Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:52Det har du selvsagt rett i. Jeg bare fortsatte begrepet fra dette innlegget.

SitatJeg mener at man også bør kunne tilpasse systemet mens man kjører, feks kan slå av prediktiv fartsholder og samtidig bruke en god ACC.

Jeg leste det siterte innlegget heller som VW-spesifikt. Der er det jo noe som heter prediktiv fartsholder (eller noe i den dur) som bremser før rundkjøringer og lavere fartsgrense, og så har man "vanlig" adaptiv cruise som bare tilpasser farten til bilen foran. Det er en jungel av merkevarebegrep som ofte blander seg inn i de delvis innarbeidede samlebegrepene.
'21 3LR

What-a-watt

Det som VW omtaler som prediktiv er vel det som Tesla kaller Curvant Assistant (aka "Håpløst"  :D ).Bremser 50 meter + før en rundkjøring. TACC stopper for rødt lys (også for grønt sånn for sikkerhets skyld  :-[  VW kan vel også lese underskilt?

elbil kjøp 2025

Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. juli 2025, klokken 11:44
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på torsdag 31. juli 2025, klokken 10:25Jeg kjører regelmessig fra Ski/Oslo/Gol/Golsfjellet og har flere ganger kjørt TA uavbrutt helt opp til Storefjell hotell. Strekningen fra Gol sentrum og opp til Storefjell er forholdsvis komplisert med mange krappe svinger og smale veier og en del motgående trafikk i perioder. Her klarer systemet seg bra mener jeg og bremser trygt ned i de krappe svingene-nesten litt for trygt /forsiktig. Det eneste jeg gjør er å styre. Klarer Tesla sitt system å kjøre den strekningen selv uten at man styrer, bruker watt pedal , bremser og helt uten fantombremsing ved møtende store kjøretøy ? Da er jeg i så fall imponert.
Dette er litt som å si at jeg kjørte med TA uavbrutt utenom når den ble avbrutt. Blir helt ulogisk for meg. Jeg kjører mye av samme veien selv (kommer innpå etter Noresund) flere titalls ganger i året, og kan bekrefte at hverken i4en eller Yen er i nærheten av å kjøre uavbrutt. Men det hadde jeg uansett ikke hatt tålmodighet til, siden det blir en del forbikjøringer på den veien.

Jeg påstår ikke at TA er det samme som selvkjøring, men det kan brukes og tilpasses langt bedre enn Tesla sitt system mener jeg. Så jeg vil mene at TA kan kjøre uavbrutt store deler av veien opp til Storefjell /Golsfjellet, men man kan selvsagt si at feil fartsgrense registrering et par steder regnes som avbrudd fordi man må presse ned wattpedal/trykke Set knapp på rattet eller at når man må stoppe for å krysse vestre felt et par steder. Jeg vil påstå at over 95 prosent av strekningen kan kjøres med Ta uten risiko for fantombrems og andre feil, det er egentlig bra på en slik strekning mener jeg. 

Jeg mener uansett at TA er langt bedre enn Tesla sine system fordi man kan bruke dem og oppleve langt færre feil på slike veier, samt tilpasse dem i langt større grad.

Jeg er helt enig i at vw også er langt unna selvkjøring, dette er et assistent /førerstøtte system, ikke en autopilot.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

Vi må slutte å bruke begrepet "Selvkjøring". Begge merkene har bare nivå L2, som ikke har noe med selvkjøring å gjøre!

Fint at du liker VWs sin løsning. Det gjør ikke jeg....

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 15:09Vi må slutte å bruke begrepet "Selvkjøring". Begge merkene har bare nivå L2, som ikke har noe med selvkjøring å gjøre!

Fint at du liker VWs sin løsning. Det gjør ikke jeg....

Helt enig i utsagn nr 1, selvkjøring begrepet kan ikke brukes her.

Så sliter jeg med å forstå at noen fremdeles mener at Tesla sin kjøreassistent totalt sett er bedre på norske veier enn Vw sitt. Det bygger jeg på et bredt grunnlag mener jeg:

1.Flere store medier /testere rapporterer om feil som ikke Vw sitt system har (Finansavisen, Elbil 24, Elbilforeningen, FDM/dansk Naf mfl) Elbilforeningen sine erfarne testere som selv eier Tesla, har flere ganger uttalt at Vw sitt system er langt bedre enn Tesla sitt- også i forbindelse med Juniper.
2. i brukerforum er feil knyttet til kjøreassistenter mye mer gjentakende tema enn i Vw forum, også meget erfarne eiere innrømmer at systemet er dårlig og ikke på høyde med VAG sine system.
3. egen erfaring etter prøvekjøring ga meget ulik opplevelse i antall feil på Tesla vs vw og andre merker.
4. jeg har flere Tesla eiere i meget nær krets som er godt fornøyde med bilene med unntak av kjøreassistent som de fleste lar være å bruke grunnet mye feil. (Jeg har kjørt vw sitt system i flere år/ over 100.000 km med omtrent ingen feil utover fartsgrenser som er feil grunnet kartdata. Takler motgående trafikk mm utmerket, men kan noen ganger bremse ned dersom bil foran kjører av hovedvei.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

daktari

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 15:09Fint at du liker VWs sin løsning. Det gjør ikke jeg....
Du må gi det litt mer tid. Det er en omstilling når man er vant til Tesla. Tar et par uker, så vil du aldri se tilbake.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 31. juli 2025, klokken 16:17
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 15:09Fint at du liker VWs sin løsning. Det gjør ikke jeg....
Du må gi det litt mer tid. Det er en omstilling når man er vant til Tesla. Tar et par uker, så vil du aldri se tilbake.
Tror det er like mye preferanser som tilvenning. Jeg liker rett og slett ikke systemer som gir opp å styre så fort merkingen blir litt dårlig eller svingene blir litt krappe.

Synes det er en elendig tilnærming at man skal styre selv og så kan kanskje bilen redde deg hvis du og ikke den feiler i samme sving.

Hvis man sammenligner autostyring med ACC, så er ACC akkurat motsatt. Det er bilen som bestemmer farten, og fører må kun overstyre hvis det skjer noe uventet. Hvorfor skal konseptet være motsatt for styring enn det er for hastighetsjustering? Det er jo kun en grunn til det, de greier ikke lage noe som er bra nok. Tesla tør i det minste å prøve, selv om de feiler grovt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Jeg kan kjøre fra Oslo til Sandefjord med bare 2 fingre på rattet. Lenge siden jeg hadde fantombremsing på denne strekningen (ca. 12 mil.). Innskrenkinger og filskifte på grunn av veiarbeid klarer den fint. Fremdeles uten å måtte øke antall fingre på rattet. Filskifte er veldig like på begge merkene.

Skjønner godt at VW har funnet det hensiktsmessig å ha et varsel om "Sving forut" på skjermene  ;)

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 17:10Jeg kan kjøre fra Oslo til Sandefjord med bare 2 fingre på rattet. Lenge siden jeg hadde fantombremsing på denne strekningen (ca. 12 mil.). Innskrenkinger og filskifte på grunn av veiarbeid klarer den fint. Fremdeles uten å måtte øke antall fingre på rattet. Filskifte er veldig like på begge merkene.

På den strekningen fungerer AP veldig bra. Kjør Oslo/Lillehammer T/R så får du en annen opplevelse. Utenfor Norge har jeg kjørte Østerrike - Norge uten fantombrems på AP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 14:44Det som VW omtaler som prediktiv er vel det som Tesla kaller Curvant Assistant (aka "Håpløst"  :D ).Bremser 50 meter + før en rundkjøring. TACC stopper for rødt lys (også for grønt sånn for sikkerhets skyld  :-[  VW kan vel også lese underskilt?

Curvature Assist virker jo å være ment som delvis aktiv førerstøtte. Den setter en trygg minimumsfart og så kan du mate inn passelig med pedal selv. Fordelen er at du slipper å de-/reaktivere TACC. Funker fint i en del rundkjøringer. Jeg merker at den begynner å bremse, så gir jeg litt pedal sånn at den ikke bremser så mye eller så tidlig. Kjører en-pedals gjennom rundkjøringen og så er det bare å slippe opp og TACC fortsetter. Men det er så ikke konsekvent, det er heller ikke presist nok. Ofte så vil den opp i fart litt for tidlig, så da jeg må kansellere TACC uansett.
'21 3LR

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 17:10
Jeg kan kjøre fra Oslo til Sandefjord med bare 2 fingre på rattet. Lenge siden jeg hadde fantombremsing på denne strekningen (ca. 12 mil.). Innskrenkinger og filskifte på grunn av veiarbeid klarer den fint. Fremdeles uten å måtte øke antall fingre på rattet. Filskifte er veldig like på begge merkene.

Skjønner godt at VW har funnet det hensiktsmessig å ha et varsel om "Sving forut" på skjermene  ;)

Ja, man kan helt sikkert finne enkelt strekninger , særlig motorvei, som fungerer med Tesla sitt system. Men man skal ikke kjøre lenge utenfor motorvei før problemer oppstår. Jeg registrerer at forholdsvis mange eiere rapporter om feil etter sommerens bilferie i Norge. Der oppgir de både motorvei og andre veier der det skjer feil -også erfarne førere melder om dette, samt erfarne testere fra elbil24, elbilforeningen og Finansavisen. Fra Danmark kommer også mange tilsvarende erfaringer.

What-a-watt

Men her får du faktisk førstehånds tester og erfaringer ....

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:12Men her får du faktisk førstehånds tester og erfaringer ....

Ja, det er absolutt interessant å få det, men det blir jo samtidig et meget begrenset utvalg her og de aller fleste er anonyme/noe dom kan være noe uheldig. Men det er definitivt interessant og jeg opplever det meste troverdig og nyansert -selv om de fleste av oss preges en del av hva vi er mest vant med og liker best.

Man finner et langt bredere og større utvalg av kilder i Facebook grupper der folk har åpen identitet og historikk. Der finner du også mange entusiaster som ellers liker bilen meget godt.

Testerne i elbilforeningen er kanskje den mest interessante kilden , de er selv eiere og entusiaster som ellers roser bilen med unntak av kjøreassistent. Tesla bjørn har også en del episoder i videoene sine som viser feil man ikke finner i vw sitt system.

Har som sagt i tillegg flere i nær krets med Tesla som også er fornøyde med unntak av kjøreassistent- har vært passasjer på langturer flere ganger og opplevd dette i praksis. Jeg kjenner ingen som påstår at Tesla er best på dette, selv om de ellers mener Tesla er best på det meste.

daktari

Du skal jo ikke ha bare to fingre på rattet! Hva gjør du da når den kaster seg til siden for en skygge eller det kommer bil imot på den smale veien? Og tidligere i tråden var du opptatt at bilen nettopp ikke skulle være selvkjørende?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Den kaster seg ikke etter skygger, og de fleste vet at E18 mellom Oslo og Sandefjord er en 4-felts motorvei. Og den er ikke selvkjørende når den krever kontakt med rattet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA