ny eller brukt Elbil til rundt 200.00

Startet av frickadelia, tirsdag 05. august 2025, klokken 12:30

« forrige - neste »

frickadelia

Jeg har en liten bilkrise og trenger bil så raskt som mulig, helst ikke over 200.000 men kan strekke meg til 250.000

Jeg har ikke særlig god kunnskap om bil, og synes det er vanskelig å orientere meg.

Har sett på denne nammibox, og vurderer denne. Jeg er nylig skilt og trenger en bil til å frakte 2 barn til og fra skolen og treninger, venner, det er store avstander og kollektiv fungerer ikke,  og jeg øsnker å kunne kjøre fra kolbotn til universitet i Oslo.

Hvilke biler er det som kunne være fornuftig for meg? Jeg trenger en bil jeg kan stole på om som helst kan vare i mange år, uten at det vil påløpe store utgifter.. (er derfor litt redd for å kjøpe brukte elbiler?)

Setter enormt pris på om noen har noen gode tips på hva som kunne være et godt kjøp for meg i min situasjon..

batterimannen

Det ligger mange brukte MG4 på Finn, mellom 220 000 til 250 000. MG har 7 års garanti og 150 000 km. Den er liten nok til å komme seg rundt i byen,inkl parkeringshus og romslig nok til at du og 2 barn kan ta en ferietur. Den kommer med 2 batteristørrelser, en med ca 350 km rekkevidde og en med litt under 450 km rekkevidde.

Er også en del MG ZS EV på Finn i det prisområdet også. Litt mer SUV aktig form.

Klarer du deg med en del kortere rekkevidde så ligger det ganske mange billige Mazda MX-30 ute. Mazdaen er ikke noe for lengre ferieturer, om det også er en del av planen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: frickadelia på tirsdag 05. august 2025, klokken 12:30Jeg har en liten bilkrise og trenger bil så raskt som mulig, helst ikke over 200.000 men kan strekke meg til 250.000

Jeg har ikke særlig god kunnskap om bil, og synes det er vanskelig å orientere meg.

Har sett på denne nammibox, og vurderer denne. Jeg er nylig skilt og trenger en bil til å frakte 2 barn til og fra skolen og treninger, venner, det er store avstander og kollektiv fungerer ikke,  og jeg øsnker å kunne kjøre fra kolbotn til universitet i Oslo.

Hvilke biler er det som kunne være fornuftig for meg? Jeg trenger en bil jeg kan stole på om som helst kan vare i mange år, uten at det vil påløpe store utgifter.. (er derfor litt redd for å kjøpe brukte elbiler?)

Setter enormt pris på om noen har noen gode tips på hva som kunne være et godt kjøp for meg i min situasjon..
Med det du skriver, lurer jeg egentlig på hvorfor du vil kaste pengene etter en liten kinesisk bil, med en leverandør du ikke vet om fortsatt er her om 3-5 år.

Nei, da er forslaget om MG eller mazda en bedre idé i mitt hode!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elbil kjøp 2025

Hva med en helt ny Honda ? Den koster 259.000 og er godt utstyrt.

Eller Citroën e c3 til 235.000? Den ble kåret til årets beste småbil, kampkanje nå. Komfortabel !

Opel Frontera koster 250.000 og er romslig !

Jeg ville ha styrt unna kinesisk og kjøpt noe annet. Fikk en MG da jeg leide bil i sommer og ble egentlig positivt overrasket over HVa man får for pengene, men ville likevel ikke kjøpt en selv.

Jeg ville ha prøvekjørt noen ulike alternativ. Fordelen med nybil er full garanti og ingen usikker historikk med tanke på batteri osv.

Jeg spår mye gode kampanjer fremover !
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Syklist

Det er fordeler med nytt som nevnt over, men skal du ha brukt ville jeg sett på Renault Megane, VW-ID3, Kia e-Niro og Stellantis biler som Opel Corsa, Peugeot 208 og Citroen-eC4, samt Tesla Model 3.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

syklisten

Skal du ikke frakte mye bagasje (annet enn handleposer) kan du også se på nyere Kia e-Soul. Mange å velge i under 200k der, og de har 7 års garanti. Den har adaptiv cruise-control, head up display, Apple Carplay, m.m.
Vår 2020 modell kunne vise til hele 470km rekkevidde på displayet i sommer (ble vel solgt med annonsert rekkevidde på 450). Pass på at du kjøper bil med 64kWh batteriet i så fall (da er det rødt Soul-merke på bakluka).
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

frickadelia

Tusen takk for svar alle:)

Har lagt fram meg tanken om nammibox da.. synes både citroen c3/4, kia Niro og Mg bilene ser bra ut. Ser på Mg z ev det er stor prisforskjell på 21/22 modeller pga oppgradert batteri? Hvor stort batteri trenger en egentlig til min type kjøring? Skulle gjerne kunne tatt en bilferie, men det blir vel en sjeldenhet, og er vel greit å lade nå så lenge ladingen er sånn passe rask? Kan jeg "komme meg unna" med den eldre utgaven av Mg z ev med lite batteri? Hadde en Nissan leaf før 40 kwh, som jeg var veldig glad i, men denne chademo ladingen tok lang tid.

Men i forhold til prisreduksjon, er det dumt å kjøpe bil med så lite batteri?

Er en fordel tenker jeg med plass til bagasje da kanskje barnesykler og sånt kan få plass..

RJK

De fleste el-biler ligger på 30-40 min fra 10-80 % SoC, men ihvertfall Kia e-Niro/Niro EV samt KIa e-Soul/Soul EV og Hyundai Kona ligger dog på 45-54 min, litt avhengig av årsmodell (nyere = kortere ladetid).

De har lang rekkevidde med 64 kWh-batteriene, men altså fryktelig lang ladetid, du rekker middag med dessert og kaffe med kaker på den tiden ;). Men du får ladet til ca 65 kWh på en halvtime, som i mange tilfeller gir samme rekkevidde/per min ladet som mange konkurrenter...

Du må over på de dyrere 800V-bilene for å få noe særlig raskere lading, med unntak av gamle Hyundai Ioniq med 28 kWh-batteriet. Den lader fort fra 10-90 % på 20ish minutter på ladere som klarer 70+ kW effekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA