Plugsurfing app støtter Plug & Charge

Startet av vinterdekk, fredag 13. juni 2025, klokken 22:20

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg ser at Plugsurfing app'en nå støtter Plug & Charge (P&C).

P&C må ikke forveksles med Autocharge, som er en annen løsning. Se forklaring: https://elbil.no/elbilforeningens-ladespalte-hva-er-forskjellen-pa-autocharge-og-plug-charge/.

Jeg aktiverte P&C i Plugsurfing og kunne deretter velge mellom Plugsurfing og WeCharge sertifikat i Volkswagen appen.

Dette er mest en kuriositet da det nesten bare er Ionity som støtter P&C i Norge. Og det er billigere å lade på Ionity gjennom Volkswagen sitt WeCharge, både med og uten månedspris. Men man får en enkel måte å teste ut hvordan det fungerer med flere P&C sertifikater i sin bilmodell.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vesttrønder

Muligens ørlite på sida, men korleis får ein aktivert Plug&Charge med Ionity direkte? Går ikkje det? Må ladinga då foregå via 3.-part? Kia Charge er jo normalt sett noko dyrare enn abb hos Ionity direkte.

RJK

Dessverre ikke mulig, selv med Ionity Passport! Må bruke 3.part som er tilknyttet Plug'n Charge!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vesttrønder

Sitat fra: RJK på torsdag 17. juli 2025, klokken 10:49Dessverre ikke mulig, selv med Ionity Passport! Må bruke 3.part som er tilknyttet Plug'n Charge!

Meh, ja, trykka litt rundt i Kia Charge-appen, og ser eg kan aktivere der. Men det er jo ikkje så aktuelt sidan det vert (litt) dyrare. Så det blir aktivering med App dei fem-seks gangane i året eg treng det.

RJK

Sitat fra: vesttrønder på fredag 18. juli 2025, klokken 11:33
Sitat fra: RJK på torsdag 17. juli 2025, klokken 10:49Dessverre ikke mulig, selv med Ionity Passport! Må bruke 3.part som er tilknyttet Plug'n Charge!

Meh, ja, trykka litt rundt i Kia Charge-appen, og ser eg kan aktivere der. Men det er jo ikkje så aktuelt sidan det vert (litt) dyrare. Så det blir aktivering med App dei fem-seks gangane i året eg treng det.
Ja, men da er det ikke direkte mot Ionity, som jeg svarte på.

Altså, kjøper du Passport direkte fra Ionity, og får den laveste månedskostnaden, så får du ikke mulighet til å registrere deg for Plug'n Charge. Her må du altså registrere det via Kia Charge, men vet du og får gjort det via BMW Charge, MB Charger, Audi Charge etc.

Skal ikke svare for sikkert, men tror ikke det engang er avhengig av at du kjøper Passport fra dem engang, annet enn for å få lavere priser når du lader der.

Men du får altså ikke Plug'n Charge direkte fra Ionity. Bare via partnere, selv om Ionity visstnok er eneste ladestasjonskjede i Norge som støtter Plug'n Charge.

De vil bare ikke tilby tjenesten til direkte-kunder, som jeg finner irriterende og tildels fullstendig uforståelig, bortsett fra at de da må gi opp endel av pengene til de som administrerer Plug'n Charge.

Ved at du gjør det via en ladepartner, så er det altså ladepartneren som må dekke kostnaden som Plug'n Charge-operatøren krever, som de sikkert dekker inn via de andre kostnadene de krever inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA