Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline

Startet av ThomasEL, fre 27. jun 2025, kl. 15:24

« forrige - neste »

ThomasEL

Da er snart en epoke i billivet over. Fikk vår første e-tron, en 50 Advanced business i 2020. I 2022 byttet vi til 55 Advanced Sport, med en god del mer utstyr.

Nå har vi altså bestilt en 26 modell Skoda Enyaq 85X Sportline med Max-pakken (som i praksis betyr alt tilgjengelig tilleggsutstyr)

Må innrømme at jeg er veldig spent på dette... Den nye Enyaquen har fått mye skryt fra mange hold, og blir av mange sett på som både penere og med bedre funksjonalitet enn f.eks Audi Q4.

Men vil det føles som et stort skritt ned, mon tro..?

Her er noen tanker.

Hva vi mister:
- Luftfjæring
- 600kg av hengervekten (fra 1800 til 1200kg)
- Regulerbar bakkeklaring
- Det som kanskje er verdens beste firehjulstrekk (Enyaquen har også firehjulstrekk altså)
- Følelsen av å eie en Audi

Hva vi får:
- 5 nye år garanti
- 32% lenger WLTP rekkevidde
- Manuell og navigasjonsbasert forvarming av batteri
- Halvautomatisk hengerfeste
- Varme i bakseter og egen klimasone bak
- Head up display
- En bil som KANSKJE er noe billigere å eie etter garantiutløp (litt hypotetisk, vet jo ikke om vi har den så lenge)

Noen tanker? Andre som har gjort tilsvare de bytte?
Kjør debatt😉!
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Du kommer til å savne luftfjæring hvis du kjører på ubrøytede snøveier innimellom. Det samme hvis du regelmessig laster mye. Materialvalget i e-tron er og veldig bra, selv om Enyaq også får mye skryt. Savner e-tron innimellom helt til jeg kommer på det elendige infotainment systemet og det høye forbruket.

Håper du har bestilt cupe utgaven, og ikke SUVen. Den ser jo faktisk bra ut (min smak). Uansett, det er en mere moderne og gjennomført elbil selv om de ikke er premium. Du blir nok fornøyd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

janbanan

Jeg gikk fra e-tron50 til Q4 50 '22 modell. Q4 hadde ikke forvaring av batteriet før lading, så det savnet jeg. Men innsvingbart hengerfeste venner du deg fort til på Enyaq'n. Litt enklere å finn egnet parkering på kjøpesenteret med smalere bil. Hvordan støy er i Enyaq,n aner jeg ikke men Q4 har merkbart mer dekkstøy i kupeen enn e-tron.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ToWalkOrDrive

Min første tanke er: "Hæææ? Har han ikke prøvekjørt Skodaen???!?"
Tesla Model Y                         2021-

ThomasEL

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 28. jun 2025, kl. 23:56Min første tanke er: "Hæææ? Har han ikke prøvekjørt Skodaen???!?"

Hehe🤪🤣
Du mener at ingen som er «ved sine fulle fem» og har kjørt begge, ville finne på å bytte..?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ThomasEL på søn 29. jun 2025, kl. 06:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 28. jun 2025, kl. 23:56Min første tanke er: "Hæææ? Har han ikke prøvekjørt Skodaen???!?"

Hehe🤪🤣
Du mener at ingen som er «ved sine fulle fem» og har kjørt begge, ville finne på å bytte..?

Nei, absolutt ikke  ;D
Jeg lurte bare på om du har prøvekjørt Skodaen, siden du spør f.eks. spør om det vil føles som et stort steg ned, siden jeg tenkte at en som hadde kjørt begge bilene ville føle dette selv.

Jeg har ikke eid noen av bilene selv, men da jeg prøvesatt Audi e-tron i 2019 så syntes jeg setene var fantastiske (finnes jo ulike e-tron setevalg). Folk som skal ta valget bør gjerne kjenne litt ekstra godt etter om setene i Enyaq er like gode, og om baksetelengde-plassen er god nok i Enyaq.

Har hørt deleprisene på e-tron kan være høye. Sikkert lurt å ha Superforsikring (motor/batteri) for de som ikke bytter den ut, men det dekker jo ikke det meste. Så er jo litt behagelig at du nullstiller garantien med nybilkjøp.
Tesla Model Y                         2021-

ThomasEL

@ToWalkOrDrive:

Aha, skjønner🤣👍

Jo da, vi har prøvekjørt den. Men syns det er vanskelig å sammenlikne en liten tur på noen kilometer med de fem årene vi har kjørt e-tron. Så derfor jeg er litt spent på hvordan det vil oppleves i lengden.

Førsteinntrykket av setene (altså på prøveturen) var veldig bra!

Beinplassen i baksetet virker å være i nærheten av e-tronen. E-tronen er jo mye større utvendig, men faktisk ikke så stor forskjell innvendig. Har nok mye å gjøre med at Enyaquen er bygd på en dedikert elbilplattform.

I bunn og grunn antar jeg det blir luftfjærene som kan bli største savn. Men vi får se. Er vel en drøy måned til den er leveringsklar.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Boikott My Ass

En liten detalj som også er litt skuffende, de har fjernet spyler på ryggekamera.
Bmw 530i G30

ThomasEL

Sitat fra: Boikott My Ass på søn 29. jun 2025, kl. 13:18En liten detalj som også er litt skuffende, de har fjernet spyler på ryggekamera.

Seriøst..? Har de fjernet spyler på faceliften?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Boikott My Ass

Sitat fra: ThomasEL på søn 29. jun 2025, kl. 15:59
Sitat fra: Boikott My Ass på søn 29. jun 2025, kl. 13:18En liten detalj som også er litt skuffende, de har fjernet spyler på ryggekamera.

Seriøst..? Har de fjernet spyler på faceliften?

Mulig jeg tok feil mht. ryggekamera, ser ut som det er lyktespylere som har forsvunnet. Er vel enda verre 🙈

https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-nye-skoda-enyaq/310729

Bmw 530i G30

ThomasEL

@Boikott My Ass:

Ok, takk for oppklaring👍
Tror kanskje for meg personlig at det hadde vært verre å miste spyling av ryggekamera. Men avhenger vel en del av hva slags veier man kjører mest på.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

Fjerning av lyktespylere betyr også at hovedlysene må være under 2000 lumen. Jeg vet ikke hvor kraftige lys det var på tidligere modeller, men LED-lys ligger normalt godt over 2000. Fjerning av lyktespyler vil begrense hvor kraftig lys bilen kan ha, kanskje til lavere enn tidligere modell med lyktespyler. Til sammenligning så er halogenlamper rundt 1400 lumen, mens xenon ligger på 3-4000.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på søn 29. jun 2025, kl. 18:19Fjerning av lyktespylere betyr også at hovedlysene må være under 2000 lumen. Jeg vet ikke hvor kraftige lys det var på tidligere modeller, men LED-lys ligger normalt godt over 2000. Fjerning av lyktespyler vil begrense hvor kraftig lys bilen kan ha, kanskje til lavere enn tidligere modell med lyktespyler. Til sammenligning så er halogenlamper rundt 1400 lumen, mens xenon ligger på 3-4000.

Vet i alle fall at den har Led Matrix hovedlys.

Kjipt hvis de har redusert styrken, men kan ikke finne noen tester som nevner noe om dette. Var vel underlig hvis ikke en slik viktig detalj var blitt fanget opp av noen..?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Har ikke hatt lyktespyler siden LED-lykter kom, og må si at jeg synes lysene er de beste jeg noen gang har hatt. Men har opplevd en gang at det var nyttig å stoppe og vaske litt. Hadde lyktespyler på etron, og synes ikke akkurat det fungerte på lyset, derimot gikk det sjukt mye spylervæske.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

storeulv

Sitat fra: daktari på søn 29. jun 2025, kl. 21:36Har ikke hatt lyktespyler siden LED-lykter kom, og må si at jeg synes lysene er de beste jeg noen gang har hatt. Men har opplevd en gang at det var nyttig å stoppe og vaske litt. Hadde lyktespyler på etron, og synes ikke akkurat det fungerte på lyset, derimot gikk det sjukt mye spylervæske.
Min erfaring med eTron er at den bruker mindre spylervæske enn mine foregående biler, men jeg har adaptive viskere med spyler i viskerarmen.

Jeg har ikke erfart at lyktespylingen tar så mye av spylervæsken.

Jeg er spent på hvordan du vil oppleve overgangen @ThomasEL. Har vurdert samme bytte selv, men sitter foreløpig på gjerdet.
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA