Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lør 26. jul 2025, kl. 11:23

« forrige - neste »

What-a-watt

Tok ut en liten del fra fylkesvei 303 Stokke - Sandefjord. Her hadde VWen ingen mulighet til å følge veien. Bare å glemme. Men helt enig med Corso Dante. Dette er en veitype systemet ikke er konstruert for. Verken VW eller Tesla, og kjørte strekningen kun som provokasjon.Teslaen min klarte det bortsett fra den krappeste svingen.

daktari

Utfra bilder fra Google vil jeg tro at den absolutt vil følge veien, og holde seg til rett side, ikke.midt i, unntatt i 90-graders svingene. Så kan du kanskje nyansere litt?

Men hvis du kjører TA som en Tesla, dvs ikke holde i rattet og forvente at bilen gjør alt, da blir det ikke vellykket. DU må kjøre bilen i de krappe svingene og la TA støtte. Hvis du venter til TA kobler av i en krapp 90-grader sving, (noe den alltid gjør) så må du omstille. Da blir det mykt, komfortabelt og bedre enn å kjøre bilen selv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Sitat fra: OlaM på ons 30. jul 2025, kl. 16:59
Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 16:10Virker som Tesla også sier seg fornøyd med en synlig asfaltskjøt som erstatning for markert midtlinje når den først er aktivert..

På veier som dette:

...så regner den gjerne den stiplede kantlinjen som en midtskillelinje det er ok å krysse, din kjørebane som venstrefeltet og asfaltskjøten som en heltrukken sperrelinje du for all del ikke må krysse.

Her glemte jeg legge til noe helt vesentlig. Det er filholderen som kicker inn i dette scenariet. Jeg bruker ikke autopilot på sånne veier, selv om den er tilgjengelig. Men det er jo gjenkjenning av hvor veien går som er grunnlaget for begge funksjoner.
'21 3LR

What-a-watt

Sitat fra: daktari på ons 30. jul 2025, kl. 18:37Utfra bilder fra Google vil jeg tro at den absolutt vil følge veien, og holde seg til rett side, ikke.midt i, unntatt i 90-graders svingene. Så kan du kanskje nyansere litt?

Men hvis du kjører TA som en Tesla, dvs ikke holde i rattet og forvente at bilen gjør alt, da blir det ikke vellykket. DU må kjøre bilen i de krappe svingene og la TA støtte. Hvis du venter til TA kobler av i en krapp 90-grader sving, (noe den alltid gjør) så må du omstille. Da blir det mykt, komfortabelt og bedre enn å kjøre bilen selv.

Ja, jeg kjørte Tesla med AP/EAP aktiv uten å berøre rattet (annet enn for oppheving av nag). Men dette betyr ikke noe for meg i valg av bil.

turfsurf

Sitat fra: daktari på ons 30. jul 2025, kl. 18:37Men hvis du kjører TA som en Tesla, dvs ikke holde i rattet og forvente at bilen gjør alt, da blir det ikke vellykket. DU må kjøre bilen i de krappe svingene og la TA støtte. Hvis du venter til TA kobler av i en krapp 90-grader sving, (noe den alltid gjør) så må du omstille. Da blir det mykt, komfortabelt og bedre enn å kjøre bilen selv.
Hvis du mener at det å kjøre selv er at TA "klarer" slike veier, så skjønner jeg at du skryter av TA. Det er og grunnen til at jeg ikke bruker assistentsystemet på  BMWen like mye som på Teslaen.

Definisjonen min på fungerende selvstyring er at jeg slipper å gripe inn. Hvis man hele tiden må gripe inn så kan man like godt kjøre på ACC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

SitatDefinisjonen min på fungerende selvstyring er at jeg slipper å gripe inn. Hvis man hele tiden må gripe inn så kan man like godt kjøre på ACC.

Nettopp. Det var det jeg endte opp med på min 303-test. Synd at Tesla har sluttet med å oppdatere AP/EAP. Det var ikke mye igjen før de kunne ha skrytt av verdens beste ADAS.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på ons 30. jul 2025, kl. 21:32
SitatDefinisjonen min på fungerende selvstyring er at jeg slipper å gripe inn. Hvis man hele tiden må gripe inn så kan man like godt kjøre på ACC.

Nettopp. Det var det jeg endte opp med på min 303-test. Synd at Tesla har sluttet med å oppdatere AP/EAP. Det var ikke mye igjen før de kunne ha skrytt av verdens beste ADAS.
Tesla sin AP var veldig bra helt til de begynte å følge det europeiske regelverket litt for strengt. Nå er den ganske tragisk til tider.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: daktari på ons 30. jul 2025, kl. 18:37Men hvis du kjører TA som en Tesla, dvs ikke holde i rattet og forvente at bilen gjør alt, da blir det ikke vellykket. DU må kjøre bilen i de krappe svingene og la TA støtte. Hvis du venter til TA kobler av i en krapp 90-grader sving, (noe den alltid gjør) så må du omstille. Da blir det mykt, komfortabelt og bedre enn å kjøre bilen selv.

Jeg hadde begynt å tru på at VW sitt system er bedre enn Tesla, men nå viser det seg at selvkjøringen til VW er bedre kun hvis du ikke forventer at den skal kjøre selv? Er alle dere som lovpriser VW sitt system enig i dette? I så fall sammenligner vi jo epler og bananer her. Hvis systemet konstant krever at fører involverer seg så er det vel ingen bragd at systemet ikke trenger å deaktivere seg?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

What-a-watt

Konklusjonen må være at det i dag ikke finnes et ADAS-system som virkelig er bra. "Alle" de vi har diskutert i denne tråden har sine svakheter, og ingen vinner kan utnevnes. Personlig vil jeg se etter systemer som fremdeles kommer med oppdateringer med håp om at de en gang kan bli til noe virkelig brukbart.

turfsurf

På fine veier (god merking, midtstripe evt motorvei) fungerer en del bra, og der oppleves Tesla mere irriterende siden det er desidert mest plaget av fantombremsing og feil fartsgrenser.

Så fort veimerkingen blir dårligere er det kun Tesla som til dels fungerer, de andre kobler ut hele tiden.

For de som aksepterer stadig utkobling vil jo Tesla sitt system virke irriterende, mens for de som ikke aksepterer det er jo slikt ubrukelig.

Personlig så er jeg slik at hvis ett automatiseringssystem kobler ut hele tiden, så slår jeg det av. Da er det ingen nytteverdi.

elbil kjøp 2025

For meg personlig er en god kjøreassistent et system som jeg trygt kan ha aktivert på langtur - da mener jeg helst hele turen /mest mulig av turen. For meg innebærer det en god ACC som ikke har fantombremsing på smalere veier ved feks møtende trafikk. Det innebærer også en filholder som slår inn dersom jeg er uoppmerksom, samt en fartsholder som bremser ned før rundkjøringer og krappe svinger.

Jeg mener at man også bør kunne tilpasse systemet mens man kjører, feks kan slå av prediktiv fartsholder og samtidig bruke en god ACC.

Jeg kjører regelmessig fra Ski/Oslo/Gol/Golsfjellet og har flere ganger kjørt TA uavbrutt helt opp til Storefjell hotell. Strekningen fra Gol sentrum og opp til Storefjell er forholdsvis komplisert med mange krappe svinger og smale veier og en del motgående trafikk i perioder. Her klarer systemet seg bra mener jeg og bremser trygt ned i de krappe svingene-nesten litt for trygt /forsiktig. Det eneste jeg gjør er å styre. Klarer Tesla sitt system å kjøre den strekningen selv uten at man styrer, bruker watt pedal , bremser og helt uten fantombremsing ved møtende store kjøretøy ? Da er jeg i så fall imponert.

Jeg har ikke testet Tesla på denne turen, men har testet både nye model 3 og y på faste ruter jeg har fra Ski via motorvei forbi Vestby og deretter indre småveier tilbake mot Ski. Her har jeg det siste året testet både Nissan, Kia, Renault, Ford, Vw, Skoda, Audi og Tesla på samme rute. Tesla skilte seg helt klart ut negativt. På motorvei var både y og 3 gode, men på småveiene opplevde jeg flere nedbremsinger ved møtende trafikk (mest i svinger , men også på strak slette ved møtende varebil. )

Så det er godt mulig at Tesla er best dersom man ikke vil holde rattet/styre selv, men på de andre viktige områdene er Vw sin TA soleklar vinner. (På området prediktiv fartsholder har Vw sin Ta også feil i likhet med Teslas , så her er de kanskje like gode/like dårlige?)

Har så langt testet TA i ca 5000 km og ikke opplevd en fantombremsing, bare feil hastighet i prediktiv fartsholder -noe jeg tror alle nyere biler med avanserte system sliter med.

Jeg leser og ser omtrent alt av tester på elbiler. Jeg har aldri sett eller lest av Vw har fantombremsing , men har sett en god del tilfeller der Tesla har dette. I brukerforum følger jeg også godt med både på Tesla og vw/VAg. Feil med fartsgrenser ser jeg det klages på i alle grupper i større eller mindre grad, men fantombremsing ser jeg bare klager på i Tesla grupper- her er det en god del -også meget erfarne brukere -som er meget frustrerte over svakheter i systemet.

At Tesla kun bruker kamera og ikke kamera+radar/LiDAR , er vel en av forklaringene for at systemet er dårligere enn feks Vw sitt.

Godt Mulig at Tesla en dag blir best på norske veier dersom man åpner opp for Fsd, men per i dag er det langt dårligere på norske, varierte veier. Dette er etter min mening elefanten i rommet for en del entusiaster og noen av de store motor mediene.

Flest mulig biler med gode ACC system (som førerne er komfortable med og faktisk bruker), gir etter min mening langt tryggere trafikk, mindre køer og langt jevnere og riktige hastigheter på veiene.

(Vil til slutt påpeke at jeg lett innrømmer at Tesla er suverene på andre områder og at nyeste model 3 og Y er store forbedringer og steg i riktig retning på mange andre områder utenom kjøreassistent)

Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

daktari

Sitat fra: turfsurf på tor 31. jul 2025, kl. 08:28På fine veier (god merking, midtstripe evt motorvei) fungerer en del bra, og der oppleves Tesla mere irriterende siden det er desidert mest plaget av fantombremsing og feil fartsgrenser.

Så fort veimerkingen blir dårligere er det kun Tesla som til dels fungerer, de andre kobler ut hele tiden.

For de som aksepterer stadig utkobling vil jo Tesla sitt system virke irriterende, mens for de som ikke aksepterer det er jo slikt ubrukelig.

Personlig så er jeg slik at hvis ett automatiseringssystem kobler ut hele tiden, så slår jeg det av. Da er det ingen nytteverdi.
Det er her man må omstille. Tesla har laget et wanna-be level 4-system, det funker bare når sjåføren kikker ut av vinduet og ikke holder i rattet. Svinger du med bilen så skrur den av med et nøkk. Men kvaliteten er level 2.

VW sitt system har samme evner som Tesla, men når den ikke klarer en sving slår den av i et par sekund, før den er tilbake rett etterpå. Det gjør ikke noe, for man kjører MED bilen hele tiden, og det merkes ikke, fordi det ikke skjer hø-ve svinging, store alarmer eller noe dramatisk. Hvis man derimot ikke holder i rattet og kikker ut av vinduet så går det i skauen.

Hvis man ikke klarer å omstille til denne måten å kjøre på (blir som med enpedal-kjøring) så vil man tenke dette er dårlig. Folk som kun har prøvd Tesla vil ikke forstå.

Merk at vi kun snakker veier uten midtmarkering her. Alle andre funker strålende.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Hadde Tesla klart å fjerne fantombremsinger, ordnet opp tullet med Curvant Assistant, fjernet redselen for fotgjengere og syklister langt inne på fortauet, og skjønt at det ikke er nødvendig å bråbremse for en lastebil eller buss etter at den er passert, hadde mye vært gjort. VWs tilnærming til selvstyring er på nåværende stadia nesten bare et irritasjonsmoment hvis man er vant med Teslas løsning. Selv med dens betydelige svakheter. Tesla kaller sin løsning for "Autosteer". VW har vel ikke samme ambisjoner. Noe også selgeren hos VW gav tydelige uttrykk for....

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på tor 31. jul 2025, kl. 10:47Hadde Tesla klart å fjerne fantombremsinger, ordnet opp tullet med Curvant Assistant, fjernet redselen for fotgjengere og syklister langt inne på fortauet, og skjønt at det ikke er nødvendig å bråbremse for en lastebil eller buss etter at den er passert, hadde mye vært gjort. VWs tilnærming til selvstyring er på nåværende stadia nesten bare et irritasjonsmoment hvis man er vant med Teslas løsning. Selv med dens betydelige svakheter. Tesla kaller sin løsning for "Autosteer". VW har vel ikke samme ambisjoner. Noe også selgeren hos VW gav tydelige uttrykk for....

Er ikke en del av problemet at Tesla sitt system utelukkende bruker kamera, mens kamera+radar/LiDAR er det optimale for å kunne takle alle scenario på veier med tuneller, svinger, ulike bredder og varierende lysforhold/solforhold?

Som sagt, at Tesla ikke klarer å levere en mer velfungerende Acc er elefanten i rommet, slike system er helt elementære mener jeg.

Selvstyring/kjøring kommer sikkert, men det er lenge til jeg vil stole 100% på et slikt system uansett hvem som lanserer det. Jeg så nylig en video fra USA der en Tesla ville ha kjørt utfor veien i en krapp sving på litt smalere veier. Jeg mener at assistent system som griper inn når vi gjør feil, er viktigst, 100% trygg autopilot på mindre veier er langt frem i tid mener jeg.

https://youtu.be/MpcH7yflPE0?si=cubQH31cYlvCecEi
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

Hvilken teknologi som brukes for å oppnå målsetningene er vel av underordnet betydning. Det finnes kinesiske biler med 22 sensorer som ikke synes å oppnå sørlig bedre resultater.

Forøvrig er man med ADAS-systemer/L2 fremdeles pliktig til enhver tid å ha full kontroll over bilen. Uansett bilmerke.

SitatSom sagt, at Tesla ikke klarer å levere en mer velfungerende Acc er elefanten i rommet, slike system er helt elementære mener jeg.

Her er det litt begrepsforvirring. Tesla har to ACC systemer. TACC og AP. Den første er en ren adaptiv cruise control, og den andre med selvstyring ++. Begge er tilgjengelig, og velges av sjåføren.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA