Vurderer bilkjøp

Startet av Montema, tirsdag 08. juli 2025, klokken 18:12

« forrige - neste »

Montema

Hei

Har trålet dette forumet i noen måneder og får meg nå endelig til å ta i bruk tastaturet.

Jeg er ganske giret på å oppgradere nåværende 2019 ioniq.

Tanken har hele tiden vært å kjøpe en nybil suv, men det behovet vil nok ikke komme før om 2-3 år. Vi har ingen unger idag, men planen er først en og deretter en til. Så da trenger jeg forslag til biler (blir fort bruktbil). Dette skal være en "midlertidig" bil frem til vi trenger bagasjerom for 2 unger og bilferie osv..

Mine ønsker:
- Lang rekkevidde, helst godt over 400km
- Firehjulstrekk er ønskelig men ikke absolutt nødvendig
- km stand maks 35000-40000, og helst ha noe igjen på nybilgaranti
- frunk
- Prisklasse: rundt 300.000, men helst ikke høyere enn 330.000.

Jeg har sett meg godt rundt, og det finnes jo alternativer men vet ikke hva folk her tenker om kravene, og om det er "dumt" å kjøpe en bil som vi etter planen skal ha i 2-3 år?

Grunnen til at jeg ønsker å bytte ut ioniqen er kort rekkevidde, lite bagasjerom og nå en defekt a/c som ikke lenger kjøler.

Håper noen tar seg tid til å svare her, venter spent på noen forslag 😃

daktari

Det koster alltid mer å bytte ofte, men noen får det til å bli en slags butikk ved stadig å velge populære biler som er ettertraktet brukt. Med en større bil får du sikkert bedre komfort på langtur, men litt mindre praktisk på bykjøring. Kan like gjerne gå for en familiebil med en gang.

Så vil et bytte vekk fra Ioniq (40 kWh?) til 400 km+ klassen være et stort fremsktitt uansett hva du velger.
Biler i den prisklassen du nevner er typisk ID.4, Enyaq, Ioniq 5, Model 3, Y, iX1, men også de sakteladende E-Niro, Kona, Soul 64 kWh,Leaf 60 kWh.
Outsidere er f.eks Peugeot 2008, Citroën C4, Opel hvor man sikkert kan gjøre noen kupp.

Det er i grunn så mange valg nå at du kan gå mest etter personlige preferanser på seter, design, farger og infotainment.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

batterimannen

Jeg ville gått rett for en familiebil med en gang. Det virker ikke som at det er så fjern fremtid, at det er noe poeng å bytte bil en ekstra gang. Da kan du eventuelt legge inn det mellomlegget du ville tapt på ekstra bilbytte, i en bil nå.

Brukt: Nisan Ariya, Toyota BZ4X, Hyundai Ioniq 5?

Klarer du deg med tohjulstrekk, så kan man feks vurdere en ny MG S5. Da har du 7 års garanti.

... ser at jeg ikke tok hensyn til frunk. Enyaq, ID.4/ID.5, Ariya, BZ4X, MG S5 har ikke frunk. Personlig ville jeg ikke brydd meg så mye om det. Vi har det på bilen vår nå, men jeg synes det er upraktisk. Mange produsenter velger å heller få større innvendig plass med kortere panser foran på bilen. Mer plass inni bilen med samme utvendige mål.   

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Ser at en outsider som kan tilføyes listen til dakari er Subaru Solterra. 2023 modellene starter fra under 350K på Finn, mindre kjipe enn søstermodellen Toyota bZ4X i lavere utstyrsgrader, alle har vært levert med 4x4 og understellsbehandling. Kan være en ide å sjekke om man har ett Subaru service punkt i nærheten siden det er ett lite merke, men man kan bruke andre kjeder for vanlig service også. DC-lader sakte på vinteren i forhold til konkurrentene men alle bilkjøp har kompromisser.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 09. juli 2025, klokken 03:19Ser at en outsider som kan tilføyes listen til dakari er Subaru Solterra. 2023 modellene starter fra under 350K på Finn, mindre kjipe enn søstermodellen Toyota bZ4X i lavere utstyrsgrader, alle har vært levert med 4x4 og understellsbehandling. Kan være en ide å sjekke om man har ett Subaru service punkt i nærheten siden det er ett lite merke, men man kan bruke andre kjeder for vanlig service også. DC-lader sakte på vinteren i forhold til konkurrentene men alle bilkjøp har kompromisser.
Siden det er samme bilen som Toyota BZ4X, så kan man gjerne bruke Toyota sine verksted. De bør jo kunne disse bilene, og har tilgang til de samme delene og stort sett all viktig programvare.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

Montema

Takker for gode svar så langt!

Har idag en 27/28 kwh (noe slikt) batteri på ioniqen.

Grunnen til at vi ikke går "rett til topps" i 500.000,- klassen med større nybil er rett og slett at behovet ikke er der før om noen år.
Og håpet er jo litt at man får mer for pengene om type tre år kontra nå da batterier o.l. stadig er i utvikling.

Og økonomien spiller jo som alltids en rolle. Vi har råd til å kjøpe nytt, men føler det kan være dumt å binde opp så mye kapital før det er nødvendig. Og verditapet på en 2-3 år gammel bruktbil vil jo være mindre enn på en flunkende ny bil - arrester meg gjerne om jeg er på villspor her.

Litt på siden så kan jeg si at jeg og kona mi har hver for oss funnet frem en bil som er aktuelle.

Mitt forslag: brukt tesla 3. Leser litt forskjellig om bagasjeromsmålene, men virker å være grei enighet om at det er god nok plass til en barnevogn og bagasjerom. Legger ved link til den her.
https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/LRW3E7EK7NC492143?titleStatus=used&redirect=no#overview

Hennes forslag er en 2022 ioniq 5
https://www.finn.no/mobility/item/411134528

Jeg er personlig litt lei av ioniq nå, og synes ioniq 5 ser ganske rar ut for å bruke forsiktige ord.

Også er jeg fullt klar over elon musk opprøret, og hun har ikke så mye til overs for den karen der så det blir en kamp jeg må ta om det skal bli tesla. Jeg vil ihvertfall ha mest mulig bil for pengene, og synes det er litt vanskelig å sammenligne f.eks disse to opp mot hverandre. Fullt klar over at det er to forskjellige biler.

Montema

#7
Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 09. juli 2025, klokken 13:26Ev6 nye Facelift

Denne peker seg veldig bra ut med 7 års garanti som nybil. Føler man heller kjøper nybil kontra 1-2 års brukt når man først er i denne prisklassen.

Eneste lille minus er at den er på "kun" 490l bagasjerom.

Har ikke helt utelukket nybil heller.

Og nå vet jeg heller ikke når "facelift" kom.

RJK

Sitat fra: Montema på onsdag 09. juli 2025, klokken 13:46
Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 09. juli 2025, klokken 13:26Ev6 nye Facelift

Denne peker seg veldig bra ut med 7 års garanti som nybil. Føler man heller kjøper nybil kontra 1-2 års brukt når man først er i denne prisklassen.

Eneste lille minus er at den er på "kun" 490l bagasjerom.

Har ikke helt utelukket nybil heller.

Og nå vet jeg heller ikke når "facelift" kom.
Fremfor EV6, så ville jeg vurdert nye EV5 som kommer nå til høsten. Du mister litt ladefart da denne kun er 400V-arkitektur på, men vil nok være en bil du fort beholder når du ellers ville vurdert å bytte ut en mellomløsning!

https://elbil.no/kia-familie-suv-ev5-lanseres-i-norge-til-hosten/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ganske puslete nyttelast i tidlig Ioniq 5 til å være en bil i «familiestørrelse». Mange som har hatt tull med 12v etter hva jeg forstår.

Jeg tenker jeg hadde dratt å prøvekjørt en Tesla Model 3. TM3 hadde vært høyt på lista om jeg ikke behøvde plassen og nyttelasten i min ID.4, og bare trengte noe for å frakte meg selv. Er enormt mange TM3 til salgs på Finn.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Tesla Model 3 har ganske dårlig komfort, og man sitter virkelig "på bakken". Men vi fikk plass til alle 5 på vinterferie med skiboks, så romslig er den jo.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sammenlignet med Ioniq så har ikke Model 3 dårlig komfort. Jeg kjørte og vår -21 Model 3 T/R Norge-Italia og den var absolutt ikke ukomfortabel. Dog viktig å ha riktig hjul/dekk, siden dekkstøy kan være irriterende. Og får man tak i brukt Highland, så er det i hvert fall ikke noe tema, med vesentlige bedre seter, bedre støydemping og mykere demperoppsett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Montema på onsdag 09. juli 2025, klokken 13:40Takker for gode svar så langt!

Har idag en 27/28 kwh (noe slikt) batteri på ioniqen.

Grunnen til at vi ikke går "rett til topps" i 500.000,- klassen med større nybil er rett og slett at behovet ikke er der før om noen år.
Og håpet er jo litt at man får mer for pengene om type tre år kontra nå da batterier o.l. stadig er i utvikling.

Og økonomien spiller jo som alltids en rolle. Vi har råd til å kjøpe nytt, men føler det kan være dumt å binde opp så mye kapital før det er nødvendig. Og verditapet på en 2-3 år gammel bruktbil vil jo være mindre enn på en flunkende ny bil - arrester meg gjerne om jeg er på villspor her.

Litt på siden så kan jeg si at jeg og kona mi har hver for oss funnet frem en bil som er aktuelle.

Mitt forslag: brukt tesla 3. Leser litt forskjellig om bagasjeromsmålene, men virker å være grei enighet om at det er god nok plass til en barnevogn og bagasjerom. Legger ved link til den her.
https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/LRW3E7EK7NC492143?titleStatus=used&redirect=no#overview

Hennes forslag er en 2022 ioniq 5
https://www.finn.no/mobility/item/411134528

Jeg er personlig litt lei av ioniq nå, og synes ioniq 5 ser ganske rar ut for å bruke forsiktige ord.

Også er jeg fullt klar over elon musk opprøret, og hun har ikke så mye til overs for den karen der så det blir en kamp jeg må ta om det skal bli tesla. Jeg vil ihvertfall ha mest mulig bil for pengene, og synes det er litt vanskelig å sammenligne f.eks disse to opp mot hverandre. Fullt klar over at det er to forskjellige biler.

Jeg tror ikke dagens biler blir billigere om 3 år.
De siste årene har nesten alle partiene sagt de vil innføre mye mer avgifter på nybilkjøp. Nå, i det siste året før det er valg, har alle partiene klokelig holdt stilt om det, selv om AP har innført vektavgift på elbiler, + mva over 500.000. Jeg ser ikke vekk fra at fra 01.01.2027 er det 25% mva på elbil fra første krone, og at det ikke selges hybridbiler lenger. Batteri-biten av salgsprisen er allerede redusert mye, så i antall kroner påvirkes det kanskje ikke så mye om batteripakken går ned 30% i pris.

Ved et slikt skifte er batteri-kost-reduksjonen spist opp, og mere til. Ved økning av nybilpris så trekkes ofte bruktbilpris opp. I tillegg har en jo inflasjonen, som vil gjøre verditapet mindre stygt, særlig når en ser at f.eks. Tesla har 3 års 0%-rente på Model Y LR f.eks. Andre bilmerker har like bra dealer.

Når det er sagt så er det jo på vei en del modeller som er mer "familievennlige", selv om mange sliter med å matche Model Y på plass. Synes f.eks. Kia EV5 ser spennende ut, og forventes ikke å bli dyr: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/xm63yn/her-er-kia-ev5-kommer-til-norge-til-hoesten. Burde og vært en EV7 som var kanskje 4,80 lang, og ikke bare 4,61 som EV5. EV9 er jo litt svær igjen.

Hvis du allerede synes 490 liter bagasjeplass er litt lite er det mange biler som har omtrent så lite. Model Y er mye større, særlig med gulvplatene i bagasjerommet bak tatt ut.
Tesla Model Y                         2021-

Montema

Kan oppdatere her om at vi igår prøvekjørte id7 tourer, tesla y og ioniq 5.

Id7 var skuffende, mens ioniq 5 var bra. Men teslaen var noe helt eget å kjøre, så det kiler litt i fingrene med 0% renten som er ute å går. Føler tesla slo de andre bilene på absolutt alt bortsett fra at alt av innstillinger er på en skjerm. At man ikke kan følge med på fartsmåleren og veien samtidig føler jeg nesten er på grensen til trafikkfarlig..

turfsurf

Det med fartsmåleren er en vanesak. Hvis du ser på avstanden fra synsfeltet ditt til der farten vises er den ikke større på Tesla enn biler med tradisjonelt instrumentpanel, siden Tesla viser fartsgrensen høyere oppe. HUD er bedre der, men selv på biler med HUD må man refokusere og flytte blikket ned. Kan ikke si at jeg opplever det som noe verre på vår Y enn på i4en med HUD. I tillegg suger HUD med polariserte solbriller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA