3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.

Startet av Jarv!s, mandag 07. juli 2025, klokken 20:21

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei,
Så min model X har blitt kondemnert etter en utforkjøring.
Egentlig ville jeg nok valgt en X igjen, men kampanjerente frister mest.
Spørsmålet er da om det er OK plass for 3 barn i baksete?
4år, 7år og 11år.
Noen med erfaring på dette området?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Klykken

Bruttern har tre barn i baksetet. 7, 11 og 15.

Null stress.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Suverin

4, 8 og 11, nøyaktig samme alder som her - da er det typisk en pute og en fremoverlendt bilstol. Det går, men er ikke ideelt. Det var faktisk bedre plass når minste satt bakovervendt.

Litt stress, ikke null stress er min erfaring - siden det kan være trangt å få på bilbelter og det hender det trengs litt bistand for å få de på (er og avhengig av kombinasjonen beltestol, pute). På langtur kan det gå en kule varmt baki der, når de sitter skulder mot skulder og det går sport i å irritere hverandre mest mulig. Så jeg vurderer sterkt bil med 7 seter for å få delt de på to rader.

Så fort den nest eldste er ferdig med pute blir dog livet straks bedre!

Når de først er rigget inn så sitter de forsåvidt greit.

*disclaimer har ikke Y nå, men har vert på turer med alle tre i Y, vi kjører M3 og Solterra til daglig. Solterraen oppleves ganske lik i baksete som Y-en.

Klykken

Plassen til tre normalt bygde unger bak er likevel null stress. At unger sloss og skråler er en annen sak, og ville aldri hatt det selv selvsagt. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Suverin

Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:36Plassen til tre normalt bygde unger bak er likevel null stress. At unger sloss og skråler er en annen sak, og ville aldri hatt det selv selvsagt. :D

Uten bilstoler er jeg helt enig, det er fysisk god nok plass. Med bilstoler av ymse kombinasjoner er det straks mer utfordrene (selv uten slossing og skråling, for de som får til det) :) Det går, men langt fra ideelt.

Vi har forsåvidt strøket nye Y fra listen over aktuelle nybilkandidater, i all hovedsak på grunn av bakseteplass.

Vaduz

Ville ikke gjort det, prøvekjørte selv Y for tre unger, en bakovervendt, og det var fryktelig trangt og keitete. Ville definitivt kjøpt større bil som ID buzz eller EV9.

Når det er sagt finnes det folk som får det til med model 3 også, så alt er mulig. Spørs hva du ønsker å betale for komfort, og hvor mye og langt du kjører.

Suverin

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 08. juli 2025, klokken 16:41Når det er sagt finnes det folk som får det til med model 3 også, så alt er mulig. Spørs hva du ønsker å betale for komfort, og hvor mye og langt du kjører.

Ja, det skjønner jeg ikke.. Å stable alle fem inni 3-eren vår (over litt distanse), det har jeg gjort en gang, og det skjer ikke igjen. 😂

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Hvis Model Y er for liten med tre barn så er det åpenbart at folk har svært ulik definisjon av hva som er OK plass, som trådstarter spør om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jarv!s

Sitat fra: Suverin på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:44
Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:36Plassen til tre normalt bygde unger bak er likevel null stress. At unger sloss og skråler er en annen sak, og ville aldri hatt det selv selvsagt. :D

Uten bilstoler er jeg helt enig, det er fysisk god nok plass. Med bilstoler av ymse kombinasjoner er det straks mer utfordrene (selv uten slossing og skråling, for de som får til det) :) Det går, men langt fra ideelt.

Vi har forsåvidt strøket nye Y fra listen over aktuelle nybilkandidater, i all hovedsak på grunn av bakseteplass.
Hvilken bil vurderer du som alternativ?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

turfsurf

Sies ikke noe om bagasjeplass her, men BMW iX har veldig god plass i baksetet. Ellers er vel Xpeng X9 åpenbar. Min personlige favoritt med sinnsyk plass i baksetet er dog Ford F150 Lightning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 09. juli 2025, klokken 21:25Hvilken bil vurderer du som alternativ?

Det står mellom ID.Buzz GTX og EV9. Vi ender nok opp med Buzzen pga pris og "formfaktor". Har vært hemmelig forelsket i Buzz siden den dukket opp som konseptbil, og har ventet på 6/7-seter og awd- utgaven. Hadde kassebil i "barnevogn-tiden" og savner det.

Ioniq9, Xpeng X9, Byd Tang Long range, Nio ES/EL8 har jeg og vurdert som gode alternativer. Får brukt ES8 med garanti og lav km til +/- 400k (+BaaS) - så holdt på å kjøpe en slik, men litt skeptisk til BaaS - og langt å reise for service m.m.

Har lokal forhandler av de to førstnevnte, langt å reise til de andre, så konkludert med at det blir Buzz eller EV9.

https://elbilforum.no/index.php?topic=68925.msg1166246

Klykken

Test bilene på veien før du bestemmer deg da. Prøv skjerm og f.eks det å slå av varslingen om at du har passert fartsgrensen på den bestemte veien du kjører på (varsling som er lovpålagt gjennom EU). Kjører du 31 i 30-sonen, så begynner varslingen. Det må slås av for hver kjøretur hvis denne blir et irritasjonsmoment, så det er en grei test for nybiler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Tror mye kommer an på lengden på kjøreturene og hvorvidt det er barnestoler involvert. Trenger du 3 barnestoler funker ikke Y, men kanskje litt kortere turer med tenåringer/større barn kan gå greit. Skal du kjøre regelmessig 2-3 timer+ til hytte/familie etc så er det en fordel å kunne dele ungene over to rader så de har litt plass.

Buzz er nok beste alternativ mtp plass. Så får man heller ta en ladepause ekstra en gang i blant, med unger må man stoppe en del uansett.

Stort sett alle biler i dag kan skru av fartvarsling ved å holde inne f.eks. volumknappen (ev9) eller annen knapp noen sekunder, så det er ikke et problem.

MyMuffin

Sitat fra: Klykken på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:38Test bilene på veien før du bestemmer deg da. Prøv skjerm og f.eks det å slå av varslingen om at du har passert fartsgrensen på den bestemte veien du kjører på (varsling som er lovpålagt gjennom EU). Kjører du 31 i 30-sonen, så begynner varslingen. Det må slås av for hver kjøretur hvis denne blir et irritasjonsmoment, så det er en grei test for nybiler.

Denne funksjonen er skikkelig irriterende - noen biler krever at du må ett godt stykke inn i menyene ved hver oppstart av bileb for å skru av.
Her har tesla en kjempe fordel ved at man kun trenger å trykke 1 gang på fartsgrenseikonet.
Hvis dette er for irriterende så kan man gå for Sexy buttons der den medfølgende commanderen kan enkelt programmeres til å automatisk deaktivere funksjonen ved hver oppstart - har selv dette og det fungerer helt sømløst.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA