Vurderer bilkjøp

Startet av Montema, tirsdag 08. juli 2025, klokken 18:12

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Sitat fra: Montema på fredag 11. juli 2025, klokken 12:44Kan oppdatere her om at vi igår prøvekjørte id7 tourer, tesla y og ioniq 5.

Id7 var skuffende, mens ioniq 5 var bra. Men teslaen var noe helt eget å kjøre, så det kiler litt i fingrene med 0% renten som er ute å går. Føler tesla slo de andre bilene på absolutt alt bortsett fra at alt av innstillinger er på en skjerm. At man ikke kan følge med på fartsmåleren og veien samtidig føler jeg nesten er på grensen til trafikkfarlig..

Test en ny Kia Ev6, så får jeg høre hva du mener. Viss du liker Ioniq 5, så blir jeg overrasket om du ikke liker denne bedre, spesielt mht til kjøreegenskaper.( Husk 7 års nybilgaranti)
Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. juli 2025, klokken 13:34Det med fartsmåleren er en vanesak. Hvis du ser på avstanden fra synsfeltet ditt til der farten vises er den ikke større på Tesla enn biler med tradisjonelt instrumentpanel, siden Tesla viser fartsgrensen høyere oppe. HUD er bedre der, men selv på biler med HUD må man refokusere og flytte blikket ned. Kan ikke si at jeg opplever det som noe verre på vår Y enn på i4en med HUD. I tillegg suger HUD med polariserte solbriller.

Er enig.
Men dersom en vil ha HUD for Tesla Model Y så finnes det mange forskjellige løsninger fra "3. part". Husker Tesla-Bjørn Nyland testet det for noen år siden. Må være en som er laget for nyeste versjon Model Y (Juniper). Vet ikke om det er egne for USA og Tyskland.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Den nederste er ikke HUD, den er en separat ikke-gjennomsiktig skjerm til erstatning for et manglende konsoll bak rattet.

Den første er en form for "fattigmanns-HUD", der man har en plexi-glass-plate som har et belegg som reflekterer lys fra enheten over til denne plata.

Den er gjennomsiktig, og sitter normalt sett over ratthøyde, og dermed mer i det synsfeltet der man allerede har blikket sitt når man kjører. Greit nok, men ikke sammenlignbart med skikkelig implementert HUD.

Den typen HUD som man helst ønsker, reflekteres direkte i frontruta, over et langt større felt enn i disse fattigmanns-HUD-enhetene. Her kommer det virkelig rett i synsfeltet, der man ønsker det.

Og siden det som sagt er gjennomsiktig (justerbar transparens), skal det være helt unødvendig å se ned for å se infoen, eller justere  synet i noen særlig grad. Må det gjøres, så vil jeg tro det er fordi sjåføren ikke har stilt det inn skikkelig.

For både på disse og fattigmans-HUD kan man senke eller heve hvor infoen skal falle, og som sagt justere skarphet og transparens til ens eget preferansenivå.

MB, BMW og Volvo får veldig skryt av sine HUD-systemer for veldig god oppbygging og justeringsmuligheter, samt valg på hva man skal få opp, og hva man ikke ønsker skal komme opp.

Folk har forskjellig evne til å få med seg info, slik at man tildels kan justere det slik at man får opp tilstrekkelig, men ikke for mye i forhold til hva man føler hever opplevelsen og egen evne til å få med seg, uten at det går ut over å få med seg det som er utenfor bilen.

Jeg tipper Audi og Porsche har tilnærmet like gode HUD-løsninger som MB, BMW og Volvo, mens Skoda/VW/SEAT, KIA og Ioniq kanskje ligger et lite hakk under, men fremdeles har ganske bra system for dette. Men sikkert og endel forskjeller i denne "klassen".

Så er det kanskje varierende hvordan andre merker og bilmodeller ligger i forhold til dette, og deriblant noen som fremdeles har løsninger mer i området "fattigmanns-HUD".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Jeg synes den "skjermen" er fantastisk. Er egentlig en datamaskin. Med den kan du
-koble på et front kamera (til ekstra usd 40 (gammel Y))
- bruke Apple Carplay og alle de appene
- se autopilot data og biler rundt
- se farten din
- starte forvarming av batteri uten å navigere til hurtiglader
- justere passasjersetet frem
- åpne bakdører (ikke bare låse opp, men åpne)
- Masse annet
https://youtu.be/-_3xYtT5AkY?si=BrncB4IqqTg3tZRC

Sikkert fint med Volvo HUD.
Personlig liker jeg ikke masse grafikk som sperrer utsikten - øynene mine bare går mot bevegelsen.

RJK

Fint om du heller kunne lagt med bilder fra visning av HUD-info på frontruta, og ikke skjermen i front-displayet, om du skal vise hva som er feil med HUD hos Volvo... ;)

Begynner jammen å lure på om mange ikke aner hva HUD faktisk er, og tror det er den skjermen som er HUD...
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 12. juli 2025, klokken 08:28Fint om du heller kunne lagt med bilder fra visning av HUD-info på frontruta, og ikke skjermen i front-displayet, om du skal vise hva som er feil med HUD hos Volvo... ;)

Begynner jammen å lure på om mange ikke aner hva HUD faktisk er, og tror det er den skjermen som er HUD...

Problemet er jo at bilene det her er snakk om ikke leveres fullt ut utstyrt med det kundene egentlig vil ha.
Da får man slike add-on produkter og i enkelte tilfeller hører man kundene omtale en ordinær add on skjerm som HUD - hvilket da viser at kunden er en noob for å bruke et ord fra den yngre generasjonen.

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 12. juli 2025, klokken 00:04Og siden det som sagt er gjennomsiktig (justerbar transparens), skal det være helt unødvendig å se ned for å se infoen, eller justere  synet i noen særlig grad. Må det gjøres, så vil jeg tro det er fordi sjåføren ikke har stilt det inn skikkelig.

For både på disse og fattigmans-HUD kan man senke eller heve hvor infoen skal falle, og som sagt justere skarphet og transparens til ens eget preferansenivå.

MB, BMW og Volvo får veldig skryt av sine HUD-systemer for veldig god oppbygging og justeringsmuligheter, samt valg på hva man skal få opp, og hva man ikke ønsker skal komme opp.

Folk har forskjellig evne til å få med seg info, slik at man tildels kan justere det slik at man får opp tilstrekkelig, men ikke for mye i forhold til hva man føler hever opplevelsen og egen evne til å få med seg, uten at det går ut over å få med seg det som er utenfor bilen.
Vet ikke om du har eid bil med HUD selv (virker ikke som det), men jeg har eid flere (Audi/BMW/VW), og det er ikke slik at informasjonen på HUD ligger midt i synsfeltet. Det ligger stort sett i nedkant av frontruten. I tillegg er det justert slik at fokus er ganske kort foran bilen, så man må refokusere.

Man kan justere høyde på bildet noe, men det er hovedsaklig for individuell tilpasning baserte på sitteposisjon og høyde på fører. Forskjellen på HUD og Tesla sin løsning er marginal for min del, og som nevnt tidligere så fungerer HUD dårlig med polariserte solbriller.

De nyeste HUD løsningene har dog en fordel i det at de benytter ett større område av frontruten. Det gjør at man kan presentere informasjon tydeligere og ryddigere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

HUD er helt fantastisk. Lånte noen polariserte briller her om dagen, og ble helt forvirret.

BMW iX sin fungerer forøvrig også slik at den dimmer opp og ned med motlys/mørke. Fungerer også utmerket med Prizm-glass, men billig polarisert kan være trøbbel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 12. juli 2025, klokken 09:12HUD er helt fantastisk. Lånte noen polariserte briller her om dagen, og ble helt forvirret.

BMW iX sin fungerer forøvrig også slik at den dimmer opp og ned med motlys/mørke. Fungerer også utmerket med Prizm-glass, men billig polarisert kan være trøbbel.

Vel..det er veldig individuelt om man liker HUD eller ikke.
Jeg har HUD,men skrudd det av. Liker ikke at det kommer noe i synsfeltet på frontruten. Det oppleves rett og slett forstyrrende.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på lørdag 12. juli 2025, klokken 08:28Fint om du heller kunne lagt med bilder fra visning av HUD-info på frontruta, og ikke skjermen i front-displayet, om du skal vise hva som er feil med HUD hos Volvo... ;)

Jeg sier ikke at det er noe feil med Volvo's HUD. Jeg sier at HUD generelt ikke er noe for meg på det jeg har prøvd.

Dersom bilkjøper her synes det er trafikkfarlig å dreie hodet 10 grader til høyre for å se farten, men føler 800.000 biler med vanlig speedometer ikke er det, så synes jeg jo den skjermen så bra ut, siden den i tillegg løser mange andre ting som Tesla har fått kritikk for, i tillegg til funksjonalitet som jeg ikke har hørt andre biler har. Som trådstarter skrev: "At man ikke kan følge med på fartsmåleren og veien samtidig føler jeg nesten er på grensen til trafikkfarlig.."

Mener å huske at Tesla-Bjørn Nyland testet en løsning som ble reflektert i frontruten, men gidder ikke å prøve å finne den eller andre tester.

Men alt er sikkert en vanesak, enten det er å vri hodet 10 grader for å se farten helt oppe i venstre hjørnet på skjermen, eller å ignorere endrede figurer, tall og bevegelser i frontruta.

Akkurat en funksjon med HUD som tegner piler i den faktiske veibanen under navigasjon kunne vært  interessant for meg  (hvert 5. år når jeg navigerer i en stor by), selv om "ta 2. avkjørsel i rundkjøringen"-stemmen som regel er tilstrekkelig.

Med denne vil en vel i hvert fall se farten.

Kan og installere Netflix, sånn at når en kjører forbi skoler med kjedelige 40-soner, så kan en se en morsom film i stedet for å se ut vinduet. #kødd.

https://youtu.be/lwxcLrgy2a0?si=yvlrrfIv06SLaUst

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. juli 2025, klokken 08:42
Sitat fra: RJK på lørdag 12. juli 2025, klokken 00:04Og siden det som sagt er gjennomsiktig (justerbar transparens), skal det være helt unødvendig å se ned for å se infoen, eller justere  synet i noen særlig grad. Må det gjøres, så vil jeg tro det er fordi sjåføren ikke har stilt det inn skikkelig.

Vet ikke om du har eid bil med HUD selv (virker ikke som det), men jeg har eid flere (Audi/BMW/VW), og det er ikke slik at informasjonen på HUD ligger midt i synsfeltet. Det ligger stort sett i nedkant av frontruten. I tillegg er det justert slik at fokus er ganske kort foran bilen, så man må refokusere.

Man kan justere høyde på bildet noe, men det er hovedsaklig for individuell tilpasning baserte på sitteposisjon og høyde på fører. Forskjellen på HUD og Tesla sin løsning er marginal for min del, og som nevnt tidligere så fungerer HUD dårlig med polariserte solbriller.

De nyeste HUD løsningene har dog en fordel i det at de benytter ett større område av frontruten. Det gjør at man kan presentere informasjon tydeligere og ryddigere.
Har Hyundai Kona med "fattigmanns-HUD", som jeg alltid har oppe når jeg kjører bil. Dessverre kommer ikke den skikkelig opp i synsfeltet slik som det var i Volvo V90 jeg prøvde (leiebil).

Så, jo jeg er både vant med HUD, dog ikke beste utgaven, og sett/brukt/prøvd mer avansert HUD. Selvsagt kommer ikke alt midt i senter av synsfeltet, men kommer likevel litt til siden på begge sider av senterpunktet, og piler med navigasjonshjelp kommer litt nedenfor senterpunktet.

Men som sagt, alt innenfor synsfeltet man holder øynene, så alt er lett å oppfatte! Og jeg antar og tror at Volvo og premium-merkene har oppgraderte løsninger som er enda bedre og kan gi enda mer info av den typen du gjerne ønsker og når du trenger det.
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. juli 2025, klokken 09:24
Sitat fra: daktari på lørdag 12. juli 2025, klokken 09:12HUD er helt fantastisk. Lånte noen polariserte briller her om dagen, og ble helt forvirret.

Jeg har HUD,men skrudd det av. Liker ikke at det kommer noe i synsfeltet på frontruten. Det oppleves rett og slett forstyrrende.
Det kommer ikke noe i synsfeltet hvis du stiller inn riktig, men hver sin smak.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 13. juli 2025, klokken 08:56
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. juli 2025, klokken 09:24

Det kommer ikke noe i synsfeltet hvis du stiller inn riktig, men hver sin smak.

Hvordan stille inn riktig?
Jeg vil ikke ha den foran meg slik at jeg kan se den når jeg kjører. Den er jo pr def i synsfeltet mitt. Dvs. Jeg vil ikke ha noe i frontruten overhodet. Selv fugleskitt eller døde biller stopper jeg og vasker bort om ikke vindushviskerene gjør jobben da de forstyrrer synsfeltet. Sånn sett finnes det ikke en perfekt HUD løsning for meg. Andre kanskje elsker slikt,men dette er veldig individuelt. Min bedre halvdel nektet å kjøre med HUD,så den ble skrudd av og jeg er veldig enig med henne etter å ja prøvd ulike varianter. Det beste er ofte det enkleste..dvs uten.

Dessverre inngår HUD som en del av ulike pakker..snedig satt sammen slik at det alltid er noe der man vil ha..så må man ta noe med på kjøpet man ikke vil ha.

turfsurf

Vi har litt blandet erfaring med HUD. Bruker BMW sin, men skrudde av på e-tron. Samme med en EQC vi prøvekjørte. Gammel 5 serie var og grei å ha på. Men er sånn at jeg aldri savner HUD. En tidligere kollega skulle aldri ha bil uten HUD igjen. Så ja, helt klart personlige preferanser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Synes HUD er helt gull. Savner det i bilen jeg har nå.

Synes både fattigmanns HUD (Hyundai Kona, Kia e-Niro, Mini Countryman/Aceman/Cooper SE) fungerer helt fint.

Med fullverdig HUD pleier man å kunne stille inn både transparens, i tillegg til hvor mye informasjon som skal vises, F.eks. bare fart, retningsansvisning med avkjøringer osv, eller med mer grafikk.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA