Ny familietralle

Startet av Etternøleren, onsdag 16. juli 2025, klokken 11:06

« forrige - neste »

TJV

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. juli 2025, klokken 08:24
Sitat fra: Etternøleren på tirsdag 22. juli 2025, klokken 00:47Vurderer faktisk brukt Y performance fra Tesla, da får man EAP og 1 års ekstra garanti. Ligger i underkant av 400k. Har ca 100k i EK.

Verditapet er vel fortsatt størst de 1-3 første årene vel?
Absolutt størst verditap de første tre årene.  Men husk å sjekk dekk på Y performance. Nytt sett med sommer+vinter koster over 40k (kun dekk) hvis det er 21 tommers hjul og man ikke går for billige greier fra Kina.

Hva er grunnen for å sjekke (ekstra) for dekkslitasje på den utgaven?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Fordi dekkene er vesentlig dyrere (gitt standardhjul), og at de slites fortere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

R A G

Jeg plukket ut en ny ID.7 som familiebil i våres. Må si jeg er strålende fornøyd og anbefaler sterkt en prøvekjøring.

Nå er vår familie på fire på sommerferie, og bagasjen er stor nok til at vi får med vogn og rikelig med bagasje uten takboks!

Barna har veldig god plass i baksetet, lysene i kupeen har vært stas. Kona digger massasjen i setene som faktisk er ganske digg.

Kjøreopplevelse og komfort er veldig bra. Rekkevidde og ladehastighet oppleves som veldig god.

Dette er en firmabil, så jeg er nok ikke like opptatt av pris og vedlikeholdskostnader. Sammenlignet med om det hadde vært et privatkjøp. Prisen rett før jul var 599'.
Vet noen hvordan disse prisreduksjonene påvirker listeprisen som man skatter av?

Naboen kjøpte en G6 tidligere i sommer. Først og fremst pga. pris og mer teknologi. De har slitt med at bilen har stått på verksted siden de kjøpte den. Men, det kan selvsagt bare være uflaks.

hELgenen

Sitat fra: R A G på torsdag 24. juli 2025, klokken 09:27Jeg plukket ut en ny ID.7 som familiebil i våres. Må si jeg er strålende fornøyd og anbefaler sterkt en prøvekjøring.

Nå er vår familie på fire på sommerferie, og bagasjen er stor nok til at vi får med vogn og rikelig med bagasje uten takboks!

Barna har veldig god plass i baksetet, lysene i kupeen har vært stas. Kona digger massasjen i setene som faktisk er ganske digg.

Kjøreopplevelse og komfort er veldig bra. Rekkevidde og ladehastighet oppleves som veldig god.

Dette er en firmabil, så jeg er nok ikke like opptatt av pris og vedlikeholdskostnader. Sammenlignet med om det hadde vært et privatkjøp. Prisen rett før jul var 599'.
Vet noen hvordan disse prisreduksjonene påvirker listeprisen som man skatter av?

Naboen kjøpte en G6 tidligere i sommer. Først og fremst pga. pris og mer teknologi. De har slitt med at bilen har stått på verksted siden de kjøpte den. Men, det kan selvsagt bare være uflaks.

ID.7 fremstår som en god bil - stor og lang og mer enn nok plass for familien. Litt upraktisk med blanke sideskjørt og kanskje for lang er mine tanker om denne.  At G6 til naboen din står på verksted hele tiden er jo en skikkelig nedtur. Dessverre ikke så mange som deler sine erfaringer mhp Kina biler her inne.
Jeg tror den neste generasjon Xpeng G6 er mye bil for pengene - men jeg tror også dette gjelder MG IM6. Dessverre er det veldig lite informasjon om vedlikeholdskostnader og forsikringskostnader relatert til Kina bilene. Xpeng leveres jo via Bilia - vel en del Bilia forhandlere, ikke alle - hvilket burde, for de som bor i nærheten av disse, tilsi uproblematisk mhp service. Jeg vet at forsikring på Xpeng G6 er litt dyrere enn tyske merker (VW,BMW) - og at service intervallene er hyppige (maks 20.000 km, hvert år). For MG vet jeg svært lite - men det ser ut som IM6 er noe dyrere enn Xpeng G6 og kanskje rundt prisen til ID.7 mhp AWD?
Det er ikke enkelt å velge rene Kina merker om dagen - men MG har nå via IM (som eier MG) inngått samarbeid med Audi og skal visstnok bygge Audi på samme plattform som IM (MG IM6 osv).

VW har jo allerede en samarbeidsavtale med Xpeng - så det ser ut som vi får Kina biler gjennom tyske merker uansett. Men at ved å kjøpe rene tyske merker så oppnår man å få billigere forsikring og trolig raskere reperasjon med enklere tilgang på deler. Jeg vet ikke helt hva neste familetraver for oss vil bli - men service,dele tilgang og forsikring er områder jeg vil kikke nøye på og veie det opp mot hva man får for pengene. VW og forsåvidt BMW fremstår enn så lenge i Norge som et trygge valg - men konkurransen er beinhard.

En lite sidespor :
Ser veldig mange har kastet seg på den nye Tesla Y - men jeg synes den rett og slett ser stygg ut bakfra - og den kan jo gi mange negative tanker om eier også. Nærmeste nabo skaffet seg en ny model Y - og har bygd på huset ulovlig (uten nabovarsel) og en annen nabo som kjører rundt i en tidligere model Y stjal grus fra et deponi nærheten her - jeg vet fordi vedkommende eier ikke grusen og jeg kjenner eieren av grusen. Mao - 2 raske negative observasjoner om Tesla eiere som indikerer lav moral......Jeg tror ikke alle har så lav moral - men på en måte så bekrefter det at en del eiere ikke bryr seg om lover og regler og bare tar seg tilrette. Mao mye meg,meg,meg her i alt og ett. Som sagt - ett sidespor, uvitenskapelig, men dog.

Roy Aasen

Har hatt en G6 på prøve i to dager.

Hmmmf..God å kjøre, uten assistenter ibruk vel å merke.
Lynraskt, awd fungere både fremover og bakover. God plass. Visker automatikk godkjent. Dører seter osv bra. Blir bedre på faceliften.
Det store MEN... kjøreassistene prøve virkelig å ta livet at deg😀. Funker kun på vei uten særlig sving, da blir,n nervøs og tramper ordentlig på bremsen😏.
Forbuksmessig meget fra. Flott knappestyring på rattet.

Samenlignet med vår Id7 så er assistentene på meget mye dårligere Kan kun bli bedre.

Id4 med samme ustyr blir nesten 100000 dyrere. Id7 + 140000.

Så, ja..mye bil for pengene, men vi leverte den tilbake med takk for lånet.
Skal prøve faceliften så snart den er på plass...med får de ikke orden på kjøreassistene er det bare å glemme.

daktari

Man blir godt vant med VW Travel assist.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

eisa01

Er det noen familiebiler som har like god bagasjeplass som Model Y?
I samme prisklasse, og "normale" biler (ikke ID Buzz :) )

Copilot finner ingen, men mulig den ikke har fått med seg de nyeste modellene

Fyret

SurSnasen

Sitat fra: eisa01 på mandag 28. juli 2025, klokken 21:00Er det noen familiebiler som har like god bagasjeplass som Model Y?
I samme prisklasse, og "normale" biler (ikke ID Buzz :) )

Copilot finner ingen, men mulig den ikke har fått med seg de nyeste modellene

Om man skal sammenligne fantasitallene som Tesla oppgir for sine bagasjeromsvolum så finnes ikke noen med like god bagasjeplass. Men i den virkelige verden er det ikke så stor forskjell. Du får nesten like mye inn i bagasjerommet til Enyaq for eksempel. ID.7 stasjonsvogn har temmelig god plass. Og flere andre. Om du vil se en høyst uvitenskapelig sammenligning så får du se banana box-testene til Teslabjørn.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 29. juli 2025, klokken 07:53Om man skal sammenligne fantasitallene som Tesla oppgir for sine bagasjeromsvolum så finnes ikke noen med like god bagasjeplass. Men i den virkelige verden er det ikke så stor forskjell. Du får nesten like mye inn i bagasjerommet til Enyaq for eksempel. ID.7 stasjonsvogn har temmelig god plass. Og flere andre. Om du vil se en høyst uvitenskapelig sammenligning så får du se banana box-testene til Teslabjørn.
Kanskje i hovedrommet. Men Enyaq har vel ikke frunk, det store ekstra rommet under og rommene på siden?  I tillegg har man 40+20+40 deling på andre rad, som er veldig fleksibelt.

Vi pakker stort sett i bagger, og da er Y overlegen. Insisterer man på store kofferter så er nok mange andre biler bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TJV

VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Sitat fra: TJV på tirsdag 29. juli 2025, klokken 09:51Oppgir ikke Tesla bagasjeromsmålene opp til taket og andre opp til vinduene/hattehylle i bagasjerommet? Men i min ID.4 ser jeg det som ganske trygt å laste over seteryggen da jeg har orginalt lastenett som festes i taket og spennes fast i gulvet med stropper.
Vet ikke om Tesla følger noen standard, men de europeiske måler vel som du skriver, med en liters bokser.

Litt av fordelen med Y er å slippe å laste over seteryggen og fikle med bagasjeromsnett. Har hatt det på noen biler, men har så godt som aldri blitt brukt.

daktari

Husker da jeg fikk satt en dobbel Chariot sykkelvogn, med hjula på, i bagasjerommet på første generasjon Peugeot 5008.

Jeg vil tro at den skrå luka til Y er en utfordring for de som skal ha hundebur av en viss størrelse eller f.eks frakte en oppvaskmaskin e.l. som tar mye plass.

Autogefühl på youtube pleier også å måle dybde, bredde og høyde på bagasjerom. Det er noen cm som skiller her og der.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. juli 2025, klokken 13:21Jeg vil tro at den skrå luka til Y er en utfordring for de som skal ha hundebur av en viss størrelse eller f.eks frakte en oppvaskmaskin e.l. som tar mye plass.
Jepp, kjører mye rundt med oppvaskmaskin i bilen sammen med hele familien (til info, man kan fint stappe en oppvaskmaskin eller to inn i en Y).

ToWalkOrDrive

Oppvaskmaskin? Stressless?
Ingen problem med Model Y.

Kia EV9 er vel den største av de bra elbilene, men da må en ut med 740.000 brukt...
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA