Vil ikke sikre forbukervennlig lading i hele landet

Startet av elbil.no, tor 26. jun 2025, kl. 15:00

« forrige - neste »

elbil.no

Vil ikke sikre forbukervennlig lading i hele landet

Endelig har regjeringen gitt svar om ettermontering av kortbetaling på gamle ladere. Men svaret er ikke godt nok og betyr at regjeringen gir blaffen i Odda, Dombås og Rørås.

Øystein Hermansen

Kan jeg være banner i kjerka, men hvorfor er dere (Elbil.no) så opptatt av at en skal kunne benytte kort over alt?  Det finnes jo både brikker (deres egen blå elbilbrikke) og app-er (Elton, ++) som dekker tilnærmet alle operatører i dag og de fungerer like bra som kort og har som regel bedre priser i tillegg.

Synes faktisk krav om "tvungen roaming" er bedre enn krav om kort for bankkort.  Men det er nå bare min mening.

Jeg bare spør...

RJK

Sitat fra: Øystein Hermansen på fre 27. jun 2025, kl. 11:55Kan jeg være banner i kjerka, men hvorfor er dere (Elbil.no) så opptatt av at en skal kunne benytte kort over alt?  Det finnes jo både brikker (deres egen blå elbilbrikke) og app-er (Elton, ++) som dekker tilnærmet alle operatører i dag og de fungerer like bra som kort og har som regel bedre priser i tillegg.

Synes faktisk krav om "tvungen roaming" er bedre enn krav om kort for bankkort.  Men det er nå bare min mening.

Jeg bare spør...
Mange som lader så lite, at de ikke er oppdatert på apper og brikker at de orker styret når de en sjelden gang må lade andre steder enn hjemme.

Er og flere av oss som har opplevd at kredittkort i app/brikke-løsning er utgått uten at man har fått endret dette. Og at betaling rett og slett ikke går gjennom til tross for at "alt" skal være i orden.

Legg til at for folk som kommer utenlands fra, leier elbil i Norge, og aner lite og intet om at man må ha en ladeoperatør man er registrert for, og kanskje heller ikke får brukt pga at de ikke har norsk Bankid eller personnummer.

bankkort/kredittkort er dermed den universale løsningen som funker for alle. Reserveløsninger er på plass for såpass små beløp som man tross alt snakker om.

Hvorfor skal man ikke sørge for at all får dette på plass på alle steder man kan finne på å betale for en tjeneste? Elbilforeningen opplever jo og at medlemmene i stort flertall ønsker dette.

Og, jeg er ihvertfall en av de som mener at det at Elbilforeningen må ha en løsning for at dette skal funke, er en falitt-erklæring i seg selv. Det er og var selvsagt et nødvendig onde at de måtte gjøre jobben, for at lading på tvers (roaming lite, som jeg kaller løsningen), da man fremdeles måtte rote med individuelle kundeforhold og spredd info om kort og personopplysninger vha den sorte ladebrikken de had
fde før.

Dessuten, jeg er sterkt uenig i at Elbilforeningen skal være en ladeoperatør i konkurranse med resten av markedet, slik de i realiteten er nå. Det hadde holdt lenge med den svarte brikken som sørget for at man kunne samle "alle" avtaler gjennom en felles brikke.

Vi merker allerede ulempene ved dette ved at elbil.no bl.a. kommer med artikler som jeg oppfatter som rene reklamekampanjer for Elbilforeningens blå ladebrikke, og derved holder tilbake info om at det er fullt mulig å lade smartere og billigere ved avtale med det som nå er konkurrenter.

Altså er ikke lengre Elbilforeningen verken nøytral eller gir forbrukerne den beste forbrukerinformasjonen når det gjelder betaling av lading.

Forøvrig, dette er diskutert opp og i mente i flere tråder her inne allerede. Og det er selvsagt alltid noen som har meninger som er litt på tvers av hva de fleste mener. Dessuten, man kan jo og være enige om noe, som at roaming absolutt er veldig bra, mens man samtidig er fort uenig om brikke/ladekort, app eller bank/kredittkort er best.

Det er selvsagt en initiell kostnad å sette opp ladestasjon med kortleser, men man har fått fjernet argumentet om at det skulle være så dyrt for kortleseren, og om den fungerer i norsk vintervær.

Så er det selvsagt klart at det er dyrere å ettermontere, spesielt på ladestolper som ikke er designet/programmert for kortleser. Men det burde man egentlig skjønt helt i starten. De burde derfor aldri ha tillatt at slike ufleksible løsninger med app/kort/brikke låst mot operatøren, skulle få komme i gang i det hele tatt.

Ser man til endel andre land, så måtte de til med kortleser temmelig fort. Dermed ble det mindre grunn for å beskytte ladeoperatørenes rett til å ha slike innelåsende løsninger.

Dessuten, kundeprogrammer kan løses ved at transaksjonen blir sjekket mot eget kunderegister, for å se om man er registrert som kunde allerede og derved får rabattert pris. Det er bare å se på løsninger som Æ, Trumfkort etc.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Betaling med kort er for å hjelpe de siste prosentene. Med Elton eller merkespesifikke avtaler er betaling med kort bortkastet. Som regel er det også mere tungvint å bruke. Selv bruker jeg ikke noe annet enn BMW kortet og Tesla appen for å lade. Og vi hurtiglader ca 15.000km i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg synes det fremstår mer rasjonelt å betale med en og samme løsning uansett hva man skal kjøpe. Apper,fordelskort,ladekort osv er jo irrasjonelt for brukere. Om alle bare konkurerte på pris gitt samme betalingsløsning så ville verden vært enklere.

ToWalkOrDrive

Jeg synes man ikke skal tvinge noen til å ettermontere kortterminal på gamle ladere. Lading er dyrt nok. Nå er det ganske greit å finne ladere i Norge på f.eks. chargefinder.com . Dersom utlendinger ikke har det som trengs av ID kan de lade på Tesla-stasjoner. Er ikke noen særnorske hindringer der.

I Chargefinder.com kan du f.eks. filtrere på kun å se ladere med kortbetaling, sånn at du f.eks. kan se at du kan lade hos Tesla i Odda.

Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA