Nokian Hakka Black 3 SilentDrive (255/45R19) på 2024 LR AWD

Startet av Massimo, mandag 30. juni 2025, klokken 19:23

« forrige - neste »

Massimo

Tenkte jeg skulle dele ferske erfaringer med disse dekkene, da jeg ikke fant omtaler av denne kombinasjonen. Etter å ha kjørt én sesong på Hankook Ventus S1 Evo 3 som bilen kom med byttet jeg nylig til Nokian Hakka Black 3 SilentDrive.

Hankook-dekkene opplevde jeg som ekstremt støyende med mye rumling, og direkte ubehagelig på ujevnt underlag (les: by med trikkskinner, store krater og andre artigheter du finner på trondheimske veier som prøver å ødelegge bilen din).

Forskjellen fra Nokian-dekkene er umiddelbar. Ja, det vil alltid være en viss grad av rumlestøy i en Model Y, det merket jeg også med Juniper jeg prøvde med vinterdekk her i vår. Men med Nokian-dekkene er reduksjonen likevel markant, og den voldsomme rumlingen er erstattet av en mindre påtrengende lyd. Disse høres mer ut som Hakkapeliitta R5.

Den største overraskelsen er likevel det jeg nå forstår er begrepet rullekomfort som Motor.no beskriver. Med samme lufttrykk (3.0 bar) er Nokian-dekkene ikke bare stillere, men også vesentlig mer behagelige. De absorberer ujevnheter på en helt annen måte. Det er som natt og dag i forskjell selv om veiene i Trondheim fremdeles prøver å ødelegge bilen.

En interessant bieffekt er at bilen føles mindre «go-kart» sammenlignet med Hankook-dekkene. Dette skyldes sikkert mykere gummi, og for min del er det utelukkende positivt. Styrefølelsen er fortsatt presis og god. Bilen føles rett og slett mer voksen og behagelig.

Rett etter dekkskiftet la jeg ut på en rundreise i Europa og har nå tilbakelagt 5238 km gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia (hallo, betongkraterveier) og Frankrike. Dekkene trives på Autobahn og i høy fart, og det forventer jeg også av premiumdekk.

Sammenlignet med en lignende tur i fjor:
Nokian Hakka Black 3 SilentDrive: 5238 km, forbruk 892 kWh, snittforbruk 170,3 Wh/km
Hankook Ventus S1 Evo 3: 4857 km, forbruk 816 kWh, snittforbruk 168 Wh/km

Rutene er ikke identiske, men likevel indikerer tallene at Nokian-dekkene har et marginalt høyere, men fullt ut akseptabelt, forbruk. Økningen i komfort er for min del verdt den lille forskjellen. 2 Wh/km merkes ikke særlig på strømregningen.

Turen gjennom kontinentet ga begrenset erfaring på våt vei. Det var selvsagt strålende sol gjennom Europa. Det regnet litt på turen opp gjennom Sverige, men det kan ikke beskrives som utfordrende forhold. Hvordan dekkene presterer ved vannplaning eller under kraftig nedbør gjenstår derfor å se. Får teste det når jeg skal kjøre til Rema 1000 i kveld.

Prisen for settet, ferdig montert, var på 13.750,- hos Dekkservice i Molde. Voksen pris for dekk, men med tanke på hvor mye bilens karakter endret seg oppleves det som en god investering i komfort.

Ville gjort det samme igjen.

Håvar

Takk for at du deler erfaringer!
Mine Hankook-dekk synger på siste verset og tenkte også å gå for nevnte Nokiandekk :)

Omtrent hvor langt kjørte du dine originaldekk før bytte?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Massimo

Tilbakela 15.000 km på Hankook-dekkene, så de var langt fra utslitte. Sånn ser forresten innsiden på Hankook ut. En relativt tynn skummatte, der altså.

hELgenen

Kjører rundt med Hankook Ventus S1 Evo 3 og selv om de ikke er bedre en pirelli dekkene jeg hadde på min første ID.4, så synes jeg de er ok. Lufftrykk gir ekstreme utslag mhp opplevelsen har jeg erfart.

Synes Nokian dekkene høres ut som gode dekk og noterer meg dette bak øret. Jeg har kjørt Pirelli,Bridgestone og Hankook på ID.4 og av disse var Pirelli helt klart best. Husker ikke modellbetegnelsene, men jeg merket stor forskjell Pirelli vs Bridgestone...Hankook støyer vel omtrent som Bridgestone vil jeg mene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA