Har valg av "Ny familietralle" politiske konsekvenser?

Startet av turfsurf, fredag 25. juli 2025, klokken 08:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. juli 2025, klokken 10:21Det er ikke enkelt å velge rene Kina merker om dagen - men MG har nå via IM (som eier MG) inngått samarbeid med Audi og skal visstnok bygge Audi på samme plattform som IM (MG IM6 osv).

VW har jo allerede en samarbeidsavtale med Xpeng - så det ser ut som vi får Kina biler gjennom tyske merker uansett. Men at ved å kjøpe rene tyske merker så oppnår man å få billigere forsikring og trolig raskere reperasjon med enklere tilgang på deler. Jeg vet ikke helt hva neste familetraver for oss vil bli - men service,dele tilgang og forsikring er områder jeg vil kikke nøye på og veie det opp mot hva man får for pengene. VW og forsåvidt BMW fremstår enn så lenge i Norge som et trygge valg - men konkurransen er beinhard.
Kjenner det sitter langt inne å velge VAG neste gang, med eiere fra Qatar og så mye innfletting med kineserne. På dette viset vil jo kineserne omgå de europeiske tollsatsene. Er heldigvis en stund til vi skal bytte bil igjen, akkurat nå er det kun ett par biler fra ett par merker som slipper gjennom nåløyet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. juli 2025, klokken 08:45Kjenner det sitter langt inne å velge VAG neste gang, med eiere fra Qatar og så mye innfletting med kineserne. På dette viset vil jo kineserne omgå de europeiske tollsatsene. Er heldigvis en stund til vi skal bytte bil igjen, akkurat nå er det kun ett par biler fra ett par merker som slipper gjennom nåløyet.

Ja - verdens bilprodusenter er overnasjonale selskaper med interesser og eiere på tvers av land. Ønsker man å ta politisk standpunkt ved sitt bilkjøp så er det ingen lett sak. Ble BMW her nå sist ved valg. Det var BMW, Volvo og Mercedes det stod mellom. Volvo forsvant, ikke pga. eieren Geely, men pga. deres håndtering av Sandvika ulykken og alle de andre lignende ulykkene. Tesla har jeg bevisst valgt bort pga Elon Musk og at selskapet er basert i Trump sitt USA - ett USA jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i og og ett USA jeg ikke vil røre med ildtang slik det er nå. Kina biler har jeg ikke slik vanskelig forhold til - men det er føles vanskelig å velge en produsent fra Kina dersom ikke det finnes gode norske selskaper som støtter opp med service og dele tilgang. Polestar hadde det - derfor eide jeg Polestar en periode og synes bilen var fantastisk å kjøre. BMW I4-M60 stod på menyen som etterfølger til denne, men med sine 125mm bakkeklaring ble den for lav for meg og mitt bruk dessverre. Jeg ser mange utfordringer med å finne "drømmemaskinen" som klikker alle bokser man ønsker og uten at man må gå på akkord med egne prinsipper, samt ha tilgang til et trygt og godt service nettverk i Norge. 

Men i familetralle segmentet så synes jeg VW leverer gode biler - både ID.4 og ID.7 leverer gode kompromisser der ID.4 er vesentlig penere enn ID.7 i mine øyne. Men ingen av dem har kjøreegenskaper man drømmer om slik man f.eks finner i BMW i4 og Polestar 2. Skal man finnne litt kjøreglede og litt tek uten å gå til Tesla i dette segmentet så må man svelge Kina kameler tror jeg. Og da dukker 2 modeller opp i mitt hode. Den nye faceliftede xpeng G6 og MG IM6. Begge sliter med det samme som alle andre rene kina biler ser det ut til - redusert forhandlernettverk med service muligheter, samt hyppige servicer og ofte vanskelig deletilgang som da resulterer i høy forsikring. Jeg skal grave litt mer i dette for MG sin del - er usikker her - men xpeng har gjort det litt vanskelig for seg så langt da de kun forhandles via noen få Bilia forhandlere og plages med unormal høy forsikring sammenlignet med BMW,Polestar og VW.

Men ja - det er ikke så enkelt som i "gamle" dager å handle bil nå..

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 26. juli 2025, klokken 18:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juli 2025, klokken 17:38For de som vurderer Tesla:

https://www.dagbladet.no/nyheter/stengte-starlink-under-ukrainsk-offensiv/83385705

Muligens forferdelige greier, men skal vi begynne å fortelle om Qatars bragder hver gang VW diskuteres?

Ja,fortell hva qatar har gjort som kan sammenlignes med det Russland gjør i Ukraina..Jeg utfordrer deg! Kom igjen og fortell!!

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juli 2025, klokken 19:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juli 2025, klokken 17:38For de som vurderer Tesla:

https://www.dagbladet.no/nyheter/stengte-starlink-under-ukrainsk-offensiv/83385705

Muligens forferdelige greier, men skal vi begynne å fortelle om Qatars bragder hver gang VW diskuteres?

Ja,fortell hva qatar har gjort som kan sammenlignes med det Russland gjør i Ukraina..Jeg utfordrer deg! Kom igjen og fortell!!

Nå trur jeg du blander. Elon Musk eier deler av Tesla og Qatar eier deler av VW. Hva Russland gjør har ingenting med noe å gjøre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på søndag 27. juli 2025, klokken 00:18

Nå trur jeg du blander. Elon Musk eier deler av Tesla og Qatar eier deler av VW. Hva Russland gjør har ingenting med noe å gjøre.

Leste du lenken? Elon skrudde av starlink for å hjelpe russere i kampen mot Ukraina. Mao hovedeier av Tesla stiller seg på russisk side. Russland invaderte Ukraina..Om VW eies av Qatar så lurer jeg på hva slags fæle ting Qatar har gjort som kan sidestilles med hva Russland har gjort. Mao gitt at VW eies av Qatar må det jo finnes noen like fæle ting med Qatar som kan plassere dette i samme kontekst. Så hva er det? At VW eies av Qatar interesser og således støtter Qatar skal det jo være noe styggedom ved..akkurat som det at Tesla eies av Elon som støtter Russland. Men hva er det for styggedom med Qatar som kan sidestilles med dagens Russland?

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Skriver han som forsvarer regimet som ene og alene sørger for at Russland har nok penger og tilgang til teknologi for å fortsette krigen. Det er ikke mulig å kritisere Russland og forsvare Kina. Det at et land gjør mye bra for befolkningen sin forsvarer ikke alt det gale de foretar seg. Da bør man i så fall lett ignorere hva USA foretar seg og.

Rapporterer denne posten til moderator og så håper jeg vi kan diskutere politikken i de dedikerte trådene, i stedet for å la alle tråder spore av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. juli 2025, klokken 08:57Tenker kanskje på dette og liknende saker:

https://amnesty.no/sportsvasking-vm-i-qatar

Så en vanndråpe sammenlignes med et hav. Det gir null mening. Selv i Norge sliter vi med tilfeller av hvitvasking,brudd på likestilling osv..Det står stadig vekk om slike saker landet rundt i lokalpressen. Er vi som Qatar??

Nei..Elon er nazist som ønsker å støtte Russland i krigen i Ukraina. At han ikke har gått all-in og sperret Starlink permanent skyldes nok at penger trumfer alt i hans hode. Burde vi fortsette å gi en slik mann mer penger

Roy Aasen

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. juli 2025, klokken 09:09

Skriver han som forsvarer regimet som ene og alene sørger for at Russland har nok penger og tilgang til teknologi for å fortsette krigen. Det er ikke mulig å kritisere Russland og forsvare Kina. Det at et land gjør mye bra for befolkningen sin forsvarer ikke alt det gale de foretar seg. Da bør man i så fall lett ignorere hva USA foretar seg og.

Mange glemmer tydeligvis at mye av teknologien som sitter i dronene Ukraina bruker kommer fra Kina. Kina spiller i praksis litt på begge hester her. At Kina ikke har brukt sin posisjon til å få slutt på krigen synes jeg er trist. Men Kina er på ingen måte Russland. Å velge Kinesisk elbil er ikke det samme å støtte Russland i krigen i Ukraina. Med Tesla er det mer en direkte link mellom bilvalg og Elon Musk og det han står for. Hva industrilederene av xpeng,MG osv..står for - det fremstår veldig uklart.

Dersom man kikker litt etter på Tesla så ser man at mange av delene på bilene faktisk er kinesiske også - også de som er skrudd sammen i Berlin :

https://www.youtube.com/watch?v=bRfM7zBd06c

Mao - Tesla er BÅDE litt "Elon Nazi" og litt "Kina støtter Russland" bil...man tar det "beste" fra 2 verdener tydeligvis....

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. juli 2025, klokken 08:29Mange glemmer tydeligvis at mye av teknologien som sitter i dronene Ukraina bruker kommer fra Kina. Kina spiller i praksis litt på begge hester her. At Kina ikke har brukt sin posisjon til å få slutt på krigen synes jeg er trist. Men Kina er på ingen måte Russland. Å velge Kinesisk elbil er ikke det samme å støtte Russland i krigen i Ukraina. Med Tesla er det mer en direkte link mellom bilvalg og Elon Musk og det han står for. Hva industrilederene av xpeng,MG osv..står for - det fremstår veldig uklart.

Som jeg skrev tidligere, det at Kina spiller på begge hester unnskylder ikke at de støtter Russland. Og hvis du følger med, så ser du at Kina har strupet inn leveransene av komponenter til droner til Ukraina, og økt leveransene til Russland. De leverer og mye annet som brukes i russisk våpenproduksjon, i tillegg til den enorme økonomiske støtten.

Kina har stor egeninteresse av at krigen i Ukraina fortsetter, og spiller ett kynisk spill der hundretusener av liv går tapt. Det er ikke bare "trist", det er helt grotesk. Å hevde at man har høy moral og så fortsette å forsvare kjøp av kinesiske merker blir bare helt meningsløst. Det ligner på selektive argumenter for å forsvare egne valg.

Roy Aasen

Ser ikke noe hinder for å kjøpe kinesiske kjøretøy.
Kjøp hva dere vil.

Hvis noen ønsker å sitte på sin høye hest og være prektig..så værsågod.

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 28. juli 2025, klokken 15:02Hvis noen ønsker å sitte på sin høye hest og være prektig..så værsågod.
Om andre gjør forskjellige etiske valg enn deg trenger de ikke å være "prektige". Ganske lavpannet utsagn...

Jeg gjør mine valg basert på mine meninger, muligheter og behov. Det regner jeg med andre også gjør. Så aksepterer jeg at andre ikke ender opp med samme konklusjon som meg, og trenger ikke å drive med drittslenging for å forsvare mitt ståsted. Jeg anser heller ikke folk som kjøper kinesiske, amerikanske eller arabiske biler som umoralske.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA