"Må ha"-remedier ved ny bil

Startet av Kaffedrikker, søndag 15. juni 2025, klokken 10:06

« forrige - neste »

Kaffedrikker

Jeg mottar Sølvvepsen om noen dager, gjetter 18. juni. Ny Model Y LR, farge Quicksilver, svarte seter. Er det utstyr (PPF, skvettlapper e.l.) jeg "må" ha og som er lurt å ordne mens bilen er helt ny? Har en datter på fire, har hørt det går an å få en coating til setene, hvor lurt/nødvendig er det? Har gravd i lommeboka, så jeg vil ikke bruke penger unødvendig nå. Gulvmatter skal den få da, og en slik "matte" under barnesetet.
Nå: 1981 Peugeot 104, 2003 Peugeot 307, 2017 Model S 60, 2025 Model Y LR
Før: 1969 Citroën Dyane, 1971 Citroën 2CV, 1986 Citroën BX, 1995 Citroën Xantia, 2001 Citroën Berlingo, 2007 Toyota Prius, 2019 Tesla Model 3 LR

Handyman

Om det er noe du MÅ ha, kommer helt an på preferanser, og hva som er viktig for deg.
I kategorien MÅ så vil jeg plassere følgende dersom du skal bruke bilen hele året i alt slags vær:
  • Vinterhjul
  • Spylervæske
  • Strøm

Andre ting plasseres vel i kategorien "kjekt å ha", selv om noen vil påstå at du bare MÅ ha ditt og datt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

saphran

Med norsk regn, slø og slaps er gummimatter over alt et must, minimum i bagasjerom og for alle passasjerer og fører :-D Jeg har også i frunk og nedre trunk. Dessuten er koppholderen for stor for norske flasker så et innlegg der er og nødvendig.

turfsurf

Har ikke brukt gummimatter de siste 15 årene. Helt unødvendig om du ikke driver med gårdsdrift og bruker bilen som traktor.

PPF på hele bilen er dog å anbefale.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Alt er avhengig av bruksmønster. Går man ut og inn av bilen et par ganger og morgenen og et par ganger om ettermiddagen så funker det fint med stoffmatter, uavhengig av vær. Kjører man som en postmann og går ut og inn av varm bil mange ganger i timen så er gummimatter nyttig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Kaffedrikker

Takk for synspunkter. Spylervæske og litt strøm skal det nok bli ei råd med. Gummimatter mener jeg må til i Norge med unger og tidsklemme. Noen erfaringer med coating av bakseter, er det noen vits i det? I gamle dager var lakken på Tesla dårlig, bedre nå? Hva er de viktigste stedene å eventuelt legge PPF?
Før: 1969 Citroën Dyane, 1971 Citroën 2CV, 1986 Citroën BX, 1995 Citroën Xantia, 2001 Citroën Berlingo, 2007 Toyota Prius, 2019 Tesla Model 3 LR

Ellemelle

Under forsetene er det noen ventilåpninger som ungene vil miste klinkekulene sine i.
Du kan kjøpe et dekke til dette som festes med borrelås fra Aliexpress til 30 kroner inkludert frakt og moms.
De ovenfor nevnte koppholderinnleggene kjøper du på samme sted for 70 kroner inkluder alt.

Eller så kan du kjøpe de nøyaktig samme produktene for 5-600 kroner fra en norsk "Tesla-utstyr"-nettbutikk.

Søk etter "Juniper under seat cover" og "Juniper cup holder insert"

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på søndag 15. juni 2025, klokken 19:35Under forsetene er det noen ventilåpninger som ungene vil miste klinkekulene sine i.
Du kan kjøpe et dekke til dette som festes med borrelås fra Aliexpress til 30 kroner inkludert frakt og moms.
Anbefales sterkt. Jeg har en sten der som ruller frem og tilbake av og til, og det er ikke lett å få ting ut derfra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Kaffedrikker på søndag 15. juni 2025, klokken 18:19Noen erfaringer med coating av bakseter, er det noen vits i det? I gamle dager var lakken på Tesla dårlig, bedre nå? Hva er de viktigste stedene å eventuelt legge PPF?
Trenger ikke coating av bakseter, eller andre seter. Regelmessig vask gjør susen for min del.

PPF er moro helt til du får steinsprang gjennom PPF og lakk, og må rette ut bulk, fikse lakk OG koste ny PPF. Double whammy kan det fort bli, men PPF (av kvalitet) tåler til gjengjeld mer enn vanlig lakk, da..

Uansett, betalte latterlig lite for å fikse opp steinsprang i panser på forrige bil så jeg vil holde meg til å bare maskinpolere og legge voks en gang i året og heller betale en 3-4 høvdinger for å fikse steinsprang når det blir for voldsomt.. Holder i massevis for min del :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Kaffedrikker

De dekslene låter som valuta for pengene - takk! "Norsk" koppholder er nok også verdt prisen. Ut fra reaksjonene her er ikke lenger lakken et kritisk punkt, så mindre aktuelt med ppf. Model Y framstår temmelig komplett utstyrt, men er det flere ting som er veldig kjekt å ha (enn ventildeksler og koppholderdings)?

RJK

Dersom du vurderer å sove/campe i bil, siden Tesla har en glimrende campermode, ville jeg anbefalt deg å vurdere et sett med isolerende og lysreflekterende vindusskydd, og gjerne et som dekker soltaket og.

I tillegg til å hindre sola i å vekke deg alt for tidlig, er de med på å redusere varmetapet gjennom vindu og tak, og gir dessuten støy-isolasjon mot endel lyder som ellers høres litt for godt ut.

F.eks. noe som dette:

https://www.aliexpress.com/item/1005008712456511.html?spm=

I tillegg, spesielt for lange personer, er en slik sak man henger på ryggen til fremstolene, og som da gir et dekke for fotbrønnen, og derved gir litt lengre soveareal, spesielt om madrassen din ikke er stiv nok til å holde seg oppe av seg selv:

https://www.aliexpress.com/item/1005007010079509.html?spm=

Finnes og mange typer madrasser som er spesielt tilpasset Tesla, men som og fungerer i flere andre biler, men prisspennet varierer veldig, så her anbefaler jeg deg å sjekke tråder som spesifikt dekker dette temaet.

Men disse er altså ingenting å tenke på om du ikke ønsker å sove i bilen på tur. 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA