Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline

Startet av ThomasEL, fredag 27. juni 2025, klokken 15:24

« forrige - neste »

Orbit

Tidlige e-tron brukte masse spylervæske på å (unødvendig) rengjøre lidar i front. Det kom etterhvert en oppdatering som fikset dette. Lidar forsvant også fra 2020 og senere, og jeg tror den heller ikke var på alle 2019-modellene litt avhengig av hvilke støttesystemer bilen var konfigurert med. Så erfaringer med spylervæskeforbruk kan variere veldig mellom forskjellige e-tron.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Boikott My Ass

Sitat fra: Orbit på mandag 30. juni 2025, klokken 08:14Tidlige e-tron brukte masse spylervæske på å (unødvendig) rengjøre lidar i front. Det kom etterhvert en oppdatering som fikset dette. Lidar forsvant også fra 2020 og senere, og jeg tror den heller ikke var på alle 2019-modellene litt avhengig av hvilke støttesystemer bilen var konfigurert med. Så erfaringer med spylervæskeforbruk kan variere veldig mellom forskjellige e-tron.

Lidar, er det Night Vision kameraet du snakker om?
Bmw 530i G30

Orbit

Nei. 2019 e-tron hadde også lidar (i tillegg til avstandsradar i front, nærradar i alle hjørner [ekstrautstyr]), ultralydsensorer, dagslyskamera og IR/natt-kamera [ekstrautstyr]). Det er mulig Audi hadde ambisjoner for mer selvkjøringsfunksjonalitet enn de fulgte opp med. (Bilen er også klartgjort for trailer assist, firehjulsstyring, induksjonslading m.m.)

Lidar er plassert nederst i front, mens langdistanseradar (som er på alle varianter) sitter bak et deksel i "grillen". Det er ikke så lett å se at det er et deksel der, siden skjøtene følger rillene som går over hele grillen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Boikott My Ass

Merkelig at slike sikkerhetssystemer som Lidar og NV er tatt vekk. Må da være noen andre nye sensorer som har overtatt for å opprettholde samme sikkerhetsnivå??
Bmw 530i G30

daktari

Tipper de har satt inn mer moderne chip fra Mobileye/Bosch/Valio/Hella og ny, bedre radar.

Derimot Night Vision er et savn. NV er visst støttet av iX sin sensor-computer og X5 kan tilby det. En prissak kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Takk for ulike innspill👍

Med tanke på at ingen (så langt jeg vet) «car reviewers» har kommentert det, så tviler jeg på om opplevd lysstyrke på Led Matrix lysene har blitt dårligere etter faceliften, til tross for spylerne som nå er borte...

Så største spenningsmomentet er kanskje kjørekomforten (fjæring, støy etc) over tid.

Foreløpig er antatt levering i uke 32, så blir jo spennende å se når «fasiten» er på plass.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA