Fortum tilbyr nå lading hos Mer, hva skjer hvis jeg også er kunde hos Mer?

Startet av gte-bjørn, lørdag 21. juni 2025, klokken 11:51

« forrige - neste »

RJK

Er vel ikke kanskje ikke lengre mulig å bli Fortum C&D-kunde nå, men de har foreløpig ikke "sparket oss ut" eller flyttet oss over, vi som allerede er bruker der.

Ser det fremdeles er mulig å kjøpe Ionity Passport-abonnement til den brukeren min, men er dyrere månedskost (79/149 vs 65/136) enn å kjøpe direkte fra Ionity, men er ikke mulig å kjøpe det samme for Recharge-kontoen jeg opprettet pga denne tråden!

Btw, før var det rimeligere å lade med Fortum C&D-bruker enn Recharge-bruker, men det kan se ut som det er snudd.

Så må det og sies at det er lenge siden jeg faktisk har ladet med denne kontoen. Sist gang var 25. september 24...! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Fortum C&D er kun ein roaming app i dag. Og når ein ser på pris så betalar ein litt ekstra på dei aller fleste stasjonar med denne appen no.

Ein får også rimelegare lading hjå Recharge på natta om ein brukar deira eigen app.

2020 e-Golf (2023-)

RJK

Får ladet via Fortum på Mer ved Berkåk, til 5,99! Får ikke brukt echarge der, eller ihvertfall så vises ikke prisen der!

Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på onsdag 25. juni 2025, klokken 15:45Får ladet via Fortum på Mer ved Berkåk, til 5,99! Får ikke brukt echarge der, eller ihvertfall så vises ikke prisen der!
Recharge appen er jo kun for deira eigne stasjonar. Recharge stasjonen borte ved Shell Berkåk f.eks.

Men ingen burde vere dum nok til å bruke noko anna enn Tesla SuC der uansett. Dei andre tek jo minst ei krone meir.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 25. juni 2025, klokken 17:04
Sitat fra: RJK på onsdag 25. juni 2025, klokken 15:45Får ladet via Fortum på Mer ved Berkåk, til 5,99! Får ikke brukt echarge der, eller ihvertfall så vises ikke prisen der!
Recharge appen er jo kun for deira eigne stasjonar. Recharge stasjonen borte ved Shell Berkåk f.eks.

Men ingen burde vere dum nok til å bruke noko anna enn Tesla SuC der uansett. Dei andre tek jo minst ei krone meir.
Det siste er vi enige om. Men når det gjelder det første, så har vel flere ønsket roaming som en mulighet på tvers av ladestasjoner.

For noen er det viktigere med enkelthet enn med pris, så da er det sikkert greit at de får ladet selv om det blir litt dyrere (ikke kroner per kWh men ihvertfall noen ører) enn å lade med ladestasjonseierens app/brikke eller andrre lade-"operatører" som har avtale med stasjonseier-selskapet.

Ihvertfall samme pris som ved betaling med kort, ville vært en fair greie. Rabatt fås altså om man er på abonnement og/eller på stasjonseiers kundeprogram!
Bosted Oslo

gte-bjørn

Jeg bestilte ladebrikke fra både Fortum og Recharge. Fortum skulle bare ha 5,- inkludert frakt så de er nok ivrige etter å få kunder ::). Recharge skulle ha 50,- Fortum sin blir nok bare å ha som reserve, evt. neste sommer i Finland hvis jeg vil lade hos en operatør jeg ikke har egen avtale med.

Gazer75

Greit det, om folk vil halde slike tullete ting i live. Eg kastar ikkje pengar etter ein tredjepart utan at eg må. Det er bortkasta.

Er ein mykje på tur og ladar så er sikkert Ladeklubben grei om ein vil ha det enkelt. Dei har ikkje noko ekstra påslag.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 25. juni 2025, klokken 17:34Greit det, om folk vil halde slike tullete ting i live. Eg kastar ikkje pengar etter ein tredjepart utan at eg må. Det er bortkasta.

Er ein mykje på tur og ladar så er sikkert Ladeklubben grei om ein vil ha det enkelt. Dei har ikkje noko ekstra påslag.
Det fordrer jo at du er medlem allerede. Ellers så er "påslaget" 600,- per år! Det er ikke bare litt mere enn 5,- for tilsending av brikke hos Fortum C&D + 50,- hos Recharge (om man vil være med hos begge)!

For de som allerede er NAF-medlemmer, kan man i de fleste tilfeller legge til gratis brikke fra dem. Er du ikke medlem, er påslaget større! ;)
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på onsdag 25. juni 2025, klokken 18:20Det er ikke bare litt mere enn 5,- for tilsending av brikke hos Fortum C&D + 50,- hos Recharge (om man vil være med hos begge)!
Så Recharge støttar heller ikkje andre brikker?

Så lenge operatørane driv på slik så bryr eg meg ikkje. Må jo ha brikke frå kvar enkelt. Får heller starte vi app. Blir vel mest kort i framtida om dei ikkje skal ta blodpris for det også. Kan nesten virke slik på ein del. Er vel berre Uno-X som har rimelegaste pris med kortbetaling.
2020 e-Golf (2023-)

el-snorre

I denne tråden er det mye synsing rundt et komplekst tema, så prøver her med litt oppklarende info:

Dersom en og samme ladebrikke er registrert hos et ladeselskap (Mer) og en 3. partsaktør (Fortum) så vil normalt ladeselskapets registrering trumfe 3. partsregistrering. Laderen vil først søke etter brikke id i egen database før den søker etter dette i en ekstern database. Her kan det dog være unntak basert på hvor og hvordan liste over godkjente brikker ligger og oppdateres.

Ordningen med såkalt universelle ladebrikker er egentlig ikke helt lovlig. Det er lov dersom ladeselskapene ikke tilbyr roaming (3. partsbetaling), mens det ved roaming kan være ulovlig. Grunnen er at faren for duplikat-kundeforhold hvor kunden ikke med sikkerhet vet hvilket selskap som gjennomfører transaksjonen og til hvilken pris. Dette problemet oppstår først og fremst dersom en brikke er registrert hos flere likeverdige 3. partsaktører.

Senario:
Dersom Mer ønsker å bli en 3. partsaktør, lik det Fortum C&D, og har registrert samme ladebrikke som Fortum og en kunde lader hos en ladeselskap som samarbeider med begge, så vil det potensielt bli en konflikt om hvem som eier kunden og kunden har ingen garanti for hvem han får regningen fra.

Dette er en av grunnene til at Elbilforeningen for sine betalende medlemmer har faset ut den sorte ladebrikken og i lag med samarbeidspartner lanserte "Ladeklubben" og den blå ladebrikken.

Internasjonalt, i alle fall i Europa, så jobber ladebransjen med å avlive såkalt universelle ladebrikker gjennom standardisering. I dette standariseringsarbeidet vil hver tilbuder, om det er ladeselskap(CPO som også har eMSP del) eller rene 3. part(eMSP) som Ladeklubben eller Forum ha egne ladebrikker.
Ladebrikkene skal nå fortrinnsvis ha et unikt serienummer (UID) inne i brikken og ha en ekstern EMA-ID som består av landskode og parts-id + løpenummer ulik fra UID. For Norsk elbilforening sin del så startet brikken med NO-NEF-******-*.

Det kan ellers nevnes at Fortum Charge & Drive i 2019-2020 ble det delt i to avdelinger. Den ene avdelingen ble til Recharge og er et ladeselskap/CPO og den andre delen beholdt navnet og ble en eMSP. Alle hurtig. og lynladestasjoner ble overført til Recharge, mens alt av kundeforhold forble under Fortum.
I 2020 kom det ny medeier inn i Recharge og i 2021-2022 solgte Forutm sitt delerieskapi Recharge til eksterne eiere. Forum og andre 3. parts tilbydere var de som eide kundeforholdene til sluttbrukere.
I 2024 startet Recharge opp sin egen eMSP virksomhet parallelt med at de har 3. parts tilbydere sim selger lading i deres nettverk. Recharge følger ellers standarden på ladebrikker som nevnt over og bruker samme systemleverandør som Elbilforeningen

Om noen er i tvil: Fortum består og tar imot nye kunder som kan lade på tvers av ladeselskaper, på lik linje med  Ladeklubben fra Norsk elbilforening.

Lite hjertesukk til slutt: Fortum, Mer, Eviny mf. bør droppe universelle løsninger og gå for standarisering og roaming. Sistnevnte har Mer startet med og det er bra!

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

gte-bjørn

Ja jeg ser jo at Recharge har forhåndsutfylt NO-REC- der man skal registrere ladebrikke.

Å forby universelle ladebrikker vil være et tilbakeslag for bruker-vennlighet. :( Da må man ha én brikke per operatør (som koster litt å skaffe), eller bruke 3.parts aktører som medfører enten prispåslag eller abonnements-kostnader. Eller gå over til kortbetaling eller app.

Man mister også fordeler som direkte-kunde, p.t. har jeg selv rabatt hos CK, Coop-bonus hos Mer og oppsamling av bonus hos Eviny.

Det burde være mulig å fortsatt bruke "universelle" brikker der man har direkte kundeforhold, så kan man heller forby bruk av disse ved roaming.

vinterdekk

Var litt usikker på om Recharge burde fått en egen tråd. Men nå tilbyr de månedsabonnement i appen.

Med Recharge Move til 69 kr/mnd, koster det 4,79 kr/kWh. Vanlig pris er 5,99 kr/kWh. Move abonnementet skal visstnok fungere i Norge, Sverige og Finland, med egne ladepriser. Så dette er vel sånn sett relevant for trådstarter. Men jeg har ikke funnet prisene for Sverige og Finland ennå. Kan tenkes at nettsidene til Recharge ikke er helt oppdatert ennå?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 30. juni 2025, klokken 23:08Var litt usikker på om Recharge burde fått en egen tråd. Men nå tilbyr de månedsabonnement i appen.

Med Recharge Move til 69 kr/mnd, koster det 4,79 kr/kWh. Vanlig pris er 5,99 kr/kWh. Move abonnementet skal visstnok fungere i Norge, Sverige og Finland, med egne ladepriser. Så dette er vel sånn sett relevant for trådstarter. Men jeg har ikke funnet prisene for Sverige og Finland ennå. Kan tenkes at nettsidene til Recharge ikke er helt oppdatert ennå?
Så månedspris på 4,- NOK mer enn Ionity, og nesten 1,- NOK/kWh mer. Tror jeg holder meg til Ionity, der jeg og kan oppgradere for sommerferien, og få 3,- NOK/kWh i perioden man kjører mest!

Og snart er det jo TdF, og muligheter for 1,- NOK/kWh om man får trøye, ellers 3,- NOK/kWh så lenge sykkelløpet pågår! Ja, for antar de gir samme pakke i år som i fjor og året før! :) 8) 
Bosted Oslo

vinterdekk

Ikke feil det RJK. Men skal man lade mer enn 58 kWh på Recharge DC lader i løpet av en måned så kan man vurdere Move abonnement. Det kan jo være tilfelle for trådstarter her som har bestilt brikke. Med forbehold om at nettsiden til Recharge har få detaljer om det nye abonnementet, og at mitt regnestykke er basert på priser i Norge.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

gte-bjørn

Recharge-abonnement kan være relevant for Finland neste sommer ja, men får vente og se. Ihvertfall hvis det er mulig å betale for kun én måned, ikke minst to som jeg forstår er tilfellet med Ionity. To normale ladestopp er nok for at det lønner seg med de norske prisene. Håper det gjelder en måned fra man bestiller, og ikke en kalendermåned?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA