Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P106 Lifepo

Startet av Pepsi, onsdag 02. januar 2013, klokken 12:20

« forrige - neste »

Pepsi

Hei,
Da har jeg bygget om min p106 til lifepo. Det ser ut til å virke bra.
Bruker ekstern lader som er koblet til batteriene via hurtiglader inngangen på Sagem boksen.
Og her kommer spørsmålet til ekspertene: er det mulig å få komputeren til å registere ladingen? Ønsker dette for
å ha litt liv i ecometeret.

-Fredrik
P106e

Boogie

Hei, så lenge du bruker hurtigladetilkoblingen, så går strømmen gjennom strømsensoren i elektronikkassen.
Men for at telleverket skal fungere, så må komputeren/tenningen være på.
Komputeren slår seg på når laderen får 220V, men siden du ikke skal bruke laderen kan det være litt dumt.
Muligheten er allikevel å fjerne signalet fra flatkabelen som gir laderen PWm signalet som styrer hvor mye den skal lade med. Dermed vil laderen sørge for at komputeren våkner, men laderen vil ikke levere noe....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hadde det ikke vært bedre å bare bruke den originale laderen. Da ville du beholdt alle bilens originale funksjoner. Har slike ladere om din orioginale er defekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Pepsi

Hei, og takk for gost svar. finnes det noen oversikt over flatkabelen.

Jeg benytter BMS med CAN basert lader, ser ut til å fungere bra, tok ikke sjangs på at BMS/lader ikke fungerte bra sammen.
P106e

Pepsi

Ingen som har peiling? Tror det er en Brusa lader,men jeg har ikke åpnet saget boksen ennå
P106e

Rav4_EV

Har du noe kapasitetsignal fra bms"en da? Canbus ?
Kan sikkert lage en adapter til deg som gjør at du kan bruke det originale kapasitetsmeteret.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

#6
Hvis du by-pass'er 12v tilførsel på laderen inni Sagem-boksen, og kobler 230v til i ladeluka når du lader så våkner komputeren og meteret funker - på de leste biler. Jeg har sett én bil som absolutt ikke vil allikevel.
(se bilde lenger ned i tråden)

Redigert to ganger grunnet feil/upresis tekst :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pepsi

Hei, Jeg fjernet 220 fra sagem boksen, og jeg tror da at komputeren ikke våkner når ladeledning settes inn i batteriluken.

BMS'en har en SOC utgang (tror den er PWM). men det beste hadde vært å fått komputeren til våkne og registrere ladningen, da de nye batteriene er også på 100Ah
P106e

Rav4_EV

Med bilens komputer er det lett å komme ut av telling. Blir fort noe manglende overlading som lager trøbbel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

#9
Sitat fra: Elmo på torsdag 10. januar 2013, klokken 20:53
Hvis du by-pass'er 230 tilkoblingene til laderen inni Sagem-boksen,

Sorry, det ble feil. Det er tilkoblingene av 12V tilførsel på originalladeren man by-passer (rettet innlegget).

Sitat fra: Pepsi på fredag 11. januar 2013, klokken 13:37
Hei, Jeg fjernet 220 fra sagem boksen,

Hvor drastisk gikk du til verks. Kan du koble det på igjen?
Hvis du bare skal prøve om det funker på din bil kan du jo bare koble 230v utenom ladeluka.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. januar 2013, klokken 19:03
Med bilens komputer er det lett å komme ut av telling. Blir fort noe manglende overlading som lager trøbbel.

Det er sant, men følelsesmessig er det litt deilig å ha det allikevel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pepsi

du mente vel utg til traktion batteriet?
P106e

Elmo

#12
Sitat fra: Elmo på fredag 11. januar 2013, klokken 19:06
Det er tilkoblingene av 12V på utgangen på originalladeren man by-passer.
Sitat fra: Pepsi på lørdag 12. januar 2013, klokken 00:03
du mente vel utg til traktion batteriet?

Vel, du har rett i at det ble litt feil igjen, men ikke utgangen til traktion batteriet heller.
Derimot 12v tilførsel til laderen - se bildet.  (rettet originalinlegget igjen).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA