MÅ kjølevæsken på driftsbatteriet skiftes etter 4 år?

Startet av NetromB, torsdag 17. juli 2025, klokken 11:29

« forrige - neste »

NetromB

SKAL kjølevæsken på driftsbatteriet skiftes etter 4 år?, eller skal den kontrolleres og EVENTUELT skiftes?

AndersT2

Den skal byttes etter 4 år eller 60 000 km i følge service heftet. Dyr service.

Har hatt denne servicen selv, og anbefaler alle som har den om å dobbelt sjekke at batteriet forvarmer igjen etter det er utført. Min sluttet å fungerere, og de fant ingen feil når de hadde den inne for å sjekke. Den skal straks inn igjen på ny sjekk, sammen med 90 000 km service.

Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker. Det gjøres kun via OBD dongel. Min viser at den varmer, men ikke noe temperatur økning i batteriet, så det er noe feil, tipper en pumpe er defekt, eller stengeventil som ikke er åpnet. Det fungerte helt fint før denne servicen. Har man ikke OBD, så er eneste måten å sjekke å teste med hurtiglading på kald dag. Men da må man vite hva som er riktig og feil KW levert til bilen.

aherbjornsen

Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.

AndersT2

Sitat fra: aherbjornsen på mandag 28. juli 2025, klokken 12:27
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 23. juli 2025, klokken 11:19Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker.
Ser du at den trekker strøm? Forvarming bruker rundt 4kW om jeg husker rett, det burde du enkelt kunne se på skjermen som gir oversikt over forbruk.

Som jeg nevner, så hjelper det ikke at bilen viser at den trekker 4kW på forvarming, når varmen ikke kommer inn i batteriet. man må faktsik sjekke at batteriet blir varmt. Det er det ikke noe sted å vise i bilen. Da må man ha OBD adapter.

Det er det som er problemet med min, og som verkstedet ikke finner ut av.

aherbjornsen

Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. september 2025, klokken 11:20

Som jeg nevner, så hjelper det ikke at bilen viser at den trekker 4kW på forvarming, når varmen ikke kommer inn i batteriet. man må faktsik sjekke at batteriet blir varmt. Det er det ikke noe sted å vise i bilen. Da må man ha OBD adapter.

Det var ikke det du skrev. Du skrev "Min viser at den varmer", og det antok jeg er med den svarte spiralen i batteri-ikonet. Det er jo ikke det samme som at du faktisk har et strømtrekk på 4kW.

Men dersom du faktisk ser at du også har et forbruk på 4kW (på forbruks-skjermen), så ser du jo at varmen går et annet sted enn i batteriet.

AndersT2

Sitat fra: aherbjornsen på fredag 12. september 2025, klokken 13:37
Sitat fra: AndersT2 på fredag 12. september 2025, klokken 11:20

Det var ikke det du skrev. Du skrev "Min viser at den varmer", og det antok jeg er med den svarte spiralen i batteri-ikonet. Det er jo ikke det samme som at du faktisk har et strømtrekk på 4kW.

Men dersom du faktisk ser at du også har et forbruk på 4kW (på forbruks-skjermen), så ser du jo at varmen går et annet sted enn i batteriet.

Du må ikke bare hente ut fra en settning uten å se det i sammenheng med det som er skrevet før den.

"Det holder ikke å sjekke at den viser den varmer på skjermen, man må faktisk sjekke at temperaturen i batteriet øker. det gjøres kun via OBD dongel. Min viser at den varmer, men ikke noe temperatur økning i batteriet"

Min skjerm viser at den trekker strøm til varming, men ikke noe varme kommer noe sted. Selv om varmekoblen får får strøm, så går ikke varmen noe sted. Enkelt og greit. Min bil er også for gammel til at den får opp kolbe tegnet nede ved batteriikonet. De første I5ene har ikke dette. Det kan kun ses på undermenyen som viser hva bilen bruker av effekter.

Hvilke andre steder mener du varmen kan gå? Mest sannsynlig så er det en ventil som ikke er åpnet etter fylling, eller at sirkulasjonspumpen er gått. Sistnevne hadde nok verkstedet kunne sett enkelt på feilmeldinger ville jeg trodd. Men siste gang den var innom, så var svaret at de ikke hadde tid til å kjøre med den for å se, selv om det er enkelt å få det til å starte, selv når bilen ikke kjøres. De kom med unnskyldingen om at visse kriterier må oppfylles for at den skal starte. (De er veldig enkle å få til)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA