Elbil med plass til 3 barneseter

Startet av Mgns, torsdag 26. juni 2025, klokken 09:46

« forrige - neste »

Mgns

Hei!

Vi er nå der at vi trenger en bil som er rustet for 3 barneseter, vi trenger 1 babystol (Nyfødd) og 2 beltestoler (4 og 6 år).

I mitt hode så vil jeg kanskje tippe at 6 seter er det som kan passe best? Der 1 sete på bakerste rad er nedfelt slik at det vil bli ganske grei bagasjeromsplass? Noen med erfaringer med 6 seter?

Har prøvd å leite og søkt rundt i diverse forum og slikt, og det ser ut som desse er noen gode alternativer (både 6 og 7 seter), er det noen av dere som er i lignende situasjon og har noen av desse, eventuelt andre og kanskje bedre alternativer?

Peugeot E-5008 - 4WD er nok mest aktuelt her, selv om den ikke er komt enda
Byd Tang
Kia EV9
Mercedes EQB
VW ID Buzz
Hongqi (Jeg har en kollega som ikke akuratt skryter av sin bil, så denne er frister ikke voldsomt, men kanskje noen her har bedre erfaringer enn han?)
NIO ES/EL 8

Daniel_0007

5008 4wd er kommet, de har fin intro kampanje på den nå. Har hørt at levering er utover høsten.
Kanskje legge til xpeng x9 på den lista og, har skikkelig kaptein stoler på rad 2.
https://event.xpeng.com/no/47d954.html

Model 3 2019 LR Rwd

Mgns

Takk for svar!
Dårlig formulert fra min side, mente at E5008 med 4WD ikke er komt for prøvekjøring enda, eller har jeg misforstått helt? :)

Og både X9 og Ionic 9 er det vell kommet pris på?

Må bare prøve å finne den bilen som man får aller mest ut av mtp på pris.
Så må vi prøvekjøre de/den som frister mest, men håper noen her inne allerede kan bistå med sine erfaringer som er i en lignende situasjon :)

Vaduz

EQB er en størrelse mindre enn de andre bilene du lister opp her.
Tang er typisk «luksus» suv, der innvendig plass er dårlig selv om den er stor utvendig.
Hongqi har jeg hørt det er en del problemer med fra kolleger som eier dem.
NIO er vel generelt ganske bra, men prisen må være rett da du i tillegg skal betale leie på bilens batteri ut bilens levetid. Kanskje ikke så stas når den er 10 år og nedbetalt ellers.

EV9 og Buzz har enormt med plass, og generelt gode biler som jeg eier eller har prøvekjørt, men prisen er ganske høy.
Ioniq 9 tror jeg er super, men har ikke testet.
5008 burde være «kuppet» her, men har ikke prøvd.

Mgns

Takk for utfyllende godt svar Vaduz!

Vet ikke hvorfor, men kjenner meg mest interessert i BYD'en, da den nyeste versjonen.
Du/noen har vel ikke tilfeldigvis sjekket muligheten for plass til 3 barneseter på 2 rad? Tenker siden du nevner det er litt mindre plass innvendig mtp hvor stor den er utvendig?

Eventuelt noen som vet bredden på 2 rad på en E5008 kontra en Byd Tang ?

batterimannen

Er litt i samme situasjon, med unger på 6 mnd, 5 år, 9 år. Vår XC40 er for liten. Vi ønsker i tillegg å kunne ha mulighet for 7 seter innimellom.

Jeg er stor fan av enpedalskjøring, så for meg er det en stor ulempe at Byd Tang og Peugeot e-5008 ikke har det. Kjører mest i Oslo og Bærum, hvor det er lyskryss og rundkjøringer hver 100 m. Jeg har prøvekjørt Kia EV9, Peugeot e-5008 og Volvo EX90. Jeg prøvesatt EQB, men den var veldig liten, spesielt i bredden på midtsetet. Kom frem til at det ikke var noe vits i å prøvekjøre den.

Peugeot e-5008 var god å kjøre. Bra kvalitetsfølelse inni. Siden den ikke er like stor som EV9 og EX90, så var den lettere å manøvrere i parkeringshus osv. Synes det fungerte bra med lite ratt og skjerm over rattet, god erstatning for HUD. Programvaren i bilen virker å være et tiår eldre enn Android som man får i Volvo. Setene og hodestøttene på andre rad var overraskende lave, men om korte folk eller barn sitter der er det greit. Hadde kanskje kjøpt den med AWD om den hadde hatt enpedalskjøring.

Kia EV9 var stooor, og virket stor med en relativt dårlig svingradius. I motsetning til e-5008 og EX90 var det god plass selv på tredje rad. Igjen så var programvare langt bak Volvo. For meg som liker enpedalskjøring så var det dårlig at den ikke fungerer når man kjører i revers. Gjør bilen enda mer vanskelig og uforutsigbar i parkeringssituasjoner.

Volvo EX90 er dyrere enn de andre. God plass innvendig, men ikke like mye som EV9. Setene var bra, men kvalitetsfølelsen på andre materialer inni var under e-5008. Var også noen rare valg Volvo har tatt, som; all setejustering i en knapp (tre undermenyer), blinklysspak går ikke i egen posisjon når man bruker den (kansellerte ikke blink etter sving/ut av rundkjøring), ingen knapper for noe som helst, alt går via skjerm. Ikke kritisk, men litt nedtur for en bil til en mill.

Nio taper utrolig mye penger i Norge. Jeg er heller ikke overbevist om batteribytter og batterileie. Derfor har jeg eksludert ES8/EL8.
https://www.motor.no/aktuelt/nio-taper-mye-penger/310327

https://www.tv2.no/broom/tapte-377000-pa-hver-bil-i-norge/17345751/

Jeg venter på Ioniq 9, som kommer for prøvekjøring rundt september? Den er større enn EV9, som blir litt i det meste laget for oss. Hvis den kansellerer enpedalskjøring i revers som EV9, så utgår den også.

Er noen av de kinesiske som kommer med store biler, men flere av dem kommer bare som 6-setere. Så de utgår.

Er litt delt mellom e-5008 og EX90. Har lyst til å prøve Ioniq 9 og Lucid Gravity (om den ikke blir svindyr) før noen beslutning.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Suverin

Sitat fra: batterimannen på fredag 27. juni 2025, klokken 16:55Er noen av de kinesiske som kommer med store biler, men flere av dem kommer bare som 6-setere. Så de utgår.

Er litt delt mellom e-5008 og EX90. Har lyst til å prøve Ioniq 9 og Lucid Gravity (om den ikke blir svindyr) før noen beslutning. 

Xpeng x9 kommer med 7 seter, men den har 2 på andre rad og 3 på bakerste. ganske upraktisk i mine øyne.

Her er ungene 5, 9, 11, så litt samme plassutfordring, med en beltestol og en pute i vanlig bil med 5 (4,5) seter. Det går, men de trenger bistand med belter, og sitter såpass tett at det fort blir krangling på lengre turer. Ser det som en god unnskyldning til å lete etter ny bil 😂

Står foreløpig mellom EV9 og lang ID.Buzz. Men tror jeg og skal prøve e-5008 før vi bestemmer oss. Alltid vert glad i franske biler! Sparer jo en hel del kroner og, om den blir stor nok for oss :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA