Hvordan se det er forbedret utgave 2021

Startet av gimo, tirsdag 05. august 2025, klokken 08:59

« forrige - neste »

gimo

Jeg skal kjøpe Tesla for første gang og vurderer å gå for modellen som kom i 2021 med en del forbedringer, blant annet forbedret støyreduksjon. Hvordan ser en at det er en forbedret utgave? Kan det leses av chassisnummeret? Eller ses på annet vis?

Andre tips tas også mot med takknemlighet  ;)
2023 TMY LR
2016 Leaf30 Tekna

OlaM

Den fornyede versjonen kom både fra USA og Kina, konsensus er vel at Kina-bilene i sum var best og jo senere på året de var levert jo bedre. De som er bygd i Kina har chassisnr som begynner med LRW. USA begynner med 5YJ.

Det var også litt forskjeller på Kina-bilene, men det husker jeg ikke helt. Varme i rattet kom i løpet av året, men kanskje det var sånn at alle hadde delene til det, men det var ikke aktivert i programvaren. Finnes nok svar i trådene om levering osv fra den tiden. 580 vs 614 km WLTP er en annen måte å skille de på, den økningen kom sent på året mener jeg. Ser det er noen på Finn som skriver 614 på en 5YJ, ikke sikkert at det stemmer. Det er som du skjønner litt komplisert.

Finn en 614 km LRW med rattvarme, jo senere reg. dato jo bedre, er min enkle anbefaling. De har som regel ED-skilter forresten.

Jeg fikk Kina-bil levert i desember '21, her er de problemene jeg har tatt kontakt med supporten om:

• Speilet på førersiden gikk ikke tilbake til riktig vippe-posisjon, fikset seg selv etter oppdatering
  • Alarmen gikk av seg selv stadig vekk, viste seg å være en flue som trigget den
  • Pinnene på ene bremseklossen satte seg fast, jeg betalte Tesla for å fikse. (Jeg skal ta frambremsene to ganger om året videre)

Det sier jeg meg meget fornøyd med. Hadde nok litt flaks, andre har hatt mer feil. Men det er jo fremdeles garanti på de og EU-kontrollene har begynt.

Når det gjelder støy så er den ok, men ikke noe mer enn det. Ikke så ille på vind, men dekkstøy forplanter seg en del. Jeg lever fint med det, men lurt å teste først hvis dette er et viktig parameter.

Klarte Bergen - Oslo uten å lade med komfortabel margin når den var ny, klarer det fremdeles i ett men med litt ukomfortabel margin nå hvis det er kaldt. I sommervær er det null stress og veldig imponerende forbruk.  Feriemaskin! Ser det ligger fine eksemplar til rundt 300, andre får vurdere hvor godt kjøp det er. Er jo ikke så langt unna en splitter ny bakhjulstrekker.
'21 3LR

MyMuffin

Sitat fra: gimo på tirsdag 05. august 2025, klokken 08:59Jeg skal kjøpe Tesla for første gang og vurderer å gå for modellen som kom i 2021 med en del forbedringer, blant annet forbedret støyreduksjon. Hvordan ser en at det er en forbedret utgave? Kan det leses av chassisnummeret? Eller ses på annet vis?

Andre tips tas også mot med takknemlighet  ;)

Hadde selv en 614km 5YJ utgave, mener å huske at den ankom ved slutten av Juni i 21 - godt fornøyd med bilen!
Rattvarme er ihvertfall en god pekepinn, samt dekorlister på innsiden av dørene.
Har lest ymse om 614km vs 580km utgavene, 614 har vist seg å oppnå raskere degradering - så det kan godt være at en brukt 580 utgave har tilsvarende eller tilogmed bedre rekkevidde - dog marginalt og spekulativt fra min side. 
Støyreduksjonen var ikke mye å skryte av ift. 2019 modell (hoppet fra 21 til Highland derimot var ett skikkelig løft)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Syklist

Jeg har også en slik en, og er godt fornøyd. Eneste problem hittil har vært noen foringer i hjulopphenget som måtte skiftes (garanti).

Når det gjelder visuelle forskjeller på 2021 og tidligere modeller, ser du det lettest på midtkonsollen som har en annen design med matte overflater i stedet for pianolakk, og dørlistene som er svarte i stedet for chrome. Ellers er det elektrisk bagasjeromsluke, nye lykter (fra produksjonserie Jan-2021) og varmepumpe.

Detaljer finner du i flere tråder her, blant annet i denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=59332
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

gimo

Tusen takk for all god hjelp her. Til slutt ble det til at jeg i stedet kjøpte en 2023 Model Y, såkalt "Berlin"-utgave. Har lært en del om begge modellene før kjøp, og det kunne like godt ha blitt en Model 3.
2023 TMY LR
2016 Leaf30 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA