Drivetrain error

Startet av soletti, mandag 30. juni 2025, klokken 21:27

« forrige - neste »

soletti

Hei, tenkte å dele et mulig tips. Har slitt med drivetrain error som har kommet og gått, bilen har vært hos forhandler som ikke har funnet feil (de har ohmet og sjekket kabler). Feilen kom typisk når det var dårlig vær og forsvant etter å ha tørket opp litt. Jeg tror nå jeg har funnet løsningen.

Jeg mistenker de koblingene som ligger under bilen og som går inn i selve batteripakken (på høyre side bak), disse er veldig eksponert.  Jeg kjøpte en boks Oksidrens fra biltema som jeg sprayet godt på overalt rundt og inni de kontaktene som vises på bildet (bildet har jeg lånt fra en youtube video hvor de byttet batteripakken, trenger ikke koble fra AC for å prøve dette). Litt overraskende for min del at high voltage interlock loopen går inn på denne siden av bilen og ikke andre siden hvor faktisk high voltage kabel går, men jeg har sett flere videoer hvor det er spesifikt nevnt at de går inn på denne siden.

Kanskje kan det hjelpe andre også. Utlest feil fra OBD også vedlagt, husk å koble fra high-voltage interlock loopen først, og la det tørke noen minutter før du kobler alt sammen igjen.

21F0DF: HV interlock: open line
22281C: HV power management: no HV release despite requirement
222C06: Internal error, HVIL, short circuit input to output or line open
222C07: Internal error, HVIL, bad signal
222816: HV power management: Interlock interrupted
222C04: Internal error, HVIL, KS input to ground or KS output to B +

Er forøvrig en 2014 bil som har kjørt i trøndelag i 11år. Hvis noen har tips til hvordan gjøre de kontaktene mindre værutsatt så gjerne del.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA