Ny elbil med 4wd, eller brukt med 2wd og beholde dieseldyret??

Startet av torbjork, onsdag 30. juli 2025, klokken 15:15

« forrige - neste »

torbjork

Står på nippet til å kjøpe elbil ettersom fruen er i ferd med å gå lei av kollektivmareritt til og fra jobb. Vi har i dag en 08-modell Outlander (diesel og manuelt gir) med 4wd som jeg liker godt men som hun ikke liker å kjøre bla. pga størrelsen. I det siste har det også begynt å bli en del utfordringer med gamlebilen som gjør kjøreturen ekstra spennende, noe en gjerne ikke ønsker i ettermiddagsrushet.

Først tenkte jeg å kjøpe noe brukt i 150-200k klassen, for eksempel Corsa, Leaf, e-208 e.l. Dvs ikke noe digert beist - vi har ikke småbarn lengre, så vi trenger ikke plass til barnevogn og isofix i alle seter. Samtidig ville jeg beholde Outlanderen (som vi neppe får noe særlig for uansett pga de nevnte problemene) når det skal hentes store ting, er behov for hengerfeste, eller føret er sånn at piggdekk og 4wd er helt nødvendig (Vestlandet med bratte bakker og delvis grusvei som ikke brøytes/måkes).

Men så har jeg blitt utsatt for lokkemenn på nett og skal og se på en ny Jeep Avenger; da ser jeg på prisen at jeg får jo en Suzuki e-Vitara eller Toyota Urban Cruiser med 4wd til samme-ish prisen - det er vesentlig mer bil for pengene syns jeg, samtidig som begge de to er en del mindre enn Outlanderen og fruen dermed kan overtales til å føre dem. Må riktignok vente litt på at de kommer til forretningene men det er mindre problematisk siden vi (fingers crossed) har bil i mellomtiden. Da kunne vi latt Outlanderen gå og klare oss med 1 bil.

Det hører med til historien at vi har et par tenåringer i hus som har begynt å mase om øvekjøring. Det er ikke snakk om å slippe dem løs på ny/nesten ny bil, så hvis Outlanderen forsvinner må det handles noe annet de kan bryne seg på. Det vil medføre stor risiko for at det plutselig står en Chevrolet Tahoe e.l. på tunet, sannsynligvis til fruens fortvilelse.

Tar gjerne i mot innspill og gode råd, regner med det er en del andre som er/har vært i samme situasjon.

Vi har fått installert hjemmelader ifm oppgradering av elektrisk anlegg så lading er ikke noe problem.

batterimannen

Jeg ville heller hatt Suzuki e-Vitara eller Toyota Urban Cruiser enn en Jeep Avenger. Synes Avenger har fått for mye priser og oppmerksomhet enn den fortjener.

Hvis dere vurderer billigere bruktbil ville jeg sett på en Hyundai Kona (ikke nyeste utgaven). Passer bra som pendlerbil, og er billig nok til å la barna øvelseskjøre. Bare 4,16 m lang, så det er en småbil. hvis du tenker dere bør ha firehjulstrekk på den lille bilen også, så ville jeg sjekket ut de 2 du nevnte. Er ikke så mange små, rimelige biler med firehjulstrekk.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vartli

Med tanke på øvelseskjøring er det en fordel å beholde den gamle om ungene skal ta lappen på manuell.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

torbjork

Takk for gode svar  :)
Ulempen med å beholde den gamle (mtp øvekjøring) er de nevnte problemene, bl.a. mistenker jeg at styresnekken er i ferd med å ta kvelden, og det er noe EGR/turborelatert motorfeil som innimellom fører til limp-home mode når man minst ønsker det, for eksempel ved innkjøring på motorvei. Reparasjon på verksted ville koste mer enn bilen er verdt og selv om jeg kan gjøre det meste selv er det grenser for hvor hva jeg orker å gi meg i kast med. På den andre siden er omtrent alt av understell (inkludert travers foran og bak) nytt. Ikke lett det her.
Har vurdert Kona men syntes bruktprisene har vært litt høye i forhold til det en får - 150k for 5-6 år gammel bil der jeg antar at alt av garanti er utløpt. Litt det samme med Ioniq som jeg ellers har sansen for. Ideen er å kjøpe noe som kan kjøres uten at en sitter på nåler og lytter etter neste rare lyd...

Vollis47

Jeg skjønner ikke manges bekymring for å la ungdommene øvelseskjøre med familiens nyeste bil. Min erfaring er at hverken barn eller barnebarn har forårsakt skader på bilen dersom kjørelæreren er årvåken. Alle skader er det oss erfarne sjåfører som har stått for.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

torbjork

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 31. juli 2025, klokken 10:03Min erfaring er at hverken barn eller barnebarn har forårsakt skader på bilen dersom kjørelæreren er årvåken. Alle skader er det oss erfarne sjåfører som har stått for.
Sikkert sant det. Er vel mest psykologisk, hvis bilen er gammel så er en ikke like redd for riper og bulker og fokuserer mer på å følge med på trafikken enn på hvor nær diverse buskas og utstikkende hindringer en er. Eller så er det bare en unnskyldning for litt nostalgiske bilkjøp.

Gadgetman

Skaff en billig EV til ungene skal begynne å prøvekjøre. eldre EVer prises gjerne etter batteriets størrelse og gjenværende kapasitet, ikkje etter tilstand på resten av bilen(med mindre den har blitt skikkelig herpa) så en bil med litt kort rekkevidde, men fortsatt masse sikkerhet kan anskaffes for mindre enn en tilsvarende alder ICE.   

Det gjør ikkje så mye at det er kort rekkevidde. Det er slitsomt å være 'kjørelærer', spesielt når de først begynner, og  da er det greit å ha ei unnskyldning. 
Så kan ungdommen overta den bilen når de får lappen...
Da kjører de rundt i en bil de allerede har mye erfaring med, du veit at de ikkje er på heisatur til Sverige eller noe, og vil de litt lengre av gårde enn bare til butikken, så må de kjøre pent.   

En 2WD med skikkelig ABS og antispinn/antiskrens kommer seg fram de fleste plasser.
Med mindre du skaffer maken til min bil. FWD og batteri bak fungerer ikkje spesielt godt. på bratte, svingete grusveier. Ingen frunk å fylle med metall, heller, så eg har Thule Easy-fit kjettinger liggende baki om vintern. 'noe dyrere' enn Biltema kjettinger, men er raske å legge på og ta av.   
(kjøpt på Bilspectra med Elbilforeningens rabatt. Tror ikkje de selger disse kjettingene lenger?)   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

torbjork

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 31. juli 2025, klokken 12:23En 2WD med skikkelig ABS og antispinn/antiskrens kommer seg fram de fleste plasser.
Ikke der jeg bor, naboene med 2wd av ymse slag parkerer i flokk og følge ved bedehuset i bunnen av bakken (til de kristnes irritasjon) store deler av vinteren  ;D Hurtigkjetting fikk jeg nok av den gangen jeg hadde Volvo 740 med bakhjulsdrift...

torbjork

Lurte forsåvidt på en el-varebil på et tidspunkt siden jeg selv gjerne skal ha med med mye rart, men til jobbpendling er det kanskje ikke det beste valget?

batterimannen

Hyndai Kona har 8 år garamti på batteriet. Selve bilen har 5 år. Jeg tror en av grunnene til at den har holdt seg greit i pris er fordi den har god rekkevidde til å være en eldre elbil. I motsetning til gamle Leaf og e-Golf.

Snart er det ingen som trenger lappen med manuell gir. Kjøreskoler må parallellimportere biler fra Tyskland for å få tak i bil med manuelle gir. Selv har jeg lapp på automat.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:57Hyndai Kona har 8 år garamti på batteriet. Selve bilen har 5 år. Jeg tror en av grunnene til at den har holdt seg greit i pris er fordi den har god rekkevidde til å være en eldre elbil. I motsetning til gamle Leaf og e-Golf.

Snart er det ingen som trenger lappen med manuell gir. Kjøreskoler må parallellimportere biler fra Tyskland for å få tak i bil med manuelle gir. Selv har jeg lapp på automat.
Mener å huske at min Kona har 8 års garanti dersom jeg kjører mindre enn en viss antall km i perioden. Dessverre tok jeg ikke vare på skjermbilder som lå på nett (kom i ettertid etter at jeg fikk bilen), og jeg mener bestemt at jeg er godt under den grensa, da jeg på over 6 år enda ikke har klart å passere 100K... ;)

Men jeg må nok gå via "wayback-machine" for å grave frem dette, om det skulle bli nødvendig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Når det kommer til brukte 4x4, så er jo bruktmarkedet for Tesla Model 3 veldig modent. Kanskje det er ett alternativ som kan kombineres med å beholde Outlander?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

torbjork

Takk for tips, men de jeg ser som er i rett prisklasse har gått veldig langt og alt av garantier mm er utgått for lengst. Pluss at de er litt større enn det sjåføren vil være comfy med.
En selger på en herværende merkeforretning skrøt fælt av Opel Ampera (de hadde en pent brukt stående). Høy bestemor/far-faktor men det er av mindre betydning for oss.

RJK

Max 50 kW effekt, i praksis mellom 42 - 47 kW. Da ville jeg heller vurdert en Kia e-Niro/Niro EV om jeg fant en til ca samme pris og kjørelengde! Ihvertfall om du tenker langturer som krever en eller to ladinger (ca 300-350 km med en grei andel motorveikjørig før man må lade)...

Kona som jeg har, er jo og et alternativ, men er mindre plass i både baksetet og bagasjerommet. Har skaffe meg ettermarkeds-frunk for å få flyttet ladekablene++ til under panser-oppbevaring!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torbjork

Langkjøring er nok ikke aktuelt, så ladehastighet og rekkevidde er mindre vesentlig for oss. Sannsynligvis skal denne bilen aldri gå lengre enn til nærmeste IKEA, ca. 50km tur-retur. Antageligvis hadde en av trillingene gjort jobben men uhell skjer og da kan det jo være fint å sitte i noe som ikke er en veritabel sardinboks på hjul.
Det som derimot er viktig er at det ikke dukker opp rare (og kostbare) lyder på noen år og at vi ikke må bytte begge dekksettene etter to sesonger...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA