Dette er elbilene som mister minst rekkevidde i ekstrem varme

Startet av What-a-watt, tirsdag 24. juni 2025, klokken 16:01

« forrige - neste »

Klykken

Hvor er kilden til denne listen?

Og for de som lurer 100F er 37,7C. 90F er 32,2C.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Gazer75

Men så likar jo mange der borte å sette AC på 65F/18,5C og då er det ikkje rart det går ekstra til kjøling.

Kan klare meg fint i bilen med 28C så då går det ikkje så mykje til kjøling.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

28? Det er jo galskap :D 

Her går det i 20-21 hvis ikke sola står rett på, da er det gjerne 18-19.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på mandag 07. juli 2025, klokken 10:4221 fast her også. 28 er døden for alle i bilen..

28 grader om sommeren..i Norge..da skrur en vel PÅ varmen og ikke AC..

Vil råde de som liker 28 grader å bare skru av AC om sommeren..

Vaduz

Føler ikke denne testen er så relevant for Norge, har aldri opplevd selv laveste temp i den testen der. Bruker jo veldig lite strøm på klima om sommeren, har innstilt på rundt 20 grader.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Testen viser vel egentlig at nesten alle bilene har over 90% i faktisk rekkevidde i forhold til WLTP, selv i så høy varme. Så sånn sett er den nyttig til å bekrefte at varme ikke har så mye å si på moderne elbiler. Dersom en ser på en vanlig varmepumpe så kjøler den for over 9 ganger så mye som strømforbruket, mens varming ikke er mer enn ca 5 på det beste. Derfor er ikke strømforbruket på kjøling forferdelig for en bil med "varmepumpe".

Og så blir jo luftmotstanden lavere ved varmt vær.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz


turfsurf

I juli 2018 var det over 35 grader minst tre steder her i landet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt


Vaduz

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juli 2025, klokken 11:33I juli 2018 var det over 35 grader minst tre steder her i landet.

Ja, men det er Nesbyen, Kongsberg, Notodden og kanskje Toten ca annethvert år at man kommer opp i 32 grader en dag. Selv i 2018 var det aldri 32 grader i oslo. Dette er noe de færreste har opplevd med mindre man bor disse stedene. Jeg tror aldri jeg har opplevd det. 

ToWalkOrDrive

Husker en gang solen traff bilen. Da bla det over 32 grader inni bilen.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på torsdag 10. juli 2025, klokken 12:12
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. juli 2025, klokken 11:33I juli 2018 var det over 35 grader minst tre steder her i landet.

Ja, men det er Nesbyen, Kongsberg, Notodden og kanskje Toten ca annethvert år at man kommer opp i 32 grader en dag. Selv i 2018 var det aldri 32 grader i oslo. Dette er noe de færreste har opplevd med mindre man bor disse stedene. Jeg tror aldri jeg har opplevd det.
Blir fort 80-90 grader inne i bilen i steikende sol. Selv opplevde jeg 35 grader på Gol i 2018. Varmt nok det, selv om jeg har opplevd betydelig varmere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA