Gammel/ ny - lån eller ikke - trenger litt droddling :)

Startet av Stig@tle, torsdag 10. juli 2025, klokken 21:41

« forrige - neste »

Stig@tle

Hei! 
Kjenner at jeg trenger litt hjelp til valg av ny bil. Kona'n skal selges. 
Og har lyst på en modY. 

Men - skal en handle certified pre-owned fra tesla - eller finn.no

Har en plan - fint med no synsing fra de som orker. 

Kjøpe pre owned fra tesla (2023 mod med lavest mulig km) - men det er jo insain mange å velge i - man får jo ikke sett akkurat den bilen og forstå hvorfor en koster 390.000 og en annen med lik km koster 445000. 
En står det -Margin -på og en står det -mulighet for mva reduksjon. 
Skjønner lite jeg da. 
Men - la oss si jeg kjøper en der til 400.000 
Da tenkte jeg å bruke 200.000 cash og låne resten ( for å få lav utgift pr mnd. -2-3tusen. ) 

Og så evnt å selge iløpet av 3 år tenker jeg. 

Eller tenker jeg heeelt idiotisk? 
Har aldri hatt billån - alltid casha ut alle biler - og kan det nå og men da er safebuffer borte.. 

Hva ville dere gjort da ?  Noe annet? 

Gått å tenkt og googla og tenkt og sikla i 2 mnd nå..  så nå må jeg få litt drahjelp :) 

Takk på forhånd til de som gidder å hjelpe vinglepettern her! 

TMY Juniper !!!! Hentes 23.juli!!

Kona. 64kw 2020. 98.000km - solgt!!

RJK

Skal du kjøpe så ny som 2023-modell, tenker jeg du får best tilbud på en som selges av en privat selger. Den er jo fremdeles innenfor garanti, så lenge den er gått under 100K (eller hva grensen er for den modellen).

Pris kan variere på om det er RWD Standard Range, RWL Long Range eller AWD Long Range. Dessuten kan det jo være at noen har FSD-pakken eller Enhanced AP (EAP), som bør bety lite på pris, men er jo litt merverdi i, ihvertfall EAP. Kjøpt fra Tesla, så har de fjernet tilleggspakker så du ev. må kjøpe dert på nytt om du vil ha med.

Ellers er det jo om den er foliert eller delfoliert eller på annen måte er bedre utstyrt, men fra fabrikk er de jo temmelig standard. Fargevalg kostet litt som ny, så kan jo og gi litt prisforskjell.

Ellers gjør jo Tesla sin 0% rentepakke at det kan lønne seg å kjøpe nytt, spare pengene i fond til bedre avkastning ("gratis penger") og så betale alt inn når de 3 årene er gått!

Er ikke sikkert bruktselgerne helt har tatt inn i prisene sine hva det burde gjøre med prisforlangende på en brukt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Kjøper du helt ny med 0-rente og har 200k i EK så vil du ha 2-3 løk i måneden i låneutgifter. Sånn ca.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Stig@tle

Sitat fra: Stig@tle på torsdag 10. juli 2025, klokken 21:41Hei!
Og har lyst på en modY. Awd LR

Men - skal en handle certified pre-owned fra tesla - eller finn.no ?

Kjøpe pre owned fra tesla (2023 mod med lavest mulig km) - men det er jo insain mange å velge i - man får jo ikke sett akkurat den bilen og forstå hvorfor en koster 390.000 og en annen med lik km koster 445000.
Skjønner lite jeg da.
Da tenkte jeg å bruke 200.000 cash og låne resten ( for å få lav utgift pr mnd. -2-3tusen. )

Får jo et år/20000km xtra garanti og enhanced autopilot med i pakka.  Bare lurer på om tanken på å kjøpe den med 200k egenandel pg resten på lån er lurt...  og har selvfølgelig fått tillbud fra rebil og tesla på 130.000 i innbyttepris på kona.. 
kjøpte den nøyakti To år sia . Kjørt den 30.000 da kosta den 245.000... 
er ett sinnsykt tap... 115' på to år.. faen ikke mulig. 4792 kr i mnd pluss :lading - 350kr mnd forsikring- 1100kr mnd -  service. 25.000 kr. 

RJK

Sitat fra: Stig@tle på fredag 11. juli 2025, klokken 02:58
Sitat fra: Stig@tle på torsdag 10. juli 2025, klokken 21:41Hei!
Og har lyst på en modY. Awd LR

Men - skal en handle certified pre-owned fra tesla - eller finn.no ?

Skjønner lite jeg da.

Får jo et år/20000km xtra garanti og enhanced autopilot med i pakka.  Bare lurer på om tanken på å kjøpe den med 200k egenandel pg resten på lån er lurt...  og har selvfølgelig fått tillbud fra rebil og tesla på 130.000 i innbyttepris på kona..
kjøpte den nøyakti To år sia . Kjørt den 30.000 da kosta den 245.000...
er ett sinnsykt tap... 115' på to år.. faen ikke mulig. 4792 kr i mnd pluss :lading - 350kr mnd forsikring- 1100kr mnd -  service. 25.000 kr.

Billigste 2020-modellen med 80-110K km som ligger ute, er en Premium som selges privat for 164 434,- mens de går opp mot 243 434 fra forhandler.

Neste er en bruktimportert med ca samme km-stand, og da skal de ha 171 434,- for den. Den har visstnok nye dekk...

Så her er det nok noen som vil tjene godt. De legger den neppe ut lavere enn den som er billigst, siden den da er fra forhandler!

Jeg ville forsøkt å legge den ut for ca 155K+reg. (4 434,-), da er du 25K over innbyttepris og fremdeles billigst på finn.

Søket jeg gjorde:

https://www.finn.no/mobility/search/car?fuel=4&mileage_from=80000&mileage_to=110000&model=1.772.2000438&registration_class=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2020&year_to=2020
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Brukt skal ligge langt under ny for at det skal lønne seg, du risikerer å måtte bytte dekk før du selger bilen, det er fort 30k for begge settene. Dette i tillegg til servicer som kommer fortere. Kjøp ny med 0% rente, finansier hele på ti år. Sett det du tenkte å bruke på innskudd i fond.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. juli 2025, klokken 07:21Brukt skal ligge langt under ny for at det skal lønne seg, du risikerer å måtte bytte dekk før du selger bilen, det er fort 30k for begge settene. Dette i tillegg til servicer som kommer fortere. Kjøp ny med 0% rente, finansier hele på ti år. Sett det du tenkte å bruke på innskudd i fond.

Jeg er helt enig. Tror og du kan få mer for Konaen. Kan jo begynne med å teste ut Kona på Finn.no selv, og så ser du etterpå hvor mye du har / om du fikk solgt den. Dersom den forsvinner fort kan du jo leie en bil på https://no.getaround.com/

Dersom du kjøper en gammel type Model Y må du og ha i bakhodet at dersom du skal selge den om 3 år så finnes det 70.000 av gammel modell og kanskje 50.000 av ny type. Dermed vil nok verditapet være litt høyere for gammel type, siden mange vil ønske å kjøpe ny type, som har en del forbedringer som mindre støy og bedre støtdemping.

Dersom du synes tidsperspektivet er litt kort for å plassere i fond kan du og velge fastrente-innskudd på de 200.000 med 4,4% rente per dags dato for 2 års binding.

Kjøper du ny Model Y nå så kan du jo og ha bilen lenger enn om du kjøper den brukt. Dersom du ville ønske å selge en brukt 2 år gammel bil om 3 år så kan du jo ha en ny bil i 5 år, og begge vil da være like gamle når de blir solgt. Jeg ville ikke vært bekymret for å ha hatt en ny Model Y i 7 år heller. Har du bilen i 5 eller 7 år så slipper du "transaksjonskostnader" hvert 3. år, sånn som bruktbilselger-fortjeneste, finn-annonsekost osv.

En annen ting jeg vil legge til er at jeg synes bruktprisene på en Model Y er litt vel høye i forhold til nybilpris.

Bør jo og ha med i beregningen hvor mange kroner du sparer på 0% rente på det du skal låne i forhold til renten du må betale. Det enkleste er å sette det opp i et excel-ark.

Nederste bilde viser betalingsplan for ny Tesla Model Y LR AWD med 0% rente i 3 år. Etter de 3 årene har du betalt ned ca 180.000 i avdrag med 10 års nedbetalingsplan. Etter 3 år betaler du inn ca 217.000.
Tesla Model Y                         2021-

Stig@tle

Takk for bra svar folkens.
Heller mot ny TmY-Juniper. 

Etternøleren

Er i samme situasjon selv. Eneste som gjør at jeg ikke handler Juniper i dag er at Tesla kan kutte prisen med 50-100k over natta. Føler det er litt tryggere med bruktbil sånn sett.
Ser og en verdi i å kjøpe certified pre-owned av Tesla, man får med EAP og ett år ekstra garanti, men til en reduksjon av ca 100k av nypris (gammel modell).

Klykken

Hva tror du slike priskutt gjør med bruktbilprisen, da? 🙃
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Etternøleren på søndag 13. juli 2025, klokken 15:21Er i samme situasjon selv. Eneste som gjør at jeg ikke handler Juniper i dag er at Tesla kan kutte prisen med 50-100k over natta. Føler det er litt tryggere med bruktbil sånn sett.
Ser og en verdi i å kjøpe certified pre-owned av Tesla, man får med EAP og ett år ekstra garanti, men til en reduksjon av ca 100k av nypris (gammel modell).

PS: Husk å sjekke effekten av 0% rente i 3 år for deg, vs det du må betale i rente for bruktbil.
Jeg tror ikke Tesla har mer å gå på enn bilpris/rentesponsing-pakken de tilbyr nå. Tidligere hadde Tesla høye marginer, så de kunne sette ned prisen når det lugget. Nå er de nede på lave marginer. Om ca 1,5 år tipper jeg det blir mer avgifter på nybil, så da vil nok bruktprisene holde seg godt. Tidsperspektivet er jo og viktig - hvor lenge en ser for seg å beholde bilen.

Jeg ville uansett prøvekjørt både ny type Model Y og gammel type, gjerne på de veiene du kommer til å kjøre på, og kjenne om forskjellene er viktige for deg.

ToWalkOrDrive

Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336

https://youtu.be/8XhXuhjDA2A?si=qrbk5I2nhbitLVcV

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336

Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.

Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.

Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.

Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.

Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR:   9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.

Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.

Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:36
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21

Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.

Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.

Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR:  9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.

Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.

Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.

Det er omtrent samme rute, og omtrent samme fart. Nå må jeg ta forbehold om at det er en stund siden jeg har sett disse videoene, men i de jeg har sett så velger han forskjellige ladestopp fra gang til gang, og kjører ikke konstant og lik fart. Og resten av faktorene har han ikke kontroll over, altså vær, vind, temperatur, trafikk, etc. Altså ganske uvitenskapelig IMO. Er det 90 minutter forskjell mellom to biler som er testet under tilsynelatende like forhold så er det nok en betydelig og reell forskjell ja, men 20 minutter forskjell på over 9 timers kjøring og med 4 års mellomrom trur jeg ikke er stor nok forskjell til å kunne banke i bordet med noe.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA