Model YL 6-seter

Startet av MyMuffin, ons 16. jul 2025, kl. 20:32

« forrige - neste »

RJK

Artikkelen påpeker 2 feil, som mange flere bør bite seg merke i. Nemlig at sikkerhetsbeltene ikke var benyttet i henhold til anbefalinger. Feil posisjonering av setebeltet på barnet kan nok være pga brukerfeil, men og at belter i mindre grad er mulig å justere skikkelig for barn som ikke er nær voksne i størrelse. Begge, en generell feil i svært mange biler.

Den siste er den voksne passasjerens manglende stramming av beltet. Dette er jeg godt oppmerksom på, både for voksne og barn, spesielt når jeg ser at man ikke  gidder å gjøre jobben skikkelig. Men spesielt for barn, for dette er da mitt ansvar som sjåfør. Viktig å fortelle ungene hvordan og hvorfor. Ikke via kjefting, men forklaring hvorfor det er viktig. Gode vaner læres som regel i ung alder, og er vanskeligere å endre på i ettertid, dog ikke umulig.

Ifølge Broom sin artikkel om denne saken, så fremkommer det at bagasjen ikke lå pakket lengst frem mot seteryggen, så denne kom seilende frem pga stoppen som skjedde.

Saken fremsto og mindre Tesla-spesifikk, men en generell oppfordring til alle, da stort sett ingen bakseteryggr er designet for å ta i mot kreftene av bagasje som seiler fremover.

Merkelig at Aftenposten som ihvertfall før ble ansett som en grundig avis, utelukker å vise det samme.

Det kom altså litt mer kritisk info i artikkel hos Broom/TV2:

"Alle brukte bilbelte og det lå ingen løse gjenstander i kupéen. Men aller bakerst lå det 30 kilo med bagasje. I kollisjonsøyeblikket fløy denne inn i bakseteryggen, og skapte så stort trykk at ryggene delvis kollapset. Dermed kom baksetepassasjerene i klem.

https://www.tv2.no/broom/baksetene-kollapset-etterlyser-endringer/17881705/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: RJK på man 21. jul 2025, kl. 11:59Ifølge Broom sin artikkel om denne saken, så fremkommer det at bagasjen ikke lå pakket lengst frem mot seteryggen, så denne kom seilende frem pga stoppen som skjedde.

Saken fremsto og mindre Tesla-spesifikk, men en generell oppfordring til alle, da stort sett ingen bakseteryggr er designet for å ta i mot kreftene av bagasje som seiler fremover.

Merkelig at Aftenposten som ihvertfall før ble ansett som en grundig avis, utelukker å vise det samme.

Det kom altså litt mer kritisk info i artikkel hos Broom/TV2:

"Alle brukte bilbelte og det lå ingen løse gjenstander i kupéen. Men aller bakerst lå det 30 kilo med bagasje. I kollisjonsøyeblikket fløy denne inn i bakseteryggen, og skapte så stort trykk at ryggene delvis kollapset. Dermed kom baksetepassasjerene i klem.
Problemet er at de tar feil alle sammen, "ingen" journalister gidder å gjøre jobben i dag og skriver av hverandre.

Dette sier havarikommisjonen selv:
"Alle personene i personbilen brukte bilbelte. Bilen var riktig pakket og ingen tunge elementer lå løst eller kom inn i kupéen fra bagasjerommet. I bagasjerommet var det en samlet last på ca. 67 kg. Sitteputene som to av barna satt på, var begge egnet for barnets alder og størrelse. De alvorlige skadene på en voksen og et av barna i baksetet kan relateres til feil bruk og justering av bilbelter, kombinert med færre supplerende sikkerhetssystemer (airbager og bilbelter med beltestrammer og kraftbegrenser), samt at bakseteryggen kollapset i kollisjonen. Aktive bilbelter og airbager bidro til å begrense skadene på personene i framsetene."

Så de tar helt feil, de 30 kg er fra forsøk de har gjort for å finne ut hva ryggen tåler.
Og har ingen ting med at bagasje fløy.
"SHK utførte statiske strekkforsøk på en referansebil for å se hvor mye belastning baksetet tålte ved strekk i lengderetningen, og om det var mulig å finne ut hva som medførte kollapsen av bakseteryggen. Forsøkene viste at ved stor nok vridning oppstod det sidekrefter i låsemekanismen som reduserte styrken i innfestingen til bakseteryggen betraktelig. Baksetet kollapset ved en belastning tilsvarende rundt 1 000 kg i ett av forsøkene. Med dette som utgangspunkt beregnet SHK at bakseteryggen tålte mindre enn 30 kg påtrykkende last når bakseteryggen samtidig sikret en lett voksen person tilsvarende som i ulykken."

Så min oppfordring er, slutt å ta det journalister skiver som sannhet og sjekk kilden selv.
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2025-02

RJK

Sitat fra: kaistian på man 21. jul 2025, kl. 18:56
Sitat fra: RJK på man 21. jul 2025, kl. 11:59Ifølge Broom sin artikkel om denne saken, så fremkommer det at bagasjen ikke lå pakket lengst frem mot seteryggen, så denne kom seilende frem pga stoppen som skjedde.

Det kom altså litt mer kritisk info i artikkel hos Broom/TV2:

Problemet er at de tar feil alle sammen, "ingen" journalister gidder å gjøre jobben i dag og skriver av hverandre.

Dette sier havarikommisjonen selv:
"Alle personene i personbilen brukte bilbelte. Bilen var riktig pakket og ingen tunge elementer lå løst eller kom inn i kupéen fra bagasjerommet. I bagasjerommet var det en samlet last på ca. 67 kg. Sitteputene som to av barna satt på, var begge egnet for barnets alder og størrelse. De alvorlige skadene på en voksen og et av barna i baksetet kan relateres til feil bruk og justering av bilbelter, kombinert med færre supplerende sikkerhetssystemer (airbager og bilbelter med beltestrammer og kraftbegrenser), samt at bakseteryggen kollapset i kollisjonen. Aktive bilbelter og airbager bidro til å begrense skadene på personene i framsetene."

Så de tar helt feil, de 30 kg er fra forsøk de har gjort for å finne ut hva ryggen tåler.
Og har ingen ting med at bagasje fløy.
"SHK utførte statiske strekkforsøk på en referansebil for å se hvor mye belastning baksetet tålte ved strekk i lengderetningen, og om det var mulig å finne ut hva som medførte kollapsen av bakseteryggen. Forsøkene viste at ved stor nok vridning oppstod det sidekrefter i låsemekanismen som reduserte styrken i innfestingen til bakseteryggen betraktelig. Baksetet kollapset ved en belastning tilsvarende rundt 1 000 kg i ett av forsøkene. Med dette som utgangspunkt beregnet SHK at bakseteryggen tålte mindre enn 30 kg påtrykkende last når bakseteryggen samtidig sikret en lett voksen person tilsvarende som i ulykken."

Så min oppfordring er, slutt å ta det journalister skiver som sannhet og sjekk kilden selv.
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2025-02
Takk for korrigerende info om lastingen i bagasjerommet. Ser at det som var skrevet om sikring av baksetepassasjerer var dog korrekt. Men det om lasting i baksetet, var tydeligvis feil/misforstått!

Skulle vært interessant å sett tilsvarende forsøk på andre biler, for å se om dette er generelt, eller spesielt for TMS/Tesla i det hele. De har jo gjort det veldig godt i sikkerhetstester, men dette er vel tester som ikke gjøres normalt sett.

Dermed skjer fort det som man fryktet, at bilprodusenter er mest opptatt av å gjøre det godt i testene, og ikke nødvendigvis i å gjøre det godt i situasjoner som ikke testes. Jeg frykter at det gjelder flere, og ikke Tesla spesifikt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Tror verken EuroNCAP eller IIHS tester bagasje og bakseteryggens motstand.

30 kg er typisk bare 2 sydenkofferter. Hytte- eller campingtur er ofte skisteder, hjelmer, mat osv osv.

Hvis man ser på EuroNCAP sine videoer av overlap- og sidekollisjon så ser man hvordan bilen spinner rundt. Det er ikke 55 km/t. Så kan man tenke seg hvordan en unnamanøver ed påfølgende overlap-crash i 80 genererer 360 på bilen, med dertil flygende bagasje rundt i kupeen. Det er scenariet som er trøblete med 6-seter, ikke den sjeldne full-bredde-front mot front.

Jeg har vært på flere ulykker hvor sjåfør og passasjer hadde blitt kastet vekk fra der de satt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sikring av bagasje i fartsretningen handler ikke bare om kollisjoner men like mye om kraftige oppbremsinger, som skjer mye oftere en kollisjoner.

Når du snakker om biler som spinner så blir løse gjenstander presset ut mot sideveggene og flyr ikke med stor fart gjennom kupeen. Det er kun kraftig akselerasjon / retardasjon som vil gjøre at løse gjenstander får stor fart ifht passasjerer som er spent fast.

De 30kg er da 30kg bagasje + kroppsvekt til passasjerer som er sikret. Fremdeles for lite dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: MyMuffin på ons 16. jul 2025, kl. 20:32Ser ut som at Model YL annonsert i Kina fra høsten av

Rett under 5m lang og med 6 seter.

Får håpe denne varianten finner veien til Norge.

Mer info:
Model YL - insideevs.com

0 % avgift fra Kina til Norge, så denne finner fort veien hit, med mindre de tenker å bygge den i Tyskland også (kan være hensiktsmessig mht. EU-tollen på Kina-biler, som dog er lavere for Tesla enn øvrigheten).

Denne, med Performance-pakken, hadde virkelig vært noe - til/fra fotballkamper etc. Ser at standardversjonen allerede har spoiler (på lanseringsbildene i alle fall), så da holder det muligens med en acc. boost..  :laugh:
TMYP HW4 / TM3P Atom

oStoreBil

Nå har jeg nylig sett en slik bil fysisk på utstilling i Bejing.

Mine takes fra den jeg så:
1. Bagasjerommet bak siste seterad virket større enn TMX 6 Plaid (vi eier en slik en)
2. Baksetene legges ned (og settes opp) elektronisk med knapper tilgjenglig fra bagasjerommet.
2A. Alle setene styre elektronisk
3. Digg med armlener på stolene i rad 2. Dissen kunne senkes helt.
4. Plassen mellom setene på rad 2 er betydelig trangere enn på TMX
5. Skjermen bak var mindre
6. Overraskende ok med plass på rad 3. Vil fungere fint for oss som har 6 og 8 åringer.
7. Rundt ratt og blinklysspake

Hvis prisen er som i Kina, er det for oss ikke noe å lure på. Jeg personlig håper Shanghai-bilene selges i Norge asap.

Mine $0.02

Kires

Sett litt på denne i det siste og hadde vært super aktuell for oss. Så krysser fingrene for at de slipper den i Europa snart! (Kan ikke skjønne annet enn at de gjør det etterhvert)
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

Radial

Kunne ikke denne vært tilbudt i 6 og 7 seter?
Der 6 seter gir mer luksus, men 7 seter gir maks praktiske egenskaper. Begge har uansett lengre akselavstand.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tir 14. okt 2025, kl. 06:55Kunne ikke denne vært tilbudt i 6 og 7 seter?
Der 6 seter gir mer luksus, men 7 seter gir maks praktiske egenskaper. Begge har uansett lengre akselavstand.

Jeg ville helst hatt den i 5-seter og. Sånn at seter ikke tar opp bagasjeplass. Tenker f.eks. når folk har to barn i barnestol-alder, hvor de skal ha med vogn og graps på ukes-sommerferie, eller for hyttefolk som bare vil ha med masse ved og ikke har tilhenger f.eks.... eller inn med en trillebår + div (som for øvrig og får plass i vanlig Model Y).

5 meter på en sånn bil synes jeg er ganske passe også for 5-setere.
Tesla Model Y                         2021-

Panders

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 09:15
Sitat fra: Radial på tir 14. okt 2025, kl. 06:55Kunne ikke denne vært tilbudt i 6 og 7 seter?

Jeg ville helst hatt den i 5-seter og. Sånn at seter ikke tar opp bagasjeplass. Tenker f.eks. når folk har to barn i barnestol-alder, hvor de skal ha med vogn og graps på ukes-sommerferie, eller for hyttefolk som bare vil ha med masse ved og ikke har tilhenger f.eks.... eller inn med en trillebår + div (som for øvrig og får plass i vanlig Model Y).

5 meter på en sånn bil synes jeg er ganske passe også for 5-setere.

Smittebuss du er på jakt etter! Caravelle ;)
-26 Model Y Performance "Quickie"
-23 Model Y Performance SOLGT
-17 Model S 75D "Elektra"

Panders

Syns 6-seterløsning er genial, i hvertfall i en X hvis man ikke MÅ ha 7 seter da.
Geniale biler, gode løsninger og komfort :)

Vi har tidligere i livet hatt en Audi A2 med 2 barn i barnesete og liten hund. Fungerte finfint, vi måtte bare droppe å drasse med oss vogn på hytta. Må jo være en manns drøm å slippe og ta med seg hele flyttelasset til kjærringa hver gang man skal på en liten strandtur eller på hytta  ;D

Så hvis jeg hadde behov for mer enn 5 seter, så hadde en 6-seter som Y vært førstevalg. Så får man kjøpe seg en boks til hengerfeste, takboks eller en liten henger for de gangene man må ha med seg hele sportsboden og klær til 2 fotballag på tur :)
-26 Model Y Performance "Quickie"
-23 Model Y Performance SOLGT
-17 Model S 75D "Elektra"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA