette skikkelig, gud vet hva for slags merkelig Silicon Valley-grunn det er.

Aldri i verden om disse bilene noen gang kan kjøre seg selv trygt. Hvis du tror på det tror du på julenissen. Og det er ikke et tech-problem, det er et leder-problem.

Amen!

Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Stig-Arne

Samme problem har vi på lastebilene i bedriften. Her kan bilen vise 60 soner i 80 soner, selv om den faktisk leser skiltet etc. Uavhengig av merke, så er det en veldig lang vei å gå.
Og disse bilene som har varsel på hastighet, man må jo bli smågal av dette da det er så mye feil i systemene.
Sjåførene hos oss liker det iallefall ikke.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

daktari

Det er viktig egenskap å ha veldig  enkelt mulighet til å slå av fartgrensevarsling.

Enda viktigere er å kunne slå av automask fartsjustering.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Lynet

Og så har vi i tillegg Curvature assist som plutselig bremser ned også når det ikke er en kurve engang!
Siste jeg oppdaget var på E39, Udduvoll bru vestover. I utgangen av brua er det en svak høyresving som sikkert går fint 150! Men neida, Tesla mente passe fart va 70! (det er 80-sone) Det var ingen biler bak så jeg lot den holde på å surre for å se hva den ville... 
O Lord gi meg en knapp for å koble ut curvature mareritt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tor 07. aug 2025, kl. 22:19Mye kan ha med MobilEyes patent på å lese fartsskilt. Patentet utgår i 2030.

Tipper at Tesla manuelt legger inn fartsgrenser i navdatabasen for Austin.
Dette tror jeg er helt sentralt. Når skiltene vises riktig på skjermen så er det helt klart at bilen kan lese dem og tolke dem. Da bør absolutt bilen kunne regulere farten etter det den har sett og visualisert. Men på samme måte som oss mennesker så velger den altså å ikke følge det den ser. Det kan godt være at det er patentet som står i veien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

goggo

Tenk så bra det hadde blitt hvis Tesla lot oss oppdatere feilaktige skilt og fartsgrenser manuelt på skjermen, så kunne bilen distribuere det til flåten.
Da ville hele Norgesdatabasen være tilnærmet 100% riktig i løpet av få dager, med så mange Teslaer som kjører rundt på veiene her nå.

Noe tilsvarende som Waze hadde i gamle dager, vet ikke om de fremdeles har dette nå som Waze er eid av Google.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

What-a-watt

Dette er nok visjonen, men det skorter vel på gjennomførings-evnen og/eller -viljen:

Nevrale nettverk i Tesla Vision:
    •    Systemet består av flere konvolusjonsnevrale nettverk (CNN) trent til å gjenkjenne og klassifisere objekter i sanntid.
    •    For fartsskiltlesing brukes et nettverk som er spesifikt trent på skiltformer, farger, symboler og tall.
    •    Data kommer fra:
    •    Kameraer (framoverrettede, sidesyn, evt. bakover hvis relevant)
    •    Flåtedata (Tesla sender tilbake anonyme opplæringsdata fra millioner av biler for å trene modellene)
   •   Mobileye har patenter på en bestemt metode der bildet deles inn i regioner for ulike oppgaver.
   •   Tesla Vision ser ut til å gå for en mer "monolitisk" nevralt nettverk-tilnærming uten eksplisitt bildepartisjonering, noe som gjør det mulig å unngå Mobileye-patentene.
   •   Tesla bruker multi-task-læring: samme nettverk kan gjenkjenne mange typer objekter (kjøretøy, fotgjengere, trafikklys, skilt) samtidig.

Kilde: ChatGPT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA