Sandvika ulykken

Startet av Ingeniøren, torsdag 26. juni 2025, klokken 08:42

« forrige - neste »

Ingeniøren

Finner ikke igjen tråden med alle ulykkene med denne bilen - er den slettet ???

Her er i alle fall noe mer om saken og det ser ut til at føreren som gikk inn fra passasjersiden ikke hadde kommet på plass i setet når bilen startet det ulykksalige løpet...

Noen har snakket om en satt cruise hastighet som kan re aktiveres, men kjenner ikke bilen.

https://www.motor.no/aktuelt/hun-var-sandvika-ulykkens-eneste-vitne-kan-ikke-skjonne-det/319486

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Marsto

Ja, finner ikke noen av innleggene startet av Electric Cars in Norway. Hva har skjedd her?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

daktari

Generelt,  hvor er Electric cars?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: Marsto på mandag 07. juli 2025, klokken 00:06Ja, finner ikke noen av innleggene startet av Electric Cars in Norway. Hva har skjedd her?

Sikkert fjernet av admin - så kan man spekulere i hvorfor.

Forøvrig er det bare å google så finner man nok av saker. Det har vært diskutert i ulike internasjonale forum verden over.

https://www.xc40forum.com/threads/sudden-acceleration-causing-an-accident.8414/

Volvo burde gjøre noe aktivt - men jeg kan ikke se at de har gjort det. Dermed får man skriverier som dette :

https://www.dn.no/kommentar/volvo/bil/sikkerhet/tor-vi-kjore-volvo/2-1-1761390

Jeg valgte bort Volvo ved siste bilvalg. Planen var at det skulle bli en EX30 - men jeg stolte ikke på Volvo og gikk for en BMW med start/stopp knapp isteden.

Jeg tror nok problemet kan være generelt - men jeg antar at biler som har vist ymse problemer med fuktinntregning samt plassering av elektronik på uheldig måte kan være oppskrift på katastrofte.

Går man gjennom alle skriverier i norsk og internasjonal presse ser man en faktor som ofte går igjen når uhellet har skjedd...fukt

Forøvrig fikk jeg selv ganske krasse kommentarer fra enkelte når jeg omtalte denne ulykken, samt flere, og tok til orde for at det måtte være en teknisk feil som Volvo viste lite interesse for å løse. Det virker på meg som om alle saker siles gjennom samme kvern og dersom man kan henge førerfeil som en mulig konklusjon på saken - så går man for den.  Problemet til Volvo er jo at Volvo kunder kanskje ikke er akkurat som alle andre kunder - de setter sikkerhet høyt på agendaen når bil skal velges. Det forteller samtidig noe om hvilke mennesker man har med å gjøre. Jeg stoler mer på en Volvo sjåfør enn hvilken som helst annen sjåfør for å si det slik. Og når historiene fra Volvo eiere detter inn så bør man lytte er min holdning.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:51Generelt,  hvor er Electric cars?

Ja, blir egentlig veldig nysgjerrig. Var jo ikke noe gale i det han skrev. Ser statusen på innlegg er "gjest" på det som finnes.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Marsto

Marsto

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:51Generelt,  hvor er Electric cars?
Ja, hva har skjedd her? Electric Cars In Norway hadde mange tusen innlegg? Hvorfor er alle borte?

hELgenen

Sitat fra: Marsto på mandag 07. juli 2025, klokken 21:39
Ja, hva har skjedd her? Electric Cars In Norway hadde mange tusen innlegg? Hvorfor er alle borte?

Enten har han selv slettet seg selv og alle innlegg, eller administrator har gjort det.
Trenger ikke være noe dramatisk som har skjedd. Det er også et anonymt nick som brukes - så om personen
er død så burde trådene kunne være der ennå. Men det kan jo også være at noen har ønsket å rydde dersom vedkommende er borte. Eller det kan være han selv som har rotet det til.......Mange muligheter her..

Men tror uansett ikke dette har noe med XC40 tråden å gjøre - så gæli står det ikke til med Volvo.......

Marsto

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. juli 2025, klokken 21:48
Sitat fra: Marsto på mandag 07. juli 2025, klokken 21:39

Enten har han selv slettet seg selv og alle innlegg, eller administrator har gjort det.
Trenger ikke være noe dramatisk som har skjedd. Det er også et anonymt nick som brukes - så om personen
er død så burde trådene kunne være der ennå. Men det kan jo også være at noen har ønsket å rydde dersom vedkommende er borte. Eller det kan være han selv som har rotet det til.......Mange muligheter her..

Men tror uansett ikke dette har noe med XC40 tråden å gjøre - så gæli står det ikke til med Volvo.......

Neida, men det hadde vært flott om vi hadde fått vite litt om hvorfor absolutt alt er borte. Det er jo helt naturlig at noen faller fra, men når en så viktig og betydelig bidragsyter til forumet helt plutselig blir borte, er det veldig, veldig trist.   

hELgenen

Hvorfor den tidligere Xc40 tråden er borte er et betimelig spørsmål..all den tid det fortsatt er av interesse og mediene,pårørende og etterforskere har fortsatt å grave i saken. At tråden er borte gjør ikke saken noe bedre for Volvo eller elbilforum.no for å si det slik.

Hvorfor Volvo selv ikke har grepet tak i mulighetene som også ligger her i å løfte sikkerhet i biler ved f.eks gjøre grep mhp plasssering av elektronikk,innkapsling av viktige komponenter osv..er også en gåte. De kunne gjort saken til noe positivt..isteden er det strutse taktikk som gjeldet..samt utrolig slapphendt håndtering av bevis. Mao har Volvo satt seg selv i en sårbar posisjon som helt åpenbart også kan gå ut over salg. Noen vil nå velge bort Volvo etter denne saken. Noen på sosiale medier vil trolig kunne plukke opp saken og spinne videre på den også...

Contango

Helt sikkert en kinesisk konspirasjon for å dekke over sensasjonelle oppklaringer gjort her i elbilforum.

Nå skal ikke jeg ødelegge gleden av en god konspirasjonsteori, men det er vel ikke helt utenkelig at en som forlater forumet og sletter sin profil også sletter tråder og kommentarer vedkommende har startet/lagt igjen. Og det var jo et gedigent volum kommentarer nær sagt overalt her inne, så da må det nødvendigvis merkes. Synes også det blir litt dramatisk å anta det verste. Man sletter i alle fall ikke sin egen profil etter å ha gått bort, og adm kan vel neppe vite hvilke profiler som ikke lenger er blant oss.

hELgenen

Sitat fra: Contango på tirsdag 08. juli 2025, klokken 13:25Helt sikkert en kinesisk konspirasjon for å dekke over sensasjonelle oppklaringer gjort her i elbilforum.

Nå skal ikke jeg ødelegge gleden av en god konspirasjonsteori, men det er vel ikke helt utenkelig at en som forlater forumet og sletter sin profil også sletter tråder og kommentarer vedkommende har startet/lagt igjen. Og det var jo et gedigent volum kommentarer nær sagt overalt her inne, så da må det nødvendigvis merkes. Synes også det blir litt dramatisk å anta det verste. Man sletter i alle fall ikke sin egen profil etter å ha gått bort, og adm kan vel neppe vite hvilke profiler som ikke lenger er blant oss.

Kan mam slette hele tråder man har startet?

Contango

Et spørsmål å stille adm, men det er en naturlig konklusjon å trekke. Jeg lurte også på det, og de eneste referansene tilbake til den profilen jeg kunne finne var kommentarene hans innvevd i svar. Trådene hans er så langt jeg kunne se også borte. Det virker ikke spesielt sannsynlig at det arbeidet gjøres manuelt.

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 13:59
Sitat fra: Contango på tirsdag 08. juli 2025, klokken 13:25Helt sikkert en kinesisk konspirasjon for å dekke over sensasjonelle oppklaringer gjort her i elbilforum.

Kan mam slette hele tråder man har startet?
Ja, man kan slette tråder der man er trådstarter. Ellers er det bare en admin som kan gjøre dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA