Førstegangskjøper på utkikk etter elbil for familie

Startet av elbilkjoper2000, man 28. jul 2025, kl. 20:39

« forrige - neste »

elbilkjoper2000

Hei,

Som nybegynner synes jeg det er vanskelig å skulle både kjøpe bil for først gang, og kjøpe elbil for første gang. Derfor håper jeg der er noen her som er villige til å gi noen konkrete råd om hva slags modeller som passer kriteriene våre.

Vi bor i utkanten av by, og har ikke vanvittig behov for rekkevidde, og tenker derfor fullelektrisk for å spare på drivstoffkostnader og vedlikeholdskostnader.

Budsjettet er omtrent på 120k for en bruktbil slik at jeg unngår lån. Kan vurdere å bruke mer dersom det er grunn til å tro at bilen holder seg godt over tid.

Nå er vi bare mann og kone. Men vi planlegger å etter hvert bli en familie på 4, og vi vil ha behov for plass til barnevogn i bagasjerommet.

Også har vi snakket om kassebil, og kommer frem til at det ikke egner seg, siden bilen vil bli brukt til å gi kona øvelseskjøring (og da er det en ulempe å ha store blindsoner).

Det var minimumskravene. Så hadde det vært en fordel om den enten kan dra henger eller har nok ekstra plass (etter å ha fylt opp bilen med 2 barn og barnevogn) til diverse handleposer og annet.

Setter pris på alle slags mulige svar her. Så fyr løs!

turfsurf

Vanskelig å komme utenom kassebiler som eNV200 i den prisklassen hvis du skal ha plass til 2 barn, barnevogn og mere til.

Kanskje sikte på plass til ett barn og barnevogn til å begynne med? Jeg ville sett på BMW i3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Du får brukt MG ZS EV til 120 000 - 140 000. MG har i likhet med Kia 7 års garanti. Garantien er også til 150 000 km. ZS EV har helt grei plass og kanskje rekkevidde innenfor det dere trenger?

https://www.finn.no/mobility/search/car?model=1.786.8345&price_from=50000&registration_class=1&sort=PRICE_ASC
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Håvar

Hvor avgjørende er hengerfeste?
Hvis du kan avse det ville jeg kikket på Nissan Leaf (40 kWt) eller Hyundai Ioniq (28 kWt)
Disse får du rundt 120k kr for 2019-20-modeller. Begge er relativt romslige, men i Leaf vil du slite med å finne en god sittestilling om du er veldig høy.

Ioniq'en er nok den som er mest pålitelig av de to, og som har minst "jojo"-rekkevidde/jevnere forbruk
Begge har omtrent samme bagasjeromsvolum, men Leaf er lettere å utnytte siden det er mer kvadratisk
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

batterimannen

En ulempe med Leaf i forhold til hurtiglading er at den har Chademo port og ikke CCS. Setene i Leaf bør også prøves før man eventuelt kjøper, er en del som ikke takler dem.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Håvar

Hvis trådstarter har et kjøremønster som tilsier hurtiglading stadig vekk ville jeg styrt unna Leaf og andre biler med Chademo port, ja
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Er en veldig vanskelig pris å finne en ok småbarns-familie-bil, hvor en ideelt ønsker god plass. Fikk litt sjokk da jeg så hvor spinkelt førersetet på en gammel ENV200 var. Men enig I dette og de andre tipsene her.

Dersom jeg skulle kjøpt bil til denne prisen hadde jeg kjøpt en hybrid / bensin i stedet. Får faktisk billigere årsavgift og da 😀

Hvis ikke ville jeg gått opp i pris til f.eks. 2020 Kia e-Niro med krok, som er mye (el)bil for pengene.

Eventuelt ID4, som har mye bedre plass:
https://www.finn.no/406324731
Kan ikke se for meg at denne vil falle i verdi de neste årene når avgiftene går opp. Dessuten trenger du ikke å selge denne da den gjør alt en familiebil skal gjøre.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA