Kan el-sykkel erstatte elbil?

Startet av hELgenen, mandag 14. juli 2025, klokken 13:30

« forrige - neste »

hELgenen

For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:

https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092

Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....

automat

Tyveri-risiko og vinter tror jeg er de største hindringene for økt bruk av elsykkel. Jeg har blitt frastjålet en elsykkel på stasjonen, og det har lagt en ganske stor demper på hvor jeg bruker den nye. Og når det blir for kaldt, så syns jeg det er utrivelig å sykle.

Hvorfor har ikke elsykler startsperre?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:

https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092

Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....

Dersom en sliter med at sykkelen blir stjålet kan et alternativ å kjøpe sykkellåsen Hiplok 1000, som til og med kan stå i mot vinkelsliper veldig lenge. Ulempen er prisen på 3000, men det kan den fort være verdt dersom mangel av den fører til at folk ikke bruker en flott sykkel. https://birk.no/no/articles/2.491.67125/hiplok-boylelas-d1000-u-lock?srsltid=AfmBOooAB--TC8TkdNluN5lvKbHdlQFovDDaJVGZdUlU0Hxb4Lnoy0mN

Angående elsykkel og lengre distanser så er det fortsatt lovlig å kjøpe elsykkel som kan gå i 45 km/t. Da må en registrere den, ha skilt på den (og ha ansvarsforsikring), og egentlig bruke mopedhjelm, siden det per definisjon er en moped. Fordelen er at en slipper å betale mva, og det vanker vel og en støtte på 3500 fra Enova. Det gjør og at en kan sykle i veien med god samvittighet siden det strengt tatt er ulovlig å sykle på gang- og sykkelsti.

Dessverre har det dødd litt ut med sånne sykler i butikken av uvisse grunner - kanskje pga media. De kalles for "s  (speed) pedelec". Er en og annen å finne:
https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex?dpid=8778

Fordelen er hjelp til 45km/t i stedet for 25 km/t. 25 er veldig tregt over lange strekker.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:11
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:

Dersom en sliter med at sykkelen blir stjålet kan et alternativ å kjøpe sykkellåsen Hiplok 1000, som til og med kan stå i mot vinkelsliper veldig lenge. Ulempen er prisen på 3000, men det kan den fort være verdt dersom mangel av den fører til at folk ikke bruker en flott sykkel. https://birk.no/no/articles/2.491.67125/hiplok-boylelas-d1000-u-lock?srsltid=AfmBOooAB--TC8TkdNluN5lvKbHdlQFovDDaJVGZdUlU0Hxb4Lnoy0mN

Angående elsykkel og lengre distanser så er det fortsatt lovlig å kjøpe elsykkel som kan gå i 45 km/t. Da må en registrere den, ha skilt på den (og ha ansvarsforsikring), og egentlig bruke mopedhjelm, siden det per definisjon er en moped. Fordelen er at en slipper å betale mva, og det vanker vel og en støtte på 3500 fra Enova. Det gjør og at en kan sykle i veien med god samvittighet siden det strengt tatt er ulovlig å sykle på gang- og sykkelsti.

Dessverre har det dødd litt ut med sånne sykler i butikken av uvisse grunner - kanskje pga media. De kalles for "s  (speed) pedelec". Er en og annen å finne:
https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex?dpid=8778

Fordelen er hjelp til 45km/t i stedet for 25 km/t. 25 er veldig tregt over lange strekker.

Det er vel ikke lov med passasjerer på moped (lenger)? Så de som bruker elsykkelen til å frakte barn får vel ikke gjort det med en som er mopedregistrert?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Svein_H

Jeg leste også den artikkelen, og det er ren idioti av artikkelforfatter å sammenligne elbil og elsykkel på den måten. En teststrekning på 4,5km? Det er omtrent gangavstand for oss som ikke bor midt i sentrum.

Sitat fra artikkelen: "Det viktigste funnet var likevel sammenligningen med bil på samme strekningen. Turen med bil tok nesten 9 minutter. Men elsykkelen gikk det under 12 minutter på en rett strekning. Bere mener disse elsyklene puster bilen i nakken." Hvilken sammenligning er det snakk om her, og under hvilke forutsetninger?

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

eikerkongen

hELgenen

Sitat fra: Svein_H på mandag 14. juli 2025, klokken 17:55Jeg leste også den artikkelen, og det er ren idioti av artikkelforfatter å sammenligne elbil og elsykkel på den måten. En teststrekning på 4,5km? Det er omtrent gangavstand for oss som ikke bor midt i sentrum.

Sitat fra artikkelen: "Det viktigste funnet var likevel sammenligningen med bil på samme strekningen. Turen med bil tok nesten 9 minutter. Men elsykkelen gikk det under 12 minutter på en rett strekning. Bere mener disse elsyklene puster bilen i nakken." Hvilken sammenligning er det snakk om her, og under hvilke forutsetninger?

4.5 km er en relativ kort avstand ja. Ikke behov for hverken sykkel eller bil ved slike avstander i hverdagen. På videregående hadde jeg 8 km. Syklet om sommeren og gikk på vinteren..Som student hadde jeg noe lignende avstand og beina ble brukt flittig der også. Sykkel er ok når avstanden er mellom 3 km og 30 km. Mer enn dette så passer det nok best med bil. De som bor i distriktene har ofte lengre vei slik at sykkel ofte blir umulig. Synes veldig mye som skrives om sykkel vs elbil er gjort av og med urbane unge mennesker sin synsvinkel.

filtvet

En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på mandag 14. juli 2025, klokken 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.

Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..

Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier  :-1:

Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 15. juli 2025, klokken 08:29
Sitat fra: filtvet på mandag 14. juli 2025, klokken 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.

Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier  :-1:

Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...

Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i stykker det du låser den fast i.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. juli 2025, klokken 15:33

Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i
stykker det du låser den fast i.

Låsen er en ting..men hva med batteriet? De tar jo gjerne det også. Jeg har tatt ut mitt når jeg har sykkelen på stativ under transport. Men hører enkelte ikke gjør det etter oppfordring fra sykkelforhandler. Det er raske penger i batterier så selv om sykkelen kanskje står igjen,
så er batteriet borte..

Vi burde hatt ett offentlig strafferegister med navn og bilde. Eneste måten en kan stoppe slik adferd. Aldri helt forstått hvorfor gapestokken  ble avskaffet.

daktari

Jeg vil snu på det.

Jeg sykler 7 km til jobb en vei, og med elsykkel går det på kortere tid enn hvis jeg skulle kjørt eller tatt t-banen.

Hadde jeg derimot bodd i distriktet, med 7 km langs en landevei uten sykkelfelt, med 80-sone og tungtransport ville det vært mindre fristende, og ja, jeg har syklet mye på landeveien også.

Handling på vanlig elsykkel er sjanseløst, får med et par vinflasker og en melk.  Storhandel kan man glemme, og pakker fra netthandel må være små. Så kan man bruke henger, men det er sabla upraktisk å sykle med. I praksis må man handle hver dag isåfall. Hvis jeg bare skal ha noe enkelt så går sykkelen greit, når det ikke regner og er varmt.

Da barna gikk i barnehagen forsøkte jeg med henting i sykkelvogn. Problemet var at de sovnet, og da var kvelden ødelagt. 4 min i bilen derimot fungerte bedre.

Vær: regnvær krever mye klær, og dertil mye å bære på i butikken. Kulda likeså, og vinteren er både slappere og kald samtidig.

Oppsummert vil jeg si at elsykkel og elbil utfyller hverandre, mest sommertid. Hvordan vil være opp til den enkeltes families logistikk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Syklet Nordstrand til Oslo S hver dag i over 7 år.

Sykkelen var i låst sykkelrom i låst garasje på jobben. Men selv der kom en "lur" innleid håndverker ryggende inn mot sykkelrom og stjal den dyreste sykkelen. Han ble heldigvis tatt, måtte levere tilbake sykkel og mistet jobben.

Bor nå på bøgda og her er det fremdeles mulig å parkere en elektrisk fulldemper utenfor butikken mens en handler. Folk her tar saken i egne hender når det gjelder tyver for å si det slik.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. juli 2025, klokken 16:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. juli 2025, klokken 15:33

Vil nok være lettere å sage i
stykker det du låser den fast i.

Låsen er en ting..men hva med batteriet? De tar jo gjerne det også. Jeg har tatt ut mitt når jeg har sykkelen på stativ under transport. Men hører enkelte ikke gjør det etter oppfordring fra sykkelforhandler. Det er raske penger i batterier så selv om sykkelen kanskje står igjen,
så er batteriet borte..

Vi burde hatt ett offentlig strafferegister med navn og bilde. Eneste måten en kan stoppe slik adferd. Aldri helt forstått hvorfor gapestokken  ble avskaffet.

Ja, er en dyr komponent. Noen har i hvert fall nøkkel / lås. Vet ikke hvor enkel den er å bryte opp. Sikkert ikke det sikreste. Kjøp heller en landeveissykkel  :D

filtvet

Abus Granite kjettinglås og dyreste Kryptonite er bra, men koster tusenvis og veier vel over 3 kg. De fleste andre låser er verdiløse og kan enkelt dirkes eller slås i filler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA