Facelift klar for bestilling

Startet av Etternøleren, søndag 13. juli 2025, klokken 01:20

« forrige - neste »

Etternøleren

Der var facelift klar for bestilling i Norge.

SitatMange oppgraderinger, bl.a. ny front, spoiler bak, mer påkostet interiør med nye skjermer, mykere flater, nytt interiør-belysning, bedre støy-isolering, samt ladehastighet på opptil hele 451 KW og ladetid fra 10-80% på kun 12 minutter!

Rekkevidden for AWD-Performance-utgaven er på hele 510 km, den byr på 471 hk og kan ta deg fra 0 -100 på 4,13 sekunder.

Prisen er redusert og du får Xpeng G6 AWD Performance for kun 479 900,- inkl. hengerfeste og hvit metallic lakk.

Bilen fås fortsatt i Graphtite grey metallic, Silver frost metallic, eller Midnight black metallic, i tillegg til at vi også introduserer en ny farge: Stellar purple, disse koster kr 8 000,-

Vi introduserer også Black Edition, som gir bilen et ekstra sporty utseende med sort lakk, sorte detaljer og sorte felger, denne koster kr 10 000,-

Bilen får også nytt design på sine 20 toms hjul som kler bilen godt.

Vinterhjul er ikke helt klart ennå, men det blir samme hjul som på sommeren, pris for disse kommer.

Første båt ankommer landet medio september og de første kundene som bestiller kan forvente levering fra oktober og utover.

Litt kortere rekkevidde enn utgående, men en annen batteritype. Synes bilen har fått et mer moderne utseende med faceliften.
Kommer de med en attraktiv rentekampanje blir denne aktuell for mange tror jeg.

ToWalkOrDrive

Ja, det er færre kWh batteri, men med den ladefarten blir det nok bare en fordel.

Veldig konkurransedyktig!
Tesla Model Y                         2021-

Svk

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 18. juli 2025, klokken 21:485C hurtiglader? Har vi slike i norge?
Så vidt jeg vet, snakker man ikke om hurtigladernes kapasitet når man nevner C-grad, men om battericellenes evne til å ta til seg lading eller gi fra seg strøm, der 1C eller bare C er lik batteriets kapasitet ladet/utladet på 1 time.

5C er altså at batteriet kan lades/utlades med en effekt tilsvarende 5x sin egen kapasitet på en time. Selvsagt må laderen kunne gi fra seg tilsvarende effekt for at det skal oppnås i praksis.

Selvsagt kan ikke batteriet lades/utlades mer enn sin egen kapasitet, så praksis blir da at det lades/utlades på 1/5-del av en time.

https://holobattery.com/no/battery-c-rate/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Takk for info.så da er det bare å finne en lader på 800V med nok strøm?

RJK

De fleste 800V-laderne har en topp på 350 kW, selv om du finner noen få 400 kW (usikker på om det er 800V eller 900V), så du vil ikke få de hastighetene i Norge per nå.

Jamfør elbil24 vil G9 klare 535 kW, mens G6 klarer 451 kW, som er godt mere enn de raskeste laderne i Norge klarer å gi ut.

https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-to-biler-i-nye-utgaver/83213985

Ionity skal nå i gang med å lansere 1MV-ladere som kunne lever opp til 600 kW effekt. Så spørs det både hvor raskt det bygges ut, og hvor disse havner. Og ikke minst, hvordan konkurrentene svarer!

Bl.a. var det en nyhet om hvor rask Tesla V4-lynladerne kan gi energi når skapene blir oppgradert.

https://elbil.no/ionity-skal-installere-hurtigladere-som-gir-opptil-600-kw/

https://www.elbil24.no/nyheter/dobler-effekten/82251529

I Kina har de visstnok allerede ladere som overgår disse, slik at man faktisk kan få utnyttet de hastighetene i praksis.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Nå kommer jo lastebilene også med 1MV og ny type kontakt

hELgenen

Leser at bilen har nedgradert hjuloppheng til en simpel type av stål..vekk fra alu. Det er flere som rapporterer at den ikke er på høyde med den gamle modellen. Antar de har gjort dette for å spare penger. For norske forhold tenker jeg mer rustutfordringer. Ble negativt overrasket her. Synes black edition virkelig kunne være et flott kjøp,men enklere og dårligere hjuloppheng drar hele bilen ned. At man fjerner litt autonomi på den europeiske varianten er jeg derimot ikke negativ til. Men er dette et steg ned mhp hva man får for pengene? Jeg synes faktisk det pga de sparetiltak de har gjort uten at prisen i det europeiske markedet har gått ned. Vanligvis forventer vi mer bil for pengene ved hver facelift..men kanskje ikke her?

https://youtu.be/3ocxLbgU5Yc?feature=shared

ToWalkOrDrive

Er jo og litt uvanlig å redusere batteristørrelsen på en ny modell.

Roy Aasen

De mener kanskje at det taes igjen med hurtigere lading? Kanskje sparer de ett par kilo?

Dumme er at den ikke kan lade på Tesla sine ladere. Eller...den kan, men med høyst 100kw på V4🤔.

Etternøleren

Utgående versjon har et NCM batteri på 87,5 kWh og blir erstattet med et LFP-batteri med 80,8 kWh.

De skriver i mailen:
SitatReduksjonen i nyttelast skyldes primært den økte egenvekten
på kjøretøyet som følge av nytt batteri, nye funksjoner og
forbedret utstyr.

Min oppfattelse er at LFP-batteriene er tyngre enn NMC, så et sted måtte de sette grensen for at faceliften ikke skal bli altfor tung? Så de sparer i hvert fall ingen kilo ved å redusere batterikapasiteten, men at det er batteriteknologien som gjør at vekten øker.

daktari

Såvidt jeg leser så har bilen "front double-wishbone"  noe som regnes som mer avansert enn typisk McPherson. Typisk BMW, Lexus osv.

Bak "multi-link independent suspension" som, uten nyanser, er ganske så vanlig også i dyre klasser. En billig løsning, vanligere på småbiler, er typisk torsjonsaksel eller stiv aksel.

Den kan leveres med dobbel-ventil dempere eller luffjører med justerbare/adaptive dempere.

Jeg vil tenke at dette er et hakk over billigbil, så hva konkret er endret på ny modell?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Etternøleren

Kjørt dokumentet fra forhandler gjennom chatgpt kverna...

Sammenligning: XPENG G6 MY24 vs Nye G6 (MY25)
(Oppdatert juli 2025 – norske spesifikasjoner)

🔹 Eksteriør

Logo
• MY24: I grill
• MY25: På panseret, mattgrå
→ Mer eksklusivt uttrykk

Frontlys
• MY24: Standard DRL
• MY25: Full DRL med ny signatur
→ Bedre synlighet og mer moderne design

Hjulbue
• MY24: Sort plast
• MY25: Lakkert i karosserifarge
→ Mer premium utseende

Bakspoiler
• MY24: Vanlig
• MY25: "Ducktail"-design
→ Sporty og mer aerodynamisk

Felger
• MY24: Standard 20"
• MY25: Nytt design, sorte felger på Black Edition
→ Flere og mer iøynefallende valg

🔹 Interiør og komfort

Skjerm
• MY24: 14,9"
• MY25: 15,6", +30 % oppløsning
→ Klarere og større skjerm

Instrumentpanel
• MY24: Integrert 10,25"
• MY25: Frittstående 10,25"
→ Bedre lesbarhet og mer moderne design

Seter
• MY24: Kunstskinn, også på Performance
• MY25: PU (SR), Nappa-skinn (Perf)
→ Mye mer premium og slitesterkt

Setekomfort
• MY24: OK
• MY25: Korsryggstøtte, massasje, ny polstring
→ Bedre støtte og komfort, spesielt på lange turer

Ambientlys
• MY24: 64 farger
• MY25: 256 farger (Galaxy Rhythm)
→ Mer atmosfære og personlig tilpasning

Støyisolering
• MY24: Standard glass
• MY25: Doble ruter, bedre isolasjon
→ Mye roligere kupé

🔹 Teknologi og lading

Batteri (Standard Range)
• MY24: 66 kWh LFP
• MY25: 68,5 kWh LFP
→ Bedre holdbarhet, lavere miljøavtrykk

Batteri (Performance)
• MY24: 87,5 kWh NCM
• MY25: 80,8 kWh LFP
→ Raskere lading og lengre levetid, men litt kortere rekkevidde

Rekkevidde SR
• MY24: Ca. 435 km
• MY25: 470 km (WLTP)
→ +35 km

Rekkevidde Performance
• MY24: Ca. 550 km
• MY25: 510 km (WLTP)
→ -40 km, men vesentlig raskere lading

Lading 10–80 %
• MY24: Ca. 20 min
• MY25: 12 min
→ Betydelig raskere

Autopilot-hardware
• MY24: Orin X
• MY25: Orin X (Performance), ny chip i SR
→ SR har svakere HW, men fungerer fint til daglig bruk

🔹 Smarte funksjoner

• UWB smartnøkkel med fjernparkering
• NFC-kort for backup og trening
• Oppvarmet frontrute (automatisk under 4 °C)
• Kapasitive dørhåndtak med automatisk åpning
• Forbedret stemmestyring – fungerer offline og støtter norske dialekter

🔹 Norske priser (juli 2025)

• Standard Range: 470 km – fra kr 399.000,-
• Performance AWD: 510 km – fra kr 479.000,-

🔹 Kort oppsummert

✔️ Mer luksus i interiøret
✔️ Kraftig forbedret ladehastighet (12 min 10–80 %)
✔️ Nye smarte funksjoner og bedre lydkomfort
✔️ Fortsatt konkurransedyktig pris

⚠️ Litt kortere rekkevidde på Performance
⚠️ Litt lavere nyttelast pga. økt egenvekt

Svk

Ser nye G9 koster det samme som gamle på kampanje med 50-60.000 rab.

Gjelder det samme på G6?

Håpløst å kjøpe elbil idag

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Etternøleren på onsdag 23. juli 2025, klokken 12:47Utgående versjon har et NCM batteri på 87,5 kWh og blir erstattet med et LFP-batteri med 80,8 kWh.

De skriver i mailen:
SitatReduksjonen i nyttelast skyldes primært den økte egenvekten
på kjøretøyet som følge av nytt batteri, nye funksjoner og
forbedret utstyr.

Min oppfattelse er at LFP-batteriene er tyngre enn NMC, så et sted måtte de sette grensen for at faceliften ikke skal bli altfor tung? Så de sparer i hvert fall ingen kilo ved å redusere batterikapasiteten, men at det er batteriteknologien som gjør at vekten øker.

Aha. Da gir det mening. Betyr det at en kan la bilen stå parkert med 100% og? Det vil i så fall gjøre at en mye oftere har mer strøm på batteriet og, når en plutselig trenger det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA