Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

For oss som primært kjører langtur på fine veier er jeg ikke i tvil - travel assist er mye mer komfortabelt og feilfritt.
Fantombrems er et vagt minne, mas om å holde i rattet skjer ikke fordi sensor er kapasitiv og godt implementert. Hastighetsendring og sporvalg er naturlig og aldri brå, feltskift umerkelig og komfortabelt,  avstand til forankjørende har god fleksibilitet fra tett på til 4-5 sekunder (eks fint i regn, tilpasses til trafikale forhold) og interaksjon med fører er godt implementert.

Men - det finnes enkelte elementer fra Tesla jeg god kunne tenkt meg. Å bytte til autopilot kunne jeg derimot ikke tenkt meg, for den spiller mindre på lag med fører og mangler noen funksjoner.
At den potensielt klarer mer utfordrende veier gir ingen verdi for oss.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på søndag 27. juli 2025, klokken 21:40Som sagt, da må du ha EAP. Har en gang kjørt en Tesla uten EAP, og det ble mye styr. Med EAP går det som en drøm (bortsett fra de 5 sekundene, da). Bruker det vel 15-20 ganger når jeg kjører Vestfold-Oslo på E18. Helt supert!

Min erfaring ovenfor er uten EAP, siden jeg skriver om hvordan AP slår seg av ved filskift.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

OlaM

Litt off-topic siden tråden handler om å sammenligne to produsenter, men hvis du har (eller vurderer) S3XY Buttons så har den Continuous Autopilot som reaktiverer autopilot etter du har blinket og skiftet felt.

Hvis man klager over at man må kjempe mot AP ved filskifte så avslører man at man ikke blinker...  ;D
'21 3LR

Contango

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. juli 2025, klokken 22:43mas om å holde i rattet skjer ikke fordi sensor er kapasitiv og godt implementert.
Javel. Skodaen vår maser hele tiden. Jeg må flytte hendene rundt og knipe i rattet. For meg er det enklere å nappe i rattet i Teslaen når den maser.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

What-a-watt

Dette med "napping" i rattet på Tesla er for lengst et tilbakelagt stadie. Det holder med et bitte lite trykk på rattet. To fingre er nok.

turfsurf

Sitat fra: OlaM på mandag 28. juli 2025, klokken 08:05Litt off-topic siden tråden handler om å sammenligne to produsenter, men hvis du har (eller vurderer) S3XY Buttons så har den Continuous Autopilot som reaktiverer autopilot etter du har blinket og skiftet felt.

Hvis man klager over at man må kjempe mot AP ved filskifte så avslører man at man ikke blinker...  ;D
Det er jo faktisk genialt. Regner med commander har det også, har ikke så veldig lyst på de (u)sexy knappene...

Har ventet på en unnskyldning til å kjøpe commander.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Contango på mandag 28. juli 2025, klokken 08:40
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. juli 2025, klokken 22:43mas om å holde i rattet skjer ikke fordi sensor er kapasitiv og godt implementert.
Javel. Skodaen vår maser hele tiden. Jeg må flytte hendene rundt og knipe i rattet. For meg er det enklere å nappe i rattet i Teslaen når den maser.
Det kapasitive rattet på e-tron hadde et dødfelt nederst hvor det ikke var kapasitivt. Mulig det er flere VAG som har det sånn. På BMWen holder det med en finger i kontakt med rattet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Jepp. Kjører Enyaq i blant, og den har ikke kapasitiv sensor på nederste del av rattet der jeg naturlig hviler hendene på langtur.
Det har derimot ID4.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. juli 2025, klokken 08:54
Sitat fra: OlaM på mandag 28. juli 2025, klokken 08:05Litt off-topic siden tråden handler om å sammenligne to produsenter, men hvis du har (eller vurderer) S3XY Buttons så har den Continuous Autopilot som reaktiverer autopilot etter du har blinket og skiftet felt.

Det er jo faktisk genialt. Regner med commander har det også, har ikke så veldig lyst på de (u)sexy knappene...

Har ventet på en unnskyldning til å kjøpe commander.

Det holder med Commander, fungerer strålende. Som det blir sagt over så kobler autopilot automatisk ut når man starter blinke, I Commander velger man hvor lang tid det skal ta før autopilot kobles inn etter filskifte, tror min står på 2 sek nå.
2022 Model 3 Performance

Contango

Kompetansen min er forbedret i denne tråden. Takker.

daktari

Et par momenter til:
VW har en smart funksjon; hvis man styrer litt ut mot linja/kanten vil TA tolke dette som at du vil posisjonere mot kanten, og fortsetter med det. Særlig kjekt i kø på motorvei hvis man vil lage "rettungsgasse" eller slippe forbi motorsykler.

Dette savner jeg på BMW.

VW tilbyr valg om å tillate forbikjøring på innsiden. Hvis man har dette av, så kan man overstyre med litt gass, så slippe gassen igjen og bilen forstår dette som en midlertidig avslåing.

BMW har valg om enten av eller på, overstyring med gass må evnt gjøres kontinuerlig og blir litt nøkkete.

VW tillater justering av avstand via rattknapp, 5 trinn. BMW har en auto tilpassing basert på preset "lang/iddels/kort/, litt dypt nede i en meny. Den blir stort sett stående, fordi avstanden justeres dynamisk og føles meget normal og korrekt i "middels".

BMW har en veldig bra funksjon for å endre fart. Litt før man kommer til ny fartsgrense dukker opp neste fargrense i HUD/display, deretter kommer "set" ved siden av og man kan trykke den knappen på rattet. Enda nærmere vil den justere ned til ny fartsgrense nærmest umerkelig. I Norge funker dette bedre enn auto fartsjustering. Man har 3 valg, auto, ingen og forslag.

BMW har varsel om vikeplikt/stopp/rødt lys, men varsler kun hvis man kjører litt raskt mot krysset og bremser senere enn bilen synes man bør. Angivelig i Tyskland vil den stoppe automatisk og starte igjen, men jeg har ikke fått verifisert det. Det skal også være mulig med ekte hands free på motorveien, men ikke i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: Breezec på mandag 28. juli 2025, klokken 09:56så kobler autopilot automatisk ut når man starter blinke,
Autopilot, eller bare autostyring?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. juli 2025, klokken 09:21Jepp. Kjører Enyaq i blant, og den har ikke kapasitiv sensor på nederste del av rattet der jeg naturlig hviler hendene på langtur.
Det har derimot ID4.
Jeg testet i går og er ikke overbevist om det. Men det må knipes og fingre må flyttes rundt. Tidvis får jeg være i fred, men jeg synes det er veldig uklart hvor på rattet jeg da må holde. Det virker mer på meg som om sensorene i Enyaq ikke samarbeider spesielt godt med materialiteten i rattet. Eller kanskje fingrene mine ikke er optimalt designed for sensorene.

ProsjektX

Hvordan er VAG på avstand mot forankjørende? Tesla ligger dessverre på rundt 2.5 sekunder bare, på maks avstand "7", som er alt for tett i mange tilfeller.

Og hva med stop-and-go / køkjøring? Også der er Tesla helt elendig, spesielt på å sette igang igjen. Typisk går det lang tid før det oppfattes at bilen foran beveger seg, så da er det nesten bånn gass for å ta igjen, for deretter å bremse kraftig når forankjørende er inhentet... skikkelig kengkurukjøring og velger som regel å slå av
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Avstand er noe sånt som 1-4 sekunder.
Benytter i blant lengste avstand ved våt veibane (for å unngå sprut fra bilen foran).
Enkelte trafikale forhold tilsier også at jeg ønsker 4+ sekunder til forankjørende.
Gir en avslappende og myk kjøring der bilen tilpasser seg annen trafikk veldig mykt. 3 sekunder kan i blant være litt kort, så veldig fint at bilen tillater ytterligere avstand.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA