Oppdatering 4.0/4.1 til 5.xx

Startet av MinID, onsdag 16. juli 2025, klokken 09:10

« forrige - neste »

MinID

Info fra vw i dag:

ID. SOFTWARE 4.x or later
We are working on updates for all vehicles from ID. Software 4.x to the latest version ID. Software 5.x. Regardless of your original software, these will then contain all the new functions and improvements of ID. Software 5.x that are available with your vehicle equipment.

We will inform you again about the exact date.
In certain cases, an update to ID. Software 5.4 can also be installed in the workshop as a repair solution before the public rollout. Your service partner can tell you on a case-by-case basis whether your car is eligible.

We hope that this interim status answers the most urgent questions. Please let us know in the comments if anything is still unclear.
Many thanks and best regards from Wolfsburg
Your ID. Drivers Club Team
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

magfred

Så er spørsmålet om bilene må inn (igjen!) for oppdatering, eller om de klarer å få til OTA. Og om VW går proaktivt ut med innkalling, eller om det er noe som man må booke selv/ta ved neste service.

Hadde bilen inne for et par uker siden for oppdatering til 4.1.4, som visstnok skulle gjøre klar for OTA-oppdatering framover, men blir jo litt usikker nå som Skoda mener det ikke er mulig med OTA. Se for øvrig Skoda sin oversikt for oppdatering til 5.4.3 (regner med at det stort sett vil være det samme for ID.4/5): https://www.skoda-auto.com/emobility/5-4-3-software-update

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

gte-bjørn

Jeg har fortsatt "bare" 3.2 på min 2022-modell ID.3. Jeg ser jeg fikk en epost i oktober om oppgradering til 3.7 men ingenting har skjedd. :-\

gte-bjørn

Sitat fra: gte-bjørn på torsdag 17. juli 2025, klokken 23:06Jeg har fortsatt "bare" 3.2 på min 2022-modell ID.3. Jeg ser jeg fikk en epost i oktober om oppgradering til 3.7 men ingenting har skjedd. :-\

Nei nå tuller jeg, jeg har jo selv skrevet her på forumet at jeg har fått 3.7  :-[

Dette skjedde i desember.

MinID

Sitat fra: gte-bjørn på søndag 27. juli 2025, klokken 15:17
Sitat fra: gte-bjørn på torsdag 17. juli 2025, klokken 23:06Jeg har fortsatt "bare" 3.2 på min 2022-modell ID.3. Jeg ser jeg fikk en epost i oktober om oppgradering til 3.7 men ingenting har skjedd. :-\

Nei nå tuller jeg, jeg har jo selv skrevet her på forumet at jeg har fått 3.7  :-[

Dette skjedde i desember.

Da står 3.8 på tur for deg.

MinID

Da er bilen løftet fra sw 4.0 til 5.4.3.

2 dagers verkstedbesøk. Er nok ikke alment tilgjengelig ennå, men nok nærme. Min bil er kanskje først i Norge.

Alt ser ut til å virke. Umiddelbar forskjell er mulighet til å låse vi app. HUD har blitt enda bedre. Har ikke rukket å teste så mye mer ennå.

pkb

Sitat fra: MinID på torsdag 18. september 2025, klokken 09:51Da er bilen løftet fra sw 4.0 til 5.4.3.

2 dagers verkstedbesøk. Er nok ikke alment tilgjengelig ennå, men nok nærme. Min bil er kanskje først i Norge.

Alt ser ut til å virke. Umiddelbar forskjell er mulighet til å låse vi app. HUD har blitt enda bedre. Har ikke rukket å teste så mye mer ennå.

Jeg får 5.4.3 i dag, har 4.1.4 som ble installert for et par uker siden - det har ført til en del merkelige ting (alt av lyd på forskjellige funksjoner som sensorer, blinklys, hastighetsvarsling osv forsvant) så de vil oppgradere til nyeste versjon.

VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

MinID

Sitat fra: pkb på torsdag 18. september 2025, klokken 11:49
Sitat fra: MinID på torsdag 18. september 2025, klokken 09:51Da er bilen løftet fra sw 4.0 til 5.4.3.

Jeg får 5.4.3 i dag, har 4.1.4 som ble installert for et par uker siden - det har ført til en del merkelige ting (alt av lyd på forskjellige funksjoner som sensorer, blinklys, hastighetsvarsling osv forsvant) så de vil oppgradere til nyeste versjon.

Lykke til. Her ser alt til å virke som forventet men har ikke kjørt mye ennå.

vinterdekk

Når dette blir allment tilgjengelig, betyr det OTA eller verkstedbesøk?

Har ikke så lyst å ha bilen på verksted i to dager ..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. september 2025, klokken 13:19Når dette blir allment tilgjengelig, betyr det OTA eller verkstedbesøk?

Blir nok verkstedbesøk. Har en upålitelig kilde som sier at lansering av kampanjen kommer om 6 uker. Tok antagelig 1 dag ekstra for meg pga server problemer mot vw første dag. De hadde i utgangspunktet satt av 1 dag.

magfred

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. september 2025, klokken 13:19Når dette blir allment tilgjengelig, betyr det OTA eller verkstedbesøk?

Foreløpig ser det ut om at VW kun utfører oppgradering som et ledd i problemløsning (ref innlegg fra pkb og diverse tyske forum), mens Skoda visstnok skal gå aktivt ut og kalle inn eiere med 4.0 og 4.1. Kan jo også være som MinID skriver at VW går igang med en bredere utrulling/innkalling i høst.

Så korteste vei til oppgradering akkurat nå virker å få inn bilen for en fiks som er omfattet av endringene i 5.4.3.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

MinID

Sitat fra: magfred på torsdag 18. september 2025, klokken 13:49

Foreløpig ser det ut om at VW kun utfører oppgradering som et ledd i problemløsning (ref innlegg fra pkb og diverse tyske forum), mens Skoda visstnok skal gå aktivt ut og kalle inn eiere med 4.0 og 4.1. Kan jo også være som MinID skriver at VW går igang med en bredere utrulling/innkalling i høst.

Så korteste vei til oppgradering akkurat nå virker å få inn bilen for en fiks som er omfattet av endringene i 5.4.3.

Se trådstart. Det er kopi av ID gruppe til VW. Der informerte de om kampanje for alle, og at de kommer tilbake til eksakt dato. Oppgradering gjelder for alle, men ikke ennå.

vinterdekk

Blir låsing med app kun en «remote» funksjon? Dvs. at man bare kan bruke funksjonen når bil og eier har nettilgang.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

pkb

Lykke til. Her ser alt til å virke som forventet men har ikke kjørt mye ennå.
[/quote]

Takk! Håper oppdateringen løser feilene:) Gumpens sa de måtte beregne 6 timer til oppdateringen.
VW ID4 GTX 2024 (250KW)
Solgt: VW ID4 GTX 2023 (220KW)

MinID

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. september 2025, klokken 15:31Blir låsing med app kun en «remote» funksjon? Dvs. at man bare kan bruke funksjonen når bil og eier har nettilgang.

Ja, tror det er slik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA