Model Y Juniper nyttelast bare 427 kg?

Startet av Fleur, fre 04. jul 2025, kl. 09:29

« forrige - neste »

Fleur

Jeg har en 2021 model Y idag som jeg mener har en nyttelast på 390 (en av de første som kom). Har nå byttet til Juniper og skal hente den idag, men i vognkortet jeg har fått står det 427 kilo i nyttelast. Kan dette stemme da? Mener nyttelasten økte til 550-600 etter et par år på markedet? Har den gått ned igjen? Kan nevne at jeg har 20" felger, men likevel?

Geir Tore Simonsen

Ja, den høyeste nyttelasten var bare tilgjengelig ca. halve 2022. Men den har vært ca. 450 i tillegg til 75 kg sjåfør etter det. De 390 du hadde fra før var vel inkludert 75 kg sjåfør.

Fleur

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fre 04. jul 2025, kl. 09:36Ja, den høyeste nyttelasten var bare tilgjengelig ca. halve 2022. Men den har vært ca. 450 i tillegg til 75 kg sjåfør etter det. De 390 du hadde fra før var vel inkludert 75 kg sjåfør.

Åja, det stemmer nok da.
Her er data fra gammelt vognkort:

Egenvekt:1981 kg
Egenvekt med fører:2056 kg
Tillatt totalvekt: 2371 kg
Maks nyttelast:315 kg

Og her er nytt:
Egenvekt: 2 015 kg
Egenvekt med fører: 2 090 kg
Tillatt totalvekt: 2 517 kg
Maks nyttelast: 427 kg

Men er ikke 75 kilo til sjåfør litt lite?

turfsurf

75kg er vel ett standardisert tall, som ett snitt mellom kvinner og menn bør det ikke være for lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir Tore Simonsen

At nyttelast er oppgitt eksklusive 75 kg sjåfør i mange sammenhenger er noe dritt, det skaper bare forvirring og praktiseres ikke konsekvent. Ikke engang i brosjyrene til bilprodusentene. Det har heller ingen praktisk betydning. Tillatt totalvekt for bilen er hva som gjelder, og blir man stoppet og vekta viser mer så må noe eller noen settes igjen på kontrollplassen før man får kjøre videre. Det har ingenting å si om sjåføren da veier 50 eller 150 kg. Men sjåføren som veier 50 kg kan frakte 100 kg mer passasjerer og bagasje i samme bil enn sjåføren på 150 kg.

Klykken

Sitat fra: Fleur på fre 04. jul 2025, kl. 10:00Men er ikke 75 kilo til sjåfør litt lite?
Bare å hive seg på diett og et treningsregime! :D Må det selv for å komme innunder disse tallene  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Fleur på fre 04. jul 2025, kl. 09:29Jeg har en 2021 model Y idag som jeg mener har en nyttelast på 390 (en av de første som kom). Har nå byttet til Juniper og skal hente den idag, men i vognkortet jeg har fått står det 427 kilo i nyttelast. Kan dette stemme da? Mener nyttelasten økte til 550-600 etter et par år på markedet? Har den gått ned igjen? Kan nevne at jeg har 20" felger, men likevel?
En nabo har visst kjøpt en ny en. Kjapt søk i Statens Vegvesen sine kjøretøy-opplysninger (eller i praksis tilhengerkalkulator-appen dems) viser 437 kg på den. Hvorfor denne er 10 kg mer enn din bil, kan jeg ikke svare for! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fleur

Sitat fra: RJK på fre 04. jul 2025, kl. 10:41
Sitat fra: Fleur på fre 04. jul 2025, kl. 09:29Jeg har en 2021 model Y idag som jeg mener har en nyttelast på 390 (en av de første som kom). Har nå byttet til Juniper og skal hente den idag, men i vognkortet jeg har fått står det 427 kilo i nyttelast. Kan dette stemme da? Mener nyttelasten økte til 550-600 etter et par år på markedet? Har den gått ned igjen? Kan nevne at jeg har 20" felger, men likevel?
En nabo har visst kjøpt en ny en. Kjapt søk i Statens Vegvesen sine kjøretøy-opplysninger (eller i praksis tilhengerkalkulator-appen dems) viser 437 kg på den. Hvorfor denne er 10 kg mer enn din bil, kan jeg ikke svare for! 8)

Kan det være at hen har 19" og ikke 20" felger?

RJK

Sitat fra: Fleur på fre 04. jul 2025, kl. 11:37

Kan det være at hen har 19" og ikke 20" felger?
Mulig. I appen står det 19", men usikker på om det bare er standard-opplysning, eller om det gjelder spesifikt denne bilen. Hva sier den om din bil i appen?

Bilen var borte i går, så kanskje han er dratt på ferie! Om ikke, skal jeg se om jeg får sjekket!
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fre 04. jul 2025, kl. 10:12At nyttelast er oppgitt eksklusive 75 kg sjåfør i mange sammenhenger er noe dritt, det skaper bare forvirring og praktiseres ikke konsekvent. Ikke engang i brosjyrene til bilprodusentene. Det har heller ingen praktisk betydning. Tillatt totalvekt for bilen er hva som gjelder, og blir man stoppet og vekta viser mer så må noe eller noen settes igjen på kontrollplassen før man får kjøre videre. Det har ingenting å si om sjåføren da veier 50 eller 150 kg. Men sjåføren som veier 50 kg kan frakte 100 kg mer passasjerer og bagasje i samme bil enn sjåføren på 150 kg.
Støtter opp om dette.
GLEM tallet NYTTELAST i vognkortet (og fjern det like godt fra vokabularet)! Dette tallet er i mange tilfeller feil. Det er ikke uvanlig at bilene veier mer en oppgitt egenvekt i vognkortet. At vekt på sjåføren med 75kg er tatt trukket fra i vognkortet skaper bare ytterligere forvirring. Det er tillatt totalvekt som teller, og man må derfor veie aktuell bil for å vite ut om man er på rett side eller ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Geir Tore Simonsen

Jeg gjetter på at den ene bilen har hengerfestet montert fra fabrikk og den andre ikke. Har lest tilfeller av noen som har bestilt Juniper med hengerfeste og så fått utlevert uten, så det må ettermonteres likevel.

RJK

Sitat fra: Handyman på fre 04. jul 2025, kl. 12:26
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fre 04. jul 2025, kl. 10:12At nyttelast er oppgitt eksklusive 75 kg sjåfør i mange sammenhenger er noe dritt, det skaper bare forvirring og praktiseres ikke konsekvent. Ikke engang i brosjyrene til bilprodusentene. Det har heller ingen praktisk betydning. Tillatt totalvekt for bilen er hva som gjelder, og blir man stoppet og vekta viser mer så må noe eller noen settes igjen på kontrollplassen før man får kjøre videre. Det har ingenting å si om sjåføren da veier 50 eller 150 kg. Men sjåføren som veier 50 kg kan frakte 100 kg mer passasjerer og bagasje i samme bil enn sjåføren på 150 kg.
Støtter opp om dette.
GLEM tallet NYTTELAST i vognkortet (og fjern det like godt fra vokabularet)! Dette tallet er i mange tilfeller feil. Det er ikke uvanlig at bilene veier mer en oppgitt egenvekt i vognkortet. At vekt på sjåføren med 75kg er tatt trukket fra i vognkortet skaper bare ytterligere forvirring. Det er tillatt totalvekt som teller, og man må derfor veie aktuell bil for å vite ut om man er på rett side eller ikke.
Må legges til at nye regler gjør at bilen får i vognkort etter det oppsettet som er på bilen, mer eller mindre. Altså skal vektforskjellen mellom oppgitt og faktisk vekt være nært null.

Får man nytt vognkort til bruktbil, skal også disse nå få en mer korrekt vekt i vognkortet, noe som tydeligvis har forundret flere fordi det som står i vognkortet er langt lavere nyttelast enn opprinnelige fabrikktall!

Ellers, så vet vel de fleste sånn ca hvor mye de veier, og kan da legge til eller trekke fra de kiloene som avviker fra de 75 kg. Resterende er da det man kan benytte til passasjerer og/eller bagasje.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fre 04. jul 2025, kl. 12:49

Jeg gjetter på at den ene bilen har hengerfestet montert fra fabrikk og den andre ikke. Har lest tilfeller av noen som har bestilt Juniper med hengerfeste og så fått utlevert uten, så det må ettermonteres likevel.
Nå er jo hengerfeste standard på TMY (og TMX), som du ser at skjermbildet jeg la ved, så jeg tviler sterkt at det er grunnen.

På TM3H, så er det riktignok 10K for hengerfeste, og er vel ca samme på TMS, så på de bilene kan jeg se at det er årsaken. Så jeg mistenker at du blander mellom eiere av TMYJ og TM3H her. 8)

Bosted Oslo

Handyman

Hvis det nå er slik at bilene faktisk veies ved utstedelse av vognkort så er det jo bra. Hvis ikke må man vite om det er montert ekstrautstyr etter levering av bilen. Noe det ofte er. Eksempelvis HF som veldig mange Y-er har ettermontert. Selv om det er "standard". Tyngre felger og dekk er også vanlig, samt ladekabler og diverse utstyr som "alltid" ligger i bilen. Må ikke glemme noen kg med smuss under bilen. Summerer man opp ALLE disse tingene så blir det fort en koffert mindre. Mange vil nok bli overrasket over mye mer bilen veier "tom" enn det som er oppgitt i vognkortet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: RJK på fre 04. jul 2025, kl. 13:10
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på fre 04. jul 2025, kl. 12:49

Nå er jo hengerfeste standard på TMY (og TMX), som du ser at skjermbildet jeg la ved, så jeg tviler sterkt at det er grunnen.

På TM3H, så er det riktignok 10K for hengerfeste, og er vel ca samme på TMS, så på de bilene kan jeg se at det er årsaken. Så jeg mistenker at du blander mellom eiere av TMYJ og TM3H her. 8)

Selv om hengerfestet er standard så har jeg sett innlegg hvor den nye bilen som skulle vært levert med hengerfeste er levert uten.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA