Type 2 lader i Tyskland

Startet av TeslaTonje, lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23

« forrige - neste »

TeslaTonje

Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?

hELgenen

Jeg trodde at bilens navigasjon kun viste ladere som var kompatible med bilen.

https://tocn.no/2021/02/ccs-lading/

Forstår virkelig frustrasjonen,men snodig at bilen ikke ga deg beskjed om du valgte å navigere til München.


ToWalkOrDrive

Ja, er vel en sånn adapter du trenger, pluss installasjon.
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-x-ccs-oppgradering

Synes Appen Chargefinder er veldig god. Dessverre er filteret litt dårlig, men du kan filtrere på Type 2. Dersom du ville snevre inn søket på at det også må være over 40kW f.eks. så takler den det dårlig. Den viser da stasjoner som f.eks. har Type 2 22kW og CCS 150kW, selv om det siste er uinteressant. En kan gå inn og klikke og se maks effekt på Type 2.

Det som er bra med Chargefinder er at mange ladere / operatører vises der.
Tesla Model Y                         2021-

TeslaTonje

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:58Ja, er vel en sånn adapter du trenger, pluss installasjon.
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-x-ccs-oppgradering

Synes Appen Chargefinder er veldig god. Dessverre er filteret litt dårlig, men du kan filtrere på Type 2. Dersom du ville snevre inn søket på at det også må være over 40kW f.eks. så takler den det dårlig. Den viser da stasjoner som f.eks. har Type 2 22kW og CCS 150kW, selv om det siste er uinteressant. En kan gå inn og klikke og se maks effekt på Type 2.

Det som er bra med Chargefinder er at mange ladere / operatører vises der.

Takk for konkret tips til app og lenke!

TeslaTonje

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:38Jeg trodde at bilens navigasjon kun viste ladere som var kompatible med bilen.

https://tocn.no/2021/02/ccs-lading/

Forstår virkelig frustrasjonen,men snodig at bilen ikke ga deg beskjed om du valgte å navigere til München.
 Frustrasjonen går i at det er ingen ladere som dukker opp på kartet i bilen, for det er ingen vi er kompatible med lenger. Vi må bruke ekstern ladeapp m.kart og de er både trege, dyre og dårlige. Vi er en av de heldige som har gratis lading i hele verden tilknyttet bilen, derfor har vi tviholdt på den. Dette kom så overraskende på oss da alt fungerte bra i Danmark og Sverige.


jkirkebo

#5
Sitat fra: TeslaTonje på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?

Det er ingen stor jobb å oppgradere en X til CCS. De monterer en liten boks i forbindelse med laderen samt at du får en adapter. Forklar problemet for nærmeste Tesla-verksted i Tyskland så kan det godt hende de fikser det på sparket om de har delene inne. Tror det tar godt under en time.

Ellers imponerende at det fortsatt går X på veien uten CCS-oppgradering. Det begynner å bli noen år siden Tesla monterte den siste Type 2 Superchargeren nå, så i dag kan man vel kanskje benytte maks 1/3 del av SuC-stasjonene i Norge uten CCS-adaptere?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: TeslaTonje på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?
Har du adapter til ChaDeMo? kanskje du finner noen slike ladere der du kan få litt mere fart enn på AC, ihvertfall til du kommer til et SC der de kan oppgradere til CCS-adapter-kompabilitet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TeslaTonje

Sitat fra: RJK på søndag 13. juli 2025, klokken 00:38
Sitat fra: TeslaTonje på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?
Har du adapter til ChaDeMo? kanskje du finner noen slike ladere der du kan få litt mere fart enn på AC, ihvertfall til du kommer til et SC der de kan oppgradere til CCS-adapter-kompabilitet...

Det skal vi sjekke ut, vi har med oss alt av kabler etc som tilhører bilen  så hvis det fulgte med ved kjøp så kan det være at det ligger baki der. Det skal vi sjekke. Alle ladere vi har vært innom har dette som 150 kWh alternativ så det ville jo vært supert!

TeslaTonje

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. juli 2025, klokken 23:12
Sitat fra: TeslaTonje på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?

Det er ingen stor jobb å oppgradere en X til CCS. De monterer en liten boks i forbindelse med laderen samt at du får en adapter. Forklar problemet for nærmeste Tesla-verksted i Tyskland så kan det godt hende de fikser det på sparket om de har delene inne. Tror det tar godt under en time.

Ellers imponerende at det fortsatt går X på veien uten CCS-oppgradering. Det begynner å bli noen år siden Tesla monterte den siste Type 2 Superchargeren nå, så i dag kan man vel kanskje benytte maks 1/3 del av SuC-stasjonene i Norge uten CCS-adaptere?

Tusen takk for godt svar. Vi ringer de to SC som er i München mandag morgen, tar også en telefon til Norge og hører om de kan hjelpe oss på et vis også.
Godt at dette er en enkel operasjon.

Og ja, ganske imponerende med å kjøre rundt uten oppgradering. Føles ut som om vi har levd under en stein på dette punktet. Vi kjører stort sett til hytta og ellers i Norge og de laderene vi alltid har brukt er jo der de. Minus den i Falkenberg som vi har brukt til Købehavn for tre år siden.

TeslaTonje

Oppdatering: har tatt kontakt med Tesla Road service i Leipzig og de skal gi beskjed til servicesenter i München. De vil ta kontakt med oss i morgen tidlig for å fikse adapter/retrofit. Fikk en super hjelp på telefonen og de var så hyggelige.
Godt at det fortsatt er noen fordeler med denne bilen.

jkirkebo

#10
Sitat fra: TeslaTonje på søndag 13. juli 2025, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på søndag 13. juli 2025, klokken 00:38Har du adapter til ChaDeMo? kanskje du finner noen slike ladere der du kan få litt mere fart enn på AC, ihvertfall til du kommer til et SC der de kan oppgradere til CCS-adapter-kompabilitet...

Det skal vi sjekke ut, vi har med oss alt av kabler etc som tilhører bilen  så hvis det fulgte med ved kjøp så kan det være at det ligger baki der. Det skal vi sjekke. Alle ladere vi har vært innom har dette som 150 kWh alternativ så det ville jo vært supert!

CHAdeMO-adapter var ikke noe som fulgte med, den kostet rundt 5000,- ekstra. Jeg hadde en til min gamle Model S, brukte den i mange år før det ble nok SuC-stasjoner. Brukte den også til Model X men solgte den når CCS-oppgraderingene kom, siden CHAdeMO-adapteren var begrenset til ca. 46kW maks. Tror det var i 2019 CCS retrofit ble lansert.

Har du kjøpt bilen brukt så kan den selvsagt ha fulgt med. Slik ser den ut:
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

TeslaTonje

Tusen takk, vi har ikke adapter som ser slik ut. Forhåpentligvis så ordner det seg i morgen. Og i Kitzbhuel og Salzburg er det flere ladere til oss. I mellomtiden så snegler vi oss nedover og når snart mål. Med noen gode timers ladepauser underveis. Forhåpentligvis kan vi le av dette...  om en sånn 5 års tid😂

Orbit

#12
Jeg prøvde å få ABRP til å lage en rute for en TMX 75D uten CCS, og den klarte faktisk å komme seg frem til München og Salzburg ved å holde seg langs den tyske grensen, enten mot mer vestlige eller østlige land, og ofte ta en avstikker inn i disse for å lade.

Den fant også et par odde ladere (utenfor Tesla sitt nettverk) 100 km vest for München, som skal kunne DC-lade på type 2! Dersom denne er på deres vei, kan det kanskje hjelpe litt.

Kartposisjon: https://maps.app.goo.gl/Lr66S3DwTtvfiPKLA
Chargefinder sier at "Tesla-pluggen" har vært brukt i dag (kartposisjonen deres er noen hundre meter feil):
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-ungerhausen-alois-muller-gmbh/mz8zeq

En annen på flyplassen i Memmingen (rett ved den over):
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-memmingerberg-e-con-ag-flughafen-memmingen-ac-dc/xrqmd2

Betaling er f.eks. med Elli sin app.




2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TeslaTonje

Sitat fra: Orbit på søndag 13. juli 2025, klokken 21:37Jeg prøvde å få ABRP til å lage en rute for en TMX 75D uten CCS, og den klarte faktisk å komme seg frem til München og Salzburg ved å holde seg langs den tyske grensen, enten mot mer vestlige eller østlige land, og ofte ta en avstikker inn i disse for å lade.

Den fant også et par odde ladere (utenfor Tesla sitt nettverk) 100 km vest for München, som skal kunne DC-lade på type 2! Dersom denne er på deres vei, kan det kanskje hjelpe litt.

Kartposisjon: https://maps.app.goo.gl/Lr66S3DwTtvfiPKLA
Chargefinder sier at "Tesla-pluggen" har vært brukt i dag (kartposisjonen deres er noen hundre meter feil):
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-ungerhausen-alois-muller-gmbh/mz8zeq

En annen på flyplassen i Memmingen (rett ved den over):
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-memmingerberg-e-con-ag-flughafen-memmingen-ac-dc/xrqmd2

Betaling er f.eks. med Elli sin app.






Tusen takk for et hjelpsomt og grundig innlegg!

Vi har kommet oss til målet og fått ekstremt god hjelp av Tesla teamet i München. Nå er vi oppe og går på supercharger ladenett.

Rosstopher

Sitat fra: Orbit på søndag 13. juli 2025, klokken 21:37[...]
Den fant også et par odde ladere (utenfor Tesla sitt nettverk) 100 km vest for München, som skal kunne DC-lade på type 2!
[...]

Trur du ikke det egentlig er CCS som er merket feil? Type 2-kontakten kan jo brukes til DC-lading, men jeg har aldri sett det i praksis før. Rart om en ladestasjon skal ha det alternativet og ingen CCS.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA