Gammel/ ny - lån eller ikke - trenger litt droddling :)

Startet av Stig@tle, torsdag 10. juli 2025, klokken 21:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:36
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336

https://youtu.be/8XhXuhjDA2A?si=qrbk5I2nhbitLVcV

Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.

Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.

Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.

Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR:  9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.

Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.

Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.

Det er omtrent samme rute, og omtrent samme fart. Nå må jeg ta forbehold om at det er en stund siden jeg har sett disse videoene, men i de jeg har sett så velger han forskjellige ladestopp fra gang til gang, og kjører ikke konstant og lik fart. Og resten av faktorene har han ikke kontroll over, altså vær, vind, temperatur, trafikk, etc. Altså ganske uvitenskapelig IMO. Er det 90 minutter forskjell mellom to biler som er testet under tilsynelatende like forhold så er det nok en betydelig og reell forskjell ja, men 20 minutter forskjell på over 9 timers kjøring og med 4 års mellomrom trur jeg ikke er stor nok forskjell til å kunne banke i bordet med noe.
Han har vel justert ruten noe etter nytt bosted, så ruten er ikke helt den samme som før Korona. Virker og som han og har valgt "Norgesrute" en gang i mellom, rett og slett for å ha litt variasjon.

Kan tenke meg det er litt kjedelig å kjøre samme ruten konstant år ut og år inn, men det gjør det noe mindre vitenskapelig korrekt. Men tror ikke de utgjør veldig mye forskjell.

Ladestoppene blir selvsagt forskjellig ut fra rekkevidden til den enkelte bil, og tildels hvor lenge de klarer å holde tilstrekkelig ladefart til å komme frem til ny lader det vil være fornuftig å nå. Dette kan variere stort fra bil til bil.

F.eks. ville det vært utenkelig å gjøre de samme, og like mange ladestopp med Lucid Air som med Ioniq 28 kWh... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på tirsdag 15. juli 2025, klokken 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 

Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Contango

Det fungerer nok sikkert fint med initiell ladeplanlegging. Hva jeg ikke liker er mangelen på fleksibilitet underveis. Hos Tesla er det et stort kart som viser alle Teslas ladestajoner (muligens også andre?), og status på hver av de. Latterlig enkelt å eksvs si "jeg er ikke sulten nå og venter til neste mulighet med å stoppe. Og jeg har nok kwh til stasjon x men ikke stasjon y". Pluss, man ser fort om de ligger lett tilgjengelig eller man må kjøre en omvei. Dette er ikke enkelt i andre biler uten å totalt begrave seg i undermenyer eller rett og slett stoppe og lage ny plan.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:36
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336

https://youtu.be/8XhXuhjDA2A?si=qrbk5I2nhbitLVcV

Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.

Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.

Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.

Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR:  9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.

Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.

Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.

Det er omtrent samme rute, og omtrent samme fart. Nå må jeg ta forbehold om at det er en stund siden jeg har sett disse videoene, men i de jeg har sett så velger han forskjellige ladestopp fra gang til gang, og kjører ikke konstant og lik fart. Og resten av faktorene har han ikke kontroll over, altså vær, vind, temperatur, trafikk, etc. Altså ganske uvitenskapelig IMO. Er det 90 minutter forskjell mellom to biler som er testet under tilsynelatende like forhold så er det nok en betydelig og reell forskjell ja, men 20 minutter forskjell på over 9 timers kjøring og med 4 års mellomrom trur jeg ikke er stor nok forskjell til å kunne banke i bordet med noe.

- I videoen jeg linket til skryter han i hvert fall over at han kjører samme ruten (var annen rute under Corona - Sverige-nekt-tiden).

- Det var tilsynelatende mye finere vær da Lexus kjørte. Var til og med litt regn for Tesla.

- Det var ikke 4 år mellom testene, men kun 1 år

- Dersom det er en død ku i veien pleier han å korrigere tiden det tar å blåse liv i kuen

Det som han godt kunne hatt med i testen er hvor mange stopp han bruker. Med Tesla så er det en svært stor forskjell på lade-effekt på lav og høy State Of Charge, sånn at mange og hyppige ladestopp lønner seg, men ikke så ille siden bilen bruker så lite strøm, og en derfor får kjørt veldig langt uansett.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. juli 2025, klokken 15:14
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:36
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336

https://youtu.be/8XhXuhjDA2A?si=qrbk5I2nhbitLVcV

Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.

Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.

Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.

Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR:  9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.

Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.

Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.

Det er omtrent samme rute, og omtrent samme fart. Nå må jeg ta forbehold om at det er en stund siden jeg har sett disse videoene, men i de jeg har sett så velger han forskjellige ladestopp fra gang til gang, og kjører ikke konstant og lik fart. Og resten av faktorene har han ikke kontroll over, altså vær, vind, temperatur, trafikk, etc. Altså ganske uvitenskapelig IMO. Er det 90 minutter forskjell mellom to biler som er testet under tilsynelatende like forhold så er det nok en betydelig og reell forskjell ja, men 20 minutter forskjell på over 9 timers kjøring og med 4 års mellomrom trur jeg ikke er stor nok forskjell til å kunne banke i bordet med noe.

- I videoen jeg linket til skryter han i hvert fall over at han kjører samme ruten (var annen rute under Corona - Sverige-nekt-tiden).

- Det var tilsynelatende mye finere vær da Lexus kjørte. Var til og med litt regn for Tesla.

- Det var ikke 4 år mellom testene, men kun 1 år

- Dersom det er en død ku i veien pleier han å korrigere tiden det tar å blåse liv i kuen

Det som han godt kunne hatt med i testen er hvor mange stopp han bruker. Med Tesla så er det en svært stor forskjell på lade-effekt på lav og høy State Of Charge, sånn at mange og hyppige ladestopp lønner seg, men ikke så ille siden bilen bruker så lite strøm, og en derfor får kjørt veldig langt uansett.

Når jeg skrev omtrent samme ruten mente jeg at han lader på forskjellige steder, og dermed endrer ruten litt fra gang til gang. Og de 4 årene var mellom gammel og ny Model Y. Han prøver å korrigere så godt han kan, og han gjør testen så nøyaktig han kan, men han har jo som sagt ikke kontroll over vær og vind og sånt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Contango på tirsdag 15. juli 2025, klokken 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 

Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
Nei, det gjør ikke det. Men man må én gang velge foretrukket hastighet ved planlegging, dvs velge vekk 50 kW og under. Så kan man også velge et eller flere nettverk mam vil bilen skal holde seg til, og evnt registrere Plug & charge.
Hvis man vil så kan man justere bilens forslag med å legge til andre stasjoner, dra og slippe på rekkefølge osv osv. Dette kan gjøres i appen også.

Samme hos BMW forøvrig.

Tesla gjør det enklere for seg ved å kun forholde seg til egen kjede. Man kan altså sette opp andre merker til å gjøre det også, hvis man faktisk ønsker mindre valgfrihet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:29
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Contango på tirsdag 15. juli 2025, klokken 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 

Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
Nei, det gjør ikke det. Men man må én gang velge foretrukket hastighet ved planlegging, dvs velge vekk 50 kW og under. Så kan man også velge et eller flere nettverk mam vil bilen skal holde seg til, og evnt registrere Plug & charge.
Hvis man vil så kan man justere bilens forslag med å legge til andre stasjoner, dra og slippe på rekkefølge osv osv. Dette kan gjøres i appen også.

Samme hos BMW forøvrig.

Tesla gjør det enklere for seg ved å kun forholde seg til egen kjede. Man kan altså sette opp andre merker til å gjøre det også, hvis man faktisk ønsker mindre valgfrihet.

Interessant at dere har så vidt forskjellige opplevelser. Eier du også både Tesla og VAG per i dag?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Contango

#23
Daktari svarer ikke, slik jeg leser ham, på det jeg ønsker bedre. Han snakker om hvordan du setter opp ladeplanleggingen, mens jeg snakker om hvordan jeg kan få informert valgfrihet i bilen underveis.

Edit: som et eksempel bruker jeg ABRP fordi den i alle fall veldig tydelig viser meg status på valgt ladestasjon. Begynner stasjonen å fylle seg opp, vet jeg at jeg må gjøre noe. Dersom jeg skal endre plan synes jeg det er lettere og tryggere å stoppe og bruke telefon eller iPad enn å skulle inn i masse menypunkter i bilens nav. Tesla er for meg helt overlegen på dette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Stig@tle

Da er TmY Juniper kjøpt og skal hentes til Onsdag. 
Ufattelig spent på min første eskenye bil. 
Gjorde antagelig no teit ved å spytte inn litt egnekapital.. men er vel sånn jeg er bygd. 
Skulle nok ha hatt baller til å fullfinansiert og satt egenkap på konto så lenge... 

Må nok bo i bilen en uke for å bli kjent med den skjermen og mulighetene! 

Vel - thx for input! 
TMY Juniper !!!! Hentes 23.juli!!

Kona. 64kw 2020. 98.000km - solgt!!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stig@tle på fredag 18. juli 2025, klokken 10:27Da er TmY Juniper kjøpt og skal hentes til Onsdag.
Ufattelig spent på min første eskenye bil.
Gjorde antagelig no teit ved å spytte inn litt egnekapital.. men er vel sånn jeg er bygd.
Skulle nok ha hatt baller til å fullfinansiert og satt egenkap på konto så lenge...

Må nok bo i bilen en uke for å bli kjent med den skjermen og mulighetene!

Vel - thx for input!

Gratulerer!
Egenkapital-innsprøytingen gjør i hvert fall at du ikke blir fristet på å ta de ut av konto og kjøpe andre ting  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Stig@tle

:+1: ;)
Takk - trengte den ! ! 
Leverer bilen på torsdag til ceramic coating.  Så får KUN en dag til å bli litt kjent før den leveres .. men regner med det er en bra investering og at jeg på søndag blir sinnsykt stolt av bilen :) 
TMY Juniper !!!! Hentes 23.juli!!

Kona. 64kw 2020. 98.000km - solgt!!

CorsoDante

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:29
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Contango på tirsdag 15. juli 2025, klokken 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 

Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
Nei, det gjør ikke det. Men man må én gang velge foretrukket hastighet ved planlegging, dvs velge vekk 50 kW og under. Så kan man også velge et eller flere nettverk mam vil bilen skal holde seg til, og evnt registrere Plug & charge.
Hvis man vil så kan man justere bilens forslag med å legge til andre stasjoner, dra og slippe på rekkefølge osv osv. Dette kan gjøres i appen også.

Samme hos BMW forøvrig.

Tesla gjør det enklere for seg ved å kun forholde seg til egen kjede. Man kan altså sette opp andre merker til å gjøre det også, hvis man faktisk ønsker mindre valgfrihet.

Interessant at dere har så vidt forskjellige opplevelser. Eier du også både Tesla og VAG per i dag?

Litt pussig at man ikke oppgir hvilken bil man kjører?

Ser ikke ut til å kjøre Tesla nei, det avslørende elementet er påstanden om at Tesla bare lister opp "egen kjede" - hvilket er feil. Man kan si mye om Tesla, men å insinuere at Tesla skulle være underlegen mht. lading, dertil fleksibilitet underveis, det må være en slags spøk. Fristende å tenke i retning av gaslighting.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: Stig@tle på fredag 18. juli 2025, klokken 10:27Da er TmY Juniper kjøpt og skal hentes til Onsdag.
Ufattelig spent på min første eskenye bil.
Gjorde antagelig no teit ved å spytte inn litt egnekapital.. men er vel sånn jeg er bygd.
Skulle nok ha hatt baller til å fullfinansiert og satt egenkap på konto så lenge...

Må nok bo i bilen en uke for å bli kjent med den skjermen og mulighetene!

Vel - thx for input!

Gratulerer med det som later til å være en knallbra bil, bare å glede seg!

Penger på konto havner ikke alltid i noe snusfornuftig, så kan være en smart avgjørelse ;)

Enig i at Tesla har høyere opplevd brukerterskel enn mange, fordi den ikke er like konvensjonell, men når det sitter - så er det full flyt. AP (TACC) vs. adaptiv cruise er en smakssak, men for meg er dette et av hovedpoengene med å sverge til Tesla. Blir derfor fort vanskelig å hoppe av, selv om en viss patriark tidvis er rape gal.

Og siden dette er første fabrikknye bil; Nyt duften! Det er få ting som lukter så godt som en nybil...
TMYP HW4 / TM3P Atom

ToWalkOrDrive

Sitat fra: CorsoDante på fredag 25. juli 2025, klokken 08:10
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. juli 2025, klokken 17:29
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 12:07
Sitat fra: Contango på tirsdag 15. juli 2025, klokken 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja. 

Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
Nei, det gjør ikke det. Men man må én gang velge foretrukket hastighet ved planlegging, dvs velge vekk 50 kW og under. Så kan man også velge et eller flere nettverk mam vil bilen skal holde seg til, og evnt registrere Plug & charge.
Hvis man vil så kan man justere bilens forslag med å legge til andre stasjoner, dra og slippe på rekkefølge osv osv. Dette kan gjøres i appen også.

Samme hos BMW forøvrig.

Tesla gjør det enklere for seg ved å kun forholde seg til egen kjede. Man kan altså sette opp andre merker til å gjøre det også, hvis man faktisk ønsker mindre valgfrihet.

Interessant at dere har så vidt forskjellige opplevelser. Eier du også både Tesla og VAG per i dag?

Litt pussig at man ikke oppgir hvilken bil man kjører?

Ser ikke ut til å kjøre Tesla nei, det avslørende elementet er påstanden om at Tesla bare lister opp "egen kjede" - hvilket er feil. Man kan si mye om Tesla, men å insinuere at Tesla skulle være underlegen mht. lading, dertil fleksibilitet underveis, det må være en slags spøk. Fristende å tenke i retning av gaslighting.

Ikke at jeg leter veldig ofte etter andre ladestasjoner enn Tesla's 150, men du må gjøre et par trykk for å finne de andre. Tror Tesla endrer en del på brukergrensesnittet her.
Sist gang mener jeg at jeg skrev "charger" i navigasjonen, så foreslo den alskens, så var det bare å trykke på ønsket på kartet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA