Fortum tilbyr nå lading hos Mer, hva skjer hvis jeg også er kunde hos Mer?

Startet av gte-bjørn, lørdag 21. juni 2025, klokken 11:51

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg er fra før registrert både i Fortum Charge & Drive (for å bruke Recharge-ladere), og hos Mer, med samme ladebrikke fra Møller. Nå tilbyr Fortum også "roaming" med Mer.

Så hva skjer da hvis jeg plugger meg i en Mer-lader og tæpper ladebrikken? Blir det registrert hos Mer direkte eller via Fortum, eller kan det til og med være tilfeldig? Jeg vil helst ha ladeøkten registrert i Mer for å få Coop-bonus. Jeg håper ikke jeg blir nødt til å bruke Mer-appen for å sikre det. ???

Jeg kunne i prinsippet avslutte kontoen eller slette ladebrikken hos Fortum og heller registrere meg direkte hos Recharge, men det virker litt drastisk. Dessuten kan det tenkes Fortum er nyttig når jeg antagelig skal ha bilferie i Finland neste sommer.

Jeg ser at Fortum også tilbyr Ionity, betyr det at jeg kan bruke ladebrikken på Iointy og belastes via Fortum? Enklere enn å starte opp i Ionity-appen. Akkurat det er vel bare å prøve, virker det så virker det.

gte-bjørn

Etter at jeg skrev innlegget så innså jeg at "problemet" kan løses ved å bestille en egen ladebrikke kun for Fortum, og så slette Møller-brikken i appen. Da vil de ikke bli noen konflikt.

RJK

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 21. juni 2025, klokken 12:15Etter at jeg skrev innlegget så innså jeg at "problemet" kan løses ved å bestille en egen ladebrikke kun for Fortum, og så slette Møller-brikken i appen. Da vil de ikke bli noen konflikt.

Eller, du kan koble bilen til Autocharge hos Mer, koblet Mer-brukeren din og Mer-app/brikke. Da vil du starte lading hos Mer bare ved å koble til bilen.

Altså slipper du helt å bippe noen brikke i ettertid. Gitt selvsagt at du har en bil som er godkjent og kompatibel med Autocharge, hos Mer! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

Sitat fra: RJK på lørdag 21. juni 2025, klokken 19:20Eller, du kan koble bilen til Autocharge hos Mer, koblet Mer-brukeren din og Mer-app/brikke. Da vil du starte lading hos Mer bare ved å koble til bilen.

Altså slipper du helt å bippe noen brikke i ettertid. Gitt selvsagt at du har en bil som er godkjent og kompatibel med Autocharge, hos Mer! 8)

Det er dessverre ikke støttet for min VW ID.3. Men jeg synes nå det er veldig greit med ladebrikke også, den ligger lett tigjengelig i bilen til enhver tid.

OlaM

I Fortum-appen kan du gå på "Ladekort" og trykke "Sperr kort midlertidig". Så er det bare å fjerne sperringen når du skal lade på Fortum igjen.
'21 3LR

vinterdekk

Har kommet fram til at disse universelle ladebrikkene gjør lading alt annet enn oversiktlig. Men kanskje fint for de som lader ofte på Mer og Eviny.

Circle K appen er også mulig å registrere med universalbrikke, med forbehold om at de har roaming med Ionity og Mer Sverige.

Ser ut som at man kan ta med OKQ8/Virta med i samme slengen, OKQ8 har svindyr roaming pris om man bruker annen app. Men OKQ8 appen godtar min sorte ladebrikke.

Men når man har samlet disse fire på en universalbrikke, så må man bruke ChargeFinder for å få ett kart med bare disse utvalgte ladenettverkene. Da er man oppe i fem apper.

Det blir fort mye å holde styr på. I årets bilferie så satser jeg på Volkswagen sitt We Charge Pro abonnement og ladekortet fra WeCharge, for å gjøre det litt lettere å lade spontant, uten å få pris-overraskelse. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

gte-bjørn

Jeg har registrert min Møller-brikke hos Mer, Eviny, Fortum (enn så lenge), Kople, E-on og Cirkle-K. Lastet nå ned Recharge sin egen app, men de godtar visst kun egne ladebrikker.  :-\  Så da blir det vel å bruke Fortum istedet for å lade der, men nå med Fortum-brikke som jeg har bestilt for kr. 5,-

App har jeg kun måttet bruke for Tesla (som ikke støtter brikker overhodet) og Ionity. Men mulig jeg kunne ladet på Ionity via Fortum?

Jeg bruke VW We Charge sommeren '22 for da var det veldig gunstig. I '23 hadde de priset seg ut. Nå har de visst ikke engang forutsigbare priser  ???

Bra tips om OKQ8, kan være nyttig på vei til og fra Finland neste sommer.

RJK

Sitat fra: gte-bjørn på søndag 22. juni 2025, klokken 23:52Jeg har registrert min Møller-brikke hos Mer, Eviny, Fortum (enn så lenge), Kople, E-on og Cirkle-K. Lastet nå ned Recharge sin egen app, men de godtar visst kun egne ladebrikker.  :-\  Så da blir det vel å bruke Fortum istedet for å lade der, men nå med Fortum-brikke som jeg har bestilt for kr. 5,-

App har jeg kun måttet bruke for Tesla (som ikke støtter brikker overhodet) og Ionity. Men mulig jeg kunne ladet på Ionity via Fortum?

Jeg bruke VW We Charge sommeren '22 for da var det veldig gunstig. I '23 hadde de priset seg ut. Nå har de visst ikke engang forutsigbare priser  ???

Bra tips om OKQ8, kan være nyttig på vei til og fra Finland neste sommer.
Jeg bruker Fortum (svært sjeldent, riktignok),og da med en brikke fra Hyundai som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen, så de takler noen brikker. Men har også registrert den på en NAF-brikke, som backup.

Dog, lader nesten bare på Ionity (har Ionity Passport), Uno-X (når det er billigere og/eller lettere tilgjengelig) og ellers SuC fra Tesla. Til nød lader jeg hos Eveny med Bilkraft/BBK-app...
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: gte-bjørn på søndag 22. juni 2025, klokken 23:52Jeg bruke VW We Charge sommeren '22 for da var det veldig gunstig. I '23 hadde de priset seg ut. Nå har de visst ikke engang forutsigbare priser  ???

WeCharge har faste priser for den dyreste abonnementpakken. 194 kr måneden. I Norge koster det da 3kr/kWh hos Ionity og 4,90kr/kWh DC (andre lynladere). I Sverige koster det 3,50SEK/kWh hos Ionity og 5,60SEK/kWh DC. I Finland koster det 0,33EUR/kWh Ionity og 0,46EUR/kWh DC. Man sparer inn månedskostnaden etter ett par ladestop på Ionity.

Går man for ett av de to rimeligere abonnementene, så får man bare rabatt hos Ionity. Fordelen er jo at man kan aktivere P&C og prisene er jo de samme som i Ionity appen.

Recharge og ABC (krever ABC-mobiili appen) er ganske rimelig å lade hos med roaming eller drop in i Finland, så man må vel se an ruten litt om man trenger ett dyrere abonnement.

gte-bjørn

Ang. Recharge i Finland: jeg plukket en tilfeldig stasjon (McD Seinäjoki), den koster nå 3,60 i Recharge-appen, 39 eorocent iflg. chargefinder, og 42 eurocent i Fortum. Så kanskje bryet verdt å skaffe seg Recharge sin ladebrikke også.  ::)

gte-bjørn

Oi, stor forskjell i Norge også. Recharge Shell Berkåk koster 4,79 i Recharge-appen men 6,41 i Fortum. :o Tror det blir bestilling av Recharge ladebrikke ganske snart ja.

vinterdekk

Sitat fra: gte-bjørn på mandag 23. juni 2025, klokken 17:45Oi, stor forskjell i Norge også. Recharge Shell Berkåk koster 4,79 i Recharge-appen men 6,41 i Fortum. :o Tror det blir bestilling av Recharge ladebrikke ganske snart ja.

Det var god pris. Men det står 5,99kr/kWh i Recharge appen hos meg, i Berkåk. Mistenker at Recharge hadde lavere pris på natten - de kan ha justert prisene i dag. Ikke uvanlig at prisene justeres.

5,95kr/kWh i Elbilappen, men medlemskap koster 50 kr/mnd så isolert sett koster det mer. Men jeg synes ikke det er så verst med 92 kr/mnd for medlemskap og veihjelp.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 23. juni 2025, klokken 18:14
Sitat fra: gte-bjørn på mandag 23. juni 2025, klokken 17:45Oi, stor forskjell i Norge også. Recharge Shell Berkåk koster 4,79 i Recharge-appen men 6,41 i Fortum. :o Tror det blir bestilling av Recharge ladebrikke ganske snart ja.

Det var god pris. Men det står 5,99kr/kWh i Recharge appen hos meg, i Berkåk. Mistenker at Recharge hadde lavere pris på natten - de kan ha justert prisene i dag. Ikke uvanlig at prisene justeres.

5,95kr/kWh i Elbilappen, men medlemskap koster 50 kr/mnd så isolert sett koster det mer. Men jeg synes ikke det er så verst med 92 kr/mnd for medlemskap og veihjelp.
Er det ST1 Berkåk, Mjukliveien 1 dere snakker om? Ser i Chargefinder at det er en Shell-stsjon ved siden av, men søk finner bare ST1 der...

Får forresten 5,79 via ST1-appen på den ladestasjonen, så billigere enn Recharge-appen (5,99) og Fortum C&D (6,41)...

Edit: Google Maps viser en nedlagt Recharge ladestasjon hvor det tidligere må ha stått 2 eller 3 ladere, men viser Shellstasjonen litt lengre frem, og en mer moderne Recharge ladestasjon samlokalisert med en SuC, begge på baksiden.

Lurer på hvilke avtaler man ev. har, om en velger Recharge fremfor SuC, der prisen er 4,70 for dropin, og endel billigere for Tesla-eiere og SuC-abonnenter!

Ellers finner jeg Ionity både i Oppdal Sentrum, og ved Fagerhaugen som er noe nærmere om man kommer langs E6 sørfra!
Bosted Oslo

gte-bjørn

Jeg tok feil, prisen i Recharge-appen er 5,99 ::), det var jeg som hadde den stilt inn på vise priser eks moms. Fortsatt billigere enn via Fortum men ikke så mye.

hanche

Nå ble jeg forvirret her. Var det ikke sånn at Fortum reorganiserte seg og overlot alt med betaling og sånt til Recharge, mens Fortum bare håndterer ladeteknologien? Med andre ord, jeg trodde ikke en gang det gikk an å betale Fortum for lading direkte.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA