Best å skrote alt fossilt?

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 24. juni 2025, klokken 20:41

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rosstopher

Ja det er flere som har regnet seg frem til det samme for mange år siden. Det er mange som føler at det mest miljøvennlige er å bruke opp de gamle bilene, men det er lenge siden det var sant.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Det interessante er ikke konklusjonen selv, men det at de valgte å holde rapporten og konklusjonen skjult. Man kan bare spekulere i hvorfor, selv om artikkelen sier litt om dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Over hvor mange år har de egentlig sammenlignet fossil vs el?
10års perspektiv?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Carl Anton Stenling

Undersøkelsen tar utgangspunkt i 16 års levetid for elbilen. Dette sammenlignes så med en fossilbil hvor produksjonsutslippet allerede er avskrevet og man dermed bare tar hensyn til bruksutslippet.

Konklusjonen er egentlig udiskuterbar - i hvert fall i Norge.

Det er imidlertid interessant at sveitsiske myndigheter hadde betalt for undersøkelsen, men likte konklusjonene såpass lite at de la rapporten i ei skuff.
Denne kunnskapen kan likevel bli nyttig når tenkningen rundt elbiler har modnet litt og vi kommer til endelig utfasing av fossilbiler. Kanskje bør vi ha noen svært gode ordninger for skroting av fossilbiler etterhvert?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Det er vel slik myndigheter holder på - vi får vite det de vil vi skal tro...

Om noen hadde laget en solid rapport på at årsaken til at det blir varmere er økt aktivitet på sola og ikke CO2 hadde vi aldri fått vite det...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

Fikk denne saken noe etterspill i Sveits?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ToWalkOrDrive

#8
Ja, elbiler blir jo mer og mer effektive, særlig i fint varmt vær, noe og fossil,biler gjør.
https://www.tek.no/test/i/OoKjWO/tesla-model-y-bakhjulstrekk

Men om en skrotet fossilbiler ville nok etterspørselen etter nye elbiler blitt for stor for raskt, både med tanke på strømproduksjon, strømpriser og ikke minst tilgjengelighet på europeiske elbiler. Ville nok blitt som med elbusser; at mange ble tvunget til å kjøpe kinesisk.

Elbilutviklingen i Europa er allerede i eksplosiv frammarsj (etter et hvileskjær), så her bør en heller ha litt tålmodighet og la markedet fikse, kun bare justere støtte/avgiftsnivået når en ser det er kapasitet til å øke på. Og heller la det offentlige i Europa tenke på å skaffe mer rimelig strøm til folket, som vil gjøre det mer lukrativt med elbil. Tenker f.eks. land som Tyskland.

Tenker og myndighetene bør bruke rapporten til å gi støtte til utbyggere av ladestasjoner, men og litt ekstra avgifter på nye fossilbiler / hybrider.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. juni 2025, klokken 08:37Det er vel slik myndigheter holder på - vi får vite det de vil vi skal tro...

Om noen hadde laget en solid rapport på at årsaken til at det blir varmere er økt aktivitet på sola og ikke CO2 hadde vi aldri fått vite det...

Det er nok omvendt, vi får vite hva de tror vi vil høre. Bare ta en liten tur på Facebook og les hva folk skriver om alt fra elbil branner til at vi ikke skal støtte Ukraina og demokrati, til anti pride greier, konspirasjoner og mye guffe generelt.
De folkevalgte vet at de må porsjonere ut vitenskap og fremgang langsomt så «vanlige folk» henger med.

Syklist

#10
Vil tro at transportministeren i Sveits, Albert Rösti har hatt en finger med i spillet når det gjelder den rapporten. Han er fra Sveitisk Folkeparti, SVP, som minner om en slags blanding av Frp og Sp. Mange som stemmer det partiet liker fossilbiler...

Er også tidligere leder for "Auto Suisse", bilimportørforeningen i Sveits.

Bilimportørforeningen i Sveits har i mange år motarbeidet høyere bilavgifter basert på CO2-utslipp.  Tross det har Sveits en relativt høy elbilandel sammenliknet med nabolandene.

Men kanskje hovedgrunnen til at rapporten har blitt dysset ned er at mange med dårlig økonomi ikke har råd til å skifte ut eldre biler. En kraftig økning av årsavgiften i noen kantoner for eldre fossibiler basert på utslipp for et par år siden ble møtt med ramaskrik og protester. Desverre er endringer for det grønne skiftet ofte sosialt eksplosivt dersom det ikke gjøres gradvis, og med alternativer og støtteordninger for de som sliter økonomisk.  (Ref. de gule vestene i Frankrike mot økte avgifter på bensin og diesel.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Carl Anton Stenling

Jeg forstår på mange måter at politikerne ikke ønsker å fremheve denne informasjonen siden den fort fører til motreaksjoner. Har selv valgt å fokusere på at nybilsalget bør være elektrisk siden det gir enklere debatter.

I Norge vil nok temaet om avslutningen av fossilbilalderen tvinge seg frem etterhvert. En mulig tilnærming kan være at det blir høy "årsavgift" for fossilbiler som kjøres langt. Slik kan pensjonister og andre med kort kjørelengde beholde fossilbilen ut levetiden for bilen, mens de som virkelig bruker bilen mye (20.000 km+ årlig) tvinges til å bytte til elbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Radial

#12
Jeg syns insentivene for å fase ut fossilbilene, burde henge sammen med drivstoffet.
Da blir det mindre byråkrati ifm årsavgiftene også.

Da kan hver enkelt velge å gå "mot strømmen" med å betale mange ganger prisen pr mil vs elektrisk, eller ta til takke å lade en gang eller to på turen.
Landbruk og aggregater vil leve videre på delvis avgiftsfri diesel, og vil være nødvendig i krig og krise uansett for å få vår svært elektrifiserte samfunn til å gå rundt.
Burde nesten hatt solceller med batteri som en del av beredskapen, sammen med aggregat i disse helelektriske dager...🙈

Så med unntak av hengervekt (savner fortsatt muligheten for 3500kg),har jeg aldri sett meg tilbake til den store diesel SUV'en jeg solgte i 2021.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA