Easee ladeboks død etter 5år og 3mnd

Startet av MariusBP, tirsdag 22. juli 2025, klokken 15:30

« forrige - neste »

MariusBP

Hei!

Min Easee ladeboks døde plutselig på lørdag etter 5år og 3mnd, noe som gjør at den ikke dekkes av garantien. Dette opplever jeg som hårreisende. Ladekabelen min sitter også fast i boksen, og eneste måten å få denne ut på er å borre. Jeg finner det sjokkerende at Easee fraskriver seg ansvar på denne måten, spesielt når det såvidt er utenfor garantitiden.
Jeg er i kontakt med både TV2 og VG rundt en sak på dette og lurer på om det er flere som har lignende erfaringen?

TB

Har erfaring med en del Zaptec Pro ladebokser i felles garasjeanlegg.

Har fått dekket  garanti frem til ca 6,5 år. Etter den tid har det ikke blitt dekket.

Garanti kan produsenten bestemme hvor lenge den skal være gyldig. En garanti skal tilby noe mer enn de rettigheter en som forbruker uansett har.

Som forbruker kan en reklamere i 5 år. Kan ikke fravikes der selger er profesjonell.

Ofte er garantitiden satt til 5 år, slik garanti og reklamasjon sammenfaller.

Etter denne perioden kan det ikke kreves reparasjon eller bytte av produkt. Leser ladeboks fungerte helt som normalt tre måneder over 5 år?

Et unntak kan være om produktet har vært reparert eller byttet i garantiperioden, da kan det reklameres på reparasjonen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

arthur

Sitat fra: TB på tirsdag 22. juli 2025, klokken 22:35Et unntak kan være om produktet har vært reparert eller byttet i garantiperioden, da kan det reklameres på reparasjonen.

Da tenker du på en sak som gjalt bilreparasjon og rustproblematikk? Hva om det er en del, komponent, som har vært byttet ut kan det i teorien være en evigvarende reklamasjonsrett på denne hvis den ryker hvert fire år og 364 dager?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MariusBP på tirsdag 22. juli 2025, klokken 15:30Hei!

Min Easee ladeboks døde plutselig på lørdag etter 5år og 3mnd, noe som gjør at den ikke dekkes av garantien. Dette opplever jeg som hårreisende. Ladekabelen min sitter også fast i boksen, og eneste måten å få denne ut på er å borre. Jeg finner det sjokkerende at Easee fraskriver seg ansvar på denne måten, spesielt når det såvidt er utenfor garantitiden.
Jeg er i kontakt med både TV2 og VG rundt en sak på dette og lurer på om det er flere som har lignende erfaringen?

Hvorfor tenker du at dette er en TV2-sak? Tror du de har programmert den til å slutte å virke tre måneder etter garantiutløp? Litt sånn som en del printer-produsenter og Apple har gjort?

Dersom de ikke har prøvd å få den til å slutte å virke etter 5 år og 3mnd så er vel 5-års-grensen ok. Det går ikke an å få den fikset på et elektroverksted?
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det som er bra med Easee er at du ikke behøver bytte hele, men bare innmaten. Trenger ikke elektriker. Kjedelig at den ryker så tett på reklamasjonsfristen, men går kanskje an å akkedere seg til nærmere kostpris for innmaten.

Når det gjelder kabelen så finnes det videoer av hvordan man løsner deksler og kabel uten borring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: MariusBP på tirsdag 22. juli 2025, klokken 15:30Hei!

Hva er det som er hårreisende? At når produsenten garanterer at den skal fungere i 5 år så gjør den det? Det er vel helt vanlig at ting går i stykker? Easee har ikke noe ansvar å fraskrive seg her. Det er du som har ansvar for dine egne ting. Om det er noen som fraskriver seg ansvar så er det vel deg?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA